Curs 20-21

En un curs tan excepcional com aquest, els projectes i entorns d’aprenentatge dels diferents àmbits d’Interseccions esdevenen més vius i adaptats que mai a cada comunitat i centre. El context actual referma la necessitat del treball en xarxa i la cooperació per garantir la seguretat i l’equitat en l’accés als drets culturals i educatius de totes i tots. La coordinació, l’escolta i el diàleg entre els diferents agents ha permès dissenyar projectes presencials sense riscos, amb l’entrada a l’aula de diferents professionals que treballen amb grups estancs, afavorint així aprenentatges vivencials i la creació de vincles. També s’incorpora la dimensió telemàtica i digital en algunes accions per tal de garantir la igualtat d’oportunitats. L’adaptació de les accions en l’entorn digital no només assegura la continuïtat dels processos sinó que també permet generar nous recursos digitals que obren els projectes a tota la ciutadania.

Ara més que mai educació i cultura per acompanyar-nos emocionalment en la incertesa, per comprendre'ns millor a nosaltres mateixos, als altres i als reptes globals actuals,  per pensar amb sentit crític, qüestionant i contrastant la informació,  per imaginar, crear i expressar-nos lliurement,  i per col·laborar i cooperar des de la diversitat,  fent de l’acció transformació.

A continuació, podeu conèixer amb detall com es desenvolupen els projectes i entorns d’aprenentatge dels diferents àmbits que aniran actualitzant-se a mesura que avanci el curs, adaptant-se en tot moment a les necessitats sanitàries.

El projecte English Workshops es troba en ple període d'inscripcions obertes i les sessions s'iniciaran el pròxim 1 d'octubre. Aquest curs el projecte que s'adreça a l'alumnat de secundària desplega diversos tallers en anglès al voltant d'interessos diversos que són cinema, move your mind, sports, dance & music, express yourself i strategic challenges, els quals es desenvolupen als instituts Ribera Baixa, Salvador Dalí, Estany de la Ricarda, Baldiri Guilera, El Prat de Llobregat i l'institut escola Pepa Colomer.

El projecte English Workshops s'ha adaptat als diferents centres educatius que despleguen el amb format 50% virtual i 50% presencial,  amb excepció d'un centre que realitza els tallers 100% virtuals. Més informació i inscripcions a online.elprat.cat 

El projecte auxiliars de conversa segueix realitzant-se a tots els centres educatius públics de la ciutat i als centres culturals implicats. Atenent les casuístiques de cada centre educatiu, la intervenció de l’auxiliar a l’aula es focalitza en determinats grups classe alhora que es disposa de recursos d’aprenentatge virtuals que poden utilitzar-se amb la resta de grups classe, de la mà dels docents del centre.  Pel que fa als equipaments culturals s’està treballant en la concreció de les propostes atenent a les mesures de seguretat vigents.  Finalment, pel que fa a l’entorn d’aprenentatge del projecte, realitzarà la seva primera trobada en format virtual, la primera setmana d’octubre.

Aquest projecte que neix amb la voluntat de transformar la realitat lingüística del Prat, aposta per l’entrada a l’aula i a altres espais de pràctica com els centres culturals dels auxiliars de conversa de forma continuada. La pràctica recurrent dels aprenents amb la llengua anglesa s’acompanya del seu ús en diferents contextos culturals i d’aprenentatge, potenciant així l’intercanvi cultural, la relació entre espais lectius i no lectius i el treball en xarxa, i d’aquesta manera es reforça el caràcter comunitari de l’aprenentatge i el vincle amb la ciutat. Els espais de coordinació i formació amb els docents faciliten també les millores metodològiques als centres educatius i equipaments culturals participants.

El projecte LECXIT, que es desenvolupa al Prat des del curs 2011-2012 en col·laboració amb la Fundació Jaume Bofill, té per objectiu la millora de la comprensió lectora que contribueix a l’increment de l’èxit educatiu dels infants. Gràcies a la col·laboració amb el Punt de Voluntariat, el projecte compta amb la implicació de persones voluntàries i també d’alumnat jove del servei comunitari de diversos instituts públics de la ciutat que acompanyen de forma lúdica i motivadora la lectura dels nens i nenes de cicle mitjà, conformant parelles lectores. Les sessions del LECXIT es realitzen en horari no lectiu en les diferents escoles implicades i compten amb el suport d’una persona dinamitzadora.

Per aquest curs, el projecte LECXIT desenvoluparà algunes sessions de forma grupal amb la persona dinamitzadora i el treball per parelles lectores es realitzarà utilitzant plataformes digitals, adaptant-se en cada cas a cada centre. El LECXIT s'adreça a l'alumnat de 4t a 6è de les escoles del Parc, Jacint Verdaguer, Jaume Balmes, Pepa Colomer, Charles Darwin, Galileo Galilei i Josep Tarradellas. 

converses_literaries_institut.jpg

El projecte Converses Literàries té l'objectiu principal de potenciar la conversa literària amb voluntat de facilitar experiències de lectura crítica que alhora enforteixin els vincles i intercanvis entre centres educatius, famílies i la Biblioteca Antonio Martín.

En aquest curs el projecte posa l'accent en l'acompanyament al professorat amb la posada en pràctica de la conversa a l'aula en lloc de focalitzar-se amb la formació més teòrica en imatgiaris, contes i àlbums. Com a novetat del curs s'organitzen unes formacions específiques per a professorat novell en el projecte i es treballa per fer extensible el coneixement del projecte al conjunt de la comunitat educativa dels centres participants. Participen al Converses Literàries les escoles Charles DarwinGalileo Galilei, les escoles bressol Cabusset i Sol Solet, l’institut Estany de la Ricarda, el Centre de Recursos Pedagògics del Prat de Llobregat, la Biblioteca Antonio Martín i l’Ampa de l’Escola Charles Darwin.

Per últim, aquest nou curs es reprenen els tres entorns d'aprenentatge del projecte, de forma virtual: l'entorn d'aprenentatge de dinamització lectora 0-6 anys, l'entorn d'aprenentatge de primària i secundària i l'entorn d'aprenentatge de coordinació del projecte.

El projecte en xarxa de Petits Contes és un projecte de llarga trajectòria del Centre Cívic Jardins de la Pau  que treballa l’escriptura creativa i col·laborativa al voltant d’una temàtica amb l'alumnat dels darrers cursos de primària dels centres participants al projecte. Les històries creades per l’alumnat prenen formes variades de text, dibuix, imatge digital, còmic, audiovisual i presentació amb text i fotografies i es comparteixen en la plataforma web del projecte.  

En aquest curs es vol donar continuïtat a la temàtica treballada el darrer curs “els orígens”, la qual ha permès estrènyer vincles entre alumnat, professorat i les famílies de les escoles Bernat Metge i Mare de Déu del Carme, el centre cívic i el programa. 

Els projectes d’arts visuals tenen per objectiu la democratització de l’art contemporani,  l’impuls en la innovació educativa i el desenvolupament comunitari a través de propostes que connecten el centre educatiu al teixit social de la ciutat. Aquests projectes es dissenyen conjuntament entre els professionals de l’Escola d’Arts Visuals del Prat i els centres educatius participants. Cada curs, de forma col·laborativa, es decideix l’eix temàtic de cada projecte i també s’estableix com serà la participació i relació de l’alumnat i professorat amb les comunitats de l’entorn i la ciutat.

En aquest curs, cada centre educatiu participant ha definit amb l’Escola d’Arts Visuals del Prat els grups estancs amb els quals es treballarà a nivell d’aula, i pròximament s’anunciarà la temàtica de cada projecte. A l'escola Ramon Llull es treballa amb els grups de 1r i 2n de primària; a l'institut escola Pepa Colomer es treballa amb P3, P4, P5 i 1r de primària; a l'escola Can Rigol es treballa amb els grups de 1r i 2n d'ESO, de TVA i F's i a l'institut Baldiri Guilera es treballa amb 1r de batxillerat escènic i social i 2n de batxillerat social. Aquest curs també es reprèn l'entorn d'aprenentatge del projecte. 

Projecte Entreinstruments Escola Joan Maragall

El projecte Entreinstruments  promouen l’aprenentatge musical instrumental en grup i garanteixen una experiència artística com a practicants als infants. Els projectes que es diversifiquen a partir de les agrupacions instrumentals (Entrecordes, Entrevents, Entretradis) tenen l’objectiu d’assolir la democratització de la pràctica musical, la innovació educativa i el desenvolupament artístic, social i comunitari. Promouen l'equitat i el desenvolupament personal i social a través de la música com a mitjà de transformació social.

En aquest curs, i per garantir les mesures de seguretat, alguns cursos realitzaran el treball instrumental i d’altres gaudiran d’una proposta innovadora de pràctica musical que no requereix de l’ús de l’instrument. El projecte Entreinstruments impulsat per l’Escola d’Arts en Viu entra a l’aula de 3r a 6è de les escoles Verdaguer, Sant Jaume, Joan Maragall i Pepa Colomer. A més es dóna continuïtat virtual a l’entorn d’aprenentatge Entreinstruments.

El projectes de dansa a l’escola honorable Josep Tarradellas i el de dansa-teatre de l’institut Baldiri Guilera que es desenvolupa en col·laboració amb l’Escola d’Arts en Viu té per objectiu treballar la relació entre la música i el moviment, posant èmfasis en aspectes relatius a la col·locació del cos, la consciència corporal i la relació amb l'espai.  Els projectes de dansa promouen l’aprenentatge de la dansa en grup i garanteixen una experiència artística com a practicants als infants, democratitzant l’accés al llenguatge de la dansa que habitualment no té entrada a les escoles. Amb la pràctica de la dansa es propicia l’adquisició de valors, es treballen habilitats socials i intrapersonals i es dóna peu a fomentar l’aprenentatge competencial transversal i la cooperació.

En aquest curs, els professionals de l’Escola d’Arts en Viu treballen a l’aula amb els grups de P3, P4, P5 i 1r de primària de l’escola honorable Josep Tarradellas. 

2019_PR.TTR.IE

Els projectes de teatre promouen l’aprenentatge teatral en grup i garanteixen una experiència artística com a practicants als infants, democratitzant l’accés al llenguatge de l’art dramàtic que habitualment no té entrada a les escoles.  Amb la pràctica teatral es propicia l’adquisició de valors, es treballen habilitats socials i intrapersonals  i es dóna peu a fomentar l’aprenentatge competencial transversal i la cooperació.

En aquest curs, els professionals de l’Escola d’Arts en Viu treballen a l’aula amb grups estancs dels quatre centres educatius participants.  A l’escola honorable Josep Tarradellas es treballa amb els grups de 2n i 6è de primària; a l’escola Jaume Balmes es treballa amb els grups de 4t i 5è; a l’escola Joan Maragall es treballa amb els grups de 1r, 5è i 6è i a l’institut escola del Prat es treballa amb els grups de P3, P4, P5, 1r, 4t, 5è i 6è de primària i 1r i 2n d'ESO. A més es dóna continuïtat a l’entorn d’aprenentatge del projecte.

Una de les novetats d'aquest curs és el disseny i desplegament d'un nou projecte interdisciplinari entre dos àmbits, el de lectura i el d'educació en les arts.  Aquest laboratori l'impulsa L'Artesà,  hi participen la Biblioteca Antonio Martín, Interseccions i l'institut El Prat de Llobregat, i compta amb l'acompanyament del col·lectiu Artefactum. El propòsit d'aquest laboratori consisteix en la definició d'una metodologia conjunta per tal de crear una biblioteca viva a l'Institut El Prat de Llobregat que implicarà l'alumnat de secundària, professorat i famílies.

El projecte Camins Vius impulsat per L'Artesà desplega aquest curs tres nous entorns d'aprenentatge, que es centren en l'acompanyament a professorat de diferents cicles entorn les pràctiques a l'aula des de les arts vives.

El projecte Connexions està pensat com un procès de treball col·laboratiu i amb dimensió de ciutat en el qual, a partir de les línies temàtiques del Cèntric Espai Cultural, els quatre instituts participants al projecte escullen un concepte o situació fortament relacionada amb el present i representativa del moment en què vivim.  En aquesta cinquena edició del projecte, i com cada any, el tema triat es posa en diàleg amb obres i plantejaments d’artistes i pensadors facilitant així que els alumnes construeixin un espai de debat i reflexió i es connectin a la realitat que l’envolta i a les seves pròpies experiències individuals i col·lectives. Connexions s’iniciarà previsiblement  al llarg d’aquest primer trimestre i pròximament s’anunciarà la temàtica al voltant de la qual es desenvoluparà el projecte aquest curs. 

El projecte en xarxa Remena La Nau neix amb la voluntat de generar un projecte col·laboratiu entorn la cultura popular i el coneixement del patrimoni del Prat. Des dels seus inicis compta amb la implicació de l’Escola Bressol La Granota, la Llar d’infants Dumbo, l’Escola del Parc, l’Escola Can Rigol, l’Institut  Estany de La Ricarda, l’Arxiu Municipal del Prat i la Federació d’entitats de Cultura Popular i Tradicional Catalana del Prat, El Nus.

Aquest octubre podrà visitar-se a l’exterior de La Nau una mostra gràfica dels resultats del projecte del Remena La Nau del darrer curs i pròximament s’informarà dels processos de treball previstos per aquest curs.

Memorables s’ha constituït com un projecte d’aprenentatge-servei  impulsat des de l’Arxiu Municipal i que es realitza amb l’alumnat de l’Institut Estany de la Ricarda té per objectiu recuperar la història oral del Prat. Cada curs s’escull una temàtica concreta des d’on l'alumnat pugui conscienciar-se sobre el valor patrimonial de la ciutat, mitjançant la realització d’enregistraments sonors i audiovisuals que són eines fonamentals per la conservació i difusió de la memòria històrica pratenca.

Aquest octubre hi ha prevista la inauguració de l’exposició “Com ens vestíem?” la qual incorpora el procés de treball desenvolupat per l’alumnat del projecte Memorables. També, hi ha previst que el projecte d’aquest curs iniciï al llarg d’aquest primer semestre.

Es dóna continuïtat virtual a les sessions d'entorn d'aprenentatge de coordinació i disseny col·laboratiu del projecte en xarxa Investiguem, Inventem iniciat el curs 2017-18, i concretat en el darrer curs sota la temàtica de La Ciència del Vol. Es manté l'objectiu inicial del programa d'impulsar i desplegar un projecte en xarxa a escala de ciutat que tingui per eix el pensament científic.
Aquest curs, l'objectiu es centra en posar en marxa un projecte científic en cada centre educatiu participant, disposant els mitjans per desenvolupar a l'aula un projecte en el qual l'alumnat treballi el mètode científic des d'una perspectiva experimental. Al mateix temps es vol potenciar la dimensió comunitària de les propostes dels centres educatius implicats reforçant el vincle amb els equipaments culturals, especialment amb el Centre Cívic Palmira Domènech que té per eix de treball acostar el pensament científic a la ciutadania.

Notícies relacionades

Veure totes

dimecres, 7 octubre, 2020 - 12:00

Intercanvi cultural i aprenentatge de la llengua anglesa amb els auxiliars de conversa

Procedents de països diversos arriben a les escoles, instituts i equipaments...

divendres, 25 setembre, 2020 - 12:00

Novetats en la tercera edició dels English Workshops

Comencen amb una oferta renovada, amb format telemàtic i presencial i s...

dimecres, 23 setembre, 2020 - 17:00

El programa Interseccions comença el seu 4t curs

Els diferents projectes s’adapten presencial i telemàticament