Esteu aquí

Entorns d'aprenentatge: espais compartits on reflexionar, crear, formar-se i inspirar-se

Professionals de l'educació i la cultura i persones vinculades a entitats de la ciutat participen als 12 entorns d'aprenentatge d'aquest curs

Foto: Entorn d'aprenentatge del projecte auxiliars de conversa al Centre Cívic Jardins de la Pau

dijous, 22 octubre, 2020 - 16:00

Una mestra explica a les companyes de claustre com l’escola veïna ha incorporat les arts com a metodologia que travessa les diferents matèries, i planteja poder desplegar un treball similar amb l’alumnat de cicle superior. Un dinamitzador d’un centre cívic ha conegut el treball sobre la història del barri que està fent l’alumnat de 3r d’ESO de l’institut proper, i posa en contacte una entitat social del territori amb l’institut amb la voluntat de treballar conjuntament en el nou projecte expositiu del centre.

Dos exemples que reflecteixen com els entorns d’aprenentatge poden aportar als professionals implicats en els projectes d’Interseccions referents propers, i connexions amb altres centres i amb persones i comunitats de la ciutat. Són espais per escoltar com ho fan altres, aprendre i inspirar-se.

Què és un entorn d’aprenentatge?

En cada àmbit del programa Interseccions s'impulsen projectes que es desenvolupen en diferents centres educatius i equipaments culturals. Cada projecte porta associat un espai de trobada, que s'anomena entorn d'aprenentatge, i que aplega totes les persones professionals i d'altres vinculades a entitats de la ciutat (AMPA, AFA, entitats de cultura popular, entitats socials, etc.) implicades en algun projecte.

Els entorns d’aprenentatge són espais que permeten compartir i transferir coneixements dels projectes en curs entre els professionals implicats, i al mateix temps, conèixer pràctiques educatives i d'altres contextos, generant vincles i enfortint la interrelació amb les comunitats de la ciutat.

Posem un exemple

El projectes d’Arts Visuals d'Interseccions impulsats i coordinats per l'Escola d'Arts Visuals del Prat es desenvolupen en diferents centres educatius. En l'entorn d'aprenentatge es reuneixen, de manera periòdica, totes les persones implicades en els projectes diferents projectes d'Arts Visuals.

Hi assisteixen les docents dels quatre centres educatius i també els educadors i educadores de l’Escola d’Arts Visuals que treballen a l’aula, juntament amb les coordinacions dels diferents projectes. Aquesta trobada serveix per compartir com es desenvolupa cada projecte en cada escola o institut, i per aprendre els uns dels altres a partir de l'experiència pràctica del projecte específic on cada professional està implicat. En els entorns, també es treballen aprenentatges més transversals i relacionats amb l’àmbit de treball, com per exemple, en aquest cas, l’art contemporani.

Així doncs, els entorns d’aprenentatge esdevenen un espai clau del programa Interseccions on compartir i construir col·lectivament nous aprenentatges, i amb l'experiència compartida de cada professional beneficia als diferents centres educatius i culturals de la ciutat. D'aquesta manera, aquests espais esdevenen una eina per impulsar objectius del programa tals com afavorir la transversalitat entre l’àmbit de la cultura i educació, i generar un treball en xarxa que faciliti que aquesta intersecció tingui una dimensió de ciutat.

Quin paper juguen en el programa Interseccions?

La importància dels entorns d’aprenentatge es veu clarament si mirem com s’ha consolidat la seva presència en el programa. En el primer curs del programa Interseccions van realitzar-se 5 entorns d’aprenentatge, i aquest quart curs 2020-21 ha crescut fins a un nombre total de 12. A més, durant el darrer curs 2019-2020, i en el conjunt dels diferents entorns d’aprenentatge d’Interseccions, més de 90 professionals de centres educatius i equipaments culturals de la ciutat van trobar-se de manera continuada per treballar plegats al llarg de tot el curs.

Aquest curs 20-21, tot i les circumstàncies extraordinàries que vivim, el programa referma la importància d’aquests espais de trobada i treball en xarxa. Per garantir la continuïtat minimitzant els riscos, les trobades es realitzen en format telemàtic. D'aquesta manera, els entorns d'aprenentatge d'aquest any faciliten mantenir els vincles dels centres educatius amb la ciutat i altres comunitats. A més, especialment en aquest moment, aquests espais de trobada prenen un nou valor en reforçar una cooperació entre professionals amb una dimensió de cura i acompanyament per fer front a aquesta nova normalitat.

Al llarg d'aquest primer trimestre començaran els 12 entorns d'aprenentatge dels cinc àmbits de treball, que podreu anar seguint mitjançant el web d'Interseccions i les nostres xarxes socials. 

Compartir

Noticies relacionades

divendres, 19 abril, 2024 - 13:00

L’alumnat de 4t d’ESO fa un tastet dels cicles formatius de grau mitjà

Alumnat de nou instituts de secundària visita els instituts d’FP de la ciutat...
Sant Jordi Fondo d'en Peixo

dijous, 18 abril, 2024 - 14:00

El Parc del Fondo d'en Peixo tornarà a ser l'escenari principal d'un Sant Jordi carregat d'activitats

Nombrosos autors i autores locals han presentat els seus llibres en el marc...

dijous, 18 abril, 2024 - 10:00

Les propostes literàries del Cicle Primavera de Llibres i Lletres nodreixen el Pratilletres

Notable creixement del Pratilletres cada temporada en autors i llibres