L’Àrea de Desenvolupament Econòmic té com a missió impulsar la política econòmica i el desenvolupament local per promoure la millora de la qualitat de vida de les ciutadanes i ciutadans del Prat a través del foment de l’ocupació, l’impuls de l’emprenedoria i el suport a les empreses, per donar resposta a les diferents necessitats de les persones i agents en el seu territori i des d’una perspectiva plural.
El nostre objectiu és consolidar un model just de desenvolupament econòmic i de creació, manteniment i repartiment de l’ocupació a la ciutat, sota els valors de la igualtat, la cooperació, la sostenibilitat i basats en l’esperit de servei públic i ètica professional i personal de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic.
Els objectius d’aquest àmbit i les actuacions descrites han de servir per avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible 5 (igualtat de gènere) i 8 (treball digne i creixement econòmic) recollits en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Actualitzarem els criteris d’acceptació d’ofertes gestionades per la borsa de treball del Servei Local d’Ocupació per promoure l’aplicació d’un salari mínim de referència de 1000 €, import que serà revisable en funció de l’evolució del mercat de treball i el marc normatiu.
Reforçarem l’oferta formativa en àmbits estratègics -com la indústria 4.0, la sostenibilitat, l’economia circular i la creativa- així com en els sectors identificats amb més oportunitats d’ocupació - per a persones en situació d’atur, treballadors i treballadores en actiu i persones emprenedores. També reforçarem els programes destinats a millorar les competències digitals, així com l'aprenentatge de l’anglès.
Fomentarem la implicació i col·laboració de les empreses amb els centres de formació professional per al desenvolupament de projectes d’ FP Dual com a mecanisme d’inserció laboral, especialment en sectors estratègics per al nostre territori.
Reforçarem els programes d’inserció laboral per a col·lectius en risc d’exclusió, en col·laboració amb les entitats socials. De manera especial, els programes per a persones en situació de vulnerabilitat, persones amb diversitat funcional i en situacions de fragilitat emocional.
Fomentarem la implantació de plans d’igualtat a les empreses de la ciutat, també en aquelles on no hi ha obligatorietat legal de fer-ho, mitjançant un servei d’assessorament i suport a través de l’Oficina d’Atenció a l’Empresa (OAE).
Impulsarem la intermediació laboral amb la finalitat d’ajustar el servei a la situació actual, incidint en la identificació d’empreses i sectors productius tractors i generadors d’ocupació a la comarca, el disseny de plataformes exprés per a l’ocupació i la inserció laboral i la relació sòlida i permanent amb les empreses.
Impulsarem la figura del referent d’ocupació juvenil, especialment a través de l’Oficina Tècnica de Polígons d’Activitat Econòmica, tot impulsant un treball conjunt amb els instituts i els agents econòmics i socials per potenciar la inserció laboral dels i les joves, un col·lectiu que s’està veient de manera més intensa per l’increment de l’atur.
Activarem la formació on line amb caràcter obert per tothom i gratuïta a través de la col·laboració público-privada i amb l’objectiu de fomentar i ampliar els coneixements, tant per a persones en situació d’atur, com treballadors en actiu, pimes, emprenedors i comerços.
Els objectius d’aquest àmbit i les actuacions descrites han de servir per avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible 5 (igualtat de gènere), 7 (energia neta i assequible), 8 (treball digne i creixement econòmic), 9 (indústria, innovació i infraestructures) i 12 (consum i producció responsables) recollits en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Impulsarem i reforçarem el servei de finestreta única empresarial com a punt d’informació, assessorament i realització de tràmits de les empreses i persones emprenedores, per tal de facilitar-ne la gestió i agilitzar la relació entre la comunitat empresarial i l’Ajuntament.
Reforçarem els serveis d’acompanyament per a projectes de nova emprenedoria i d’autoocupació, treballant de manera especial en el suport a la consolidació de negocis i activitats i la gestió del talent. Reforçarem l’acompanyament en la constitució d’empreses, la transmissió empresarial, el finançament, la informació i l’acompanyament en tràmits municipals, la gestió del talent i la cerca de localitzacions a la nostra ciutat. Apostarem per la generació de projectes d’economia social i cooperativa, especialment en l’àmbit dels serveis a les persones i de l’economia circular.
Crearem un programa de suport per a la transició digital i energètica de les pimes, en col·laboració amb altres administracions i organitzacions supralocals.
Impulsarem un programa pilot amb diverses línies de treball: el disseny de la governança dels polígons del Prat, les millores en la urbanització, la connectivitat i els serveis, i l’execució de projectes innovadors en matèria d’eficiència energètica i mobilitat sostenible.
A partir del mapa de polígons de la ciutat, identificarem les potencialitats de les zones d’activitat econòmica en termes de generació d’inversions sostenibles i creadores de llocs de treball de qualitat. Col·laborarem amb l’AMB per tal de presentar l’oferta disponible a operadors nacionals i internacionals.
Crearem el programa a partir del desplegament de plans d’igualtat integrals a les empreses i altres projectes pilot (noves organitzacions del temps de treball, economia de les cures, lideratge femení, Observatori de la Conciliació de la Vida Familiar i Laboral...).
En el marc del Pacte Local per l’Ocupació i l’Activitat Econòmica, constituirem un espai de treball per generar sinergies entre els agents econòmics i socials i l’administració, orientat a l’impuls d’iniciatives i projectes a favor de la competitivitat empresarial i la millora de l’ocupació del Prat.
Efectuarem millores en les instal·lacions del Centre de Promoció Econòmica per modernitzar-lo i adaptar-lo a les noves necessitats dels serveis a la ciutadania i a les empreses en els àmbits de l’ocupació, la formació, l’activitat econòmica, el comerç i el turisme.
Estem impulsant un bo per aixecar la persiana de 250 euros i una ajuda de fins a 100 euros per mantenir el negoci obert per a activitats que havien hagut de tancar durant la crisi. Impulsem un suport econòmic per a l’inici d’una nova activitat per a persones físiques en situació d’atur, un protocol per a PIMES per a facilitar el seu accés a la contractació pública local i una campanya de promoció per al foment del consum i la compra de proximitat en el sector d’oci local - restauració i comerç- en condicions de confiança, seguretat alimentària i sanitària.
Desenvoluparem mesures adreçades a donar suport al manteniment de llocs de treball, orientació i acompanyament a les persones i establir incentius per a les empreses adreçats al foment de l’ocupació. En aquest sentit, atorgarem ajuts econòmics d’entre 1.000 i 5.000 euros (segons tipus de contracte i col·lectiu contractat i fomentant la contractació indefinida) a les empreses per a la contractació de persones en situació d’atur.
Crearem una oficina tècnica per a la reactivació dels polígons d’activitat econòmica del territori amb la finalitat de dissenyar i consolidar un sistema de governança en xarxa per a impulsar, atraure i identificar nous sistemes productius tractors d’ocupació sostenible i de qualitat.
Els objectius d’aquest àmbit i les actuacions descrites han de servir per avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible 1 (fi de la pobresa), 5 (igualtat de gènere), 8 (treball digne i creixement econòmic) i 9 (indústria, innovació i infraestructures) recollits en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Crearem un òrgan de participació per enfortir les interaccions entre el sector i millorar la coordinació de les polítiques municipals de foment i suport a l’economia social i cooperativa.
Desplegarem un nou disseny d’itineraris adreçats al foment del cooperativisme com a projecte empresarial amb la participació de les incubadores locals especialitzades en economia social i cooperativa i els serveis de l’Oficina d’Atenció a l’Empresa.
Acompanyarem aquelles empreses cooperatives que per la seva vinculació especial al territori necessitin una assistència tècnica especial vinculada a la seva consolidació econòmica, financera i comercial.
Posicionarem el Prat com a municipi cooperatiu referent incorporant la ciutat als programes europeus de foment de l’economia social.
Elaborarem un mapa d’actors i projectes socials de la ciutat, destinat a generar sinergies entre entitats socials i solidàries i les empreses del municipi.
Crearem un espai de diàleg i reflexió per a la supervisió i avaluació de la contractació pública municipal, amb la participació d’entitats socials i econòmiques.
Elaborarem un full de ruta adreçat a una estratègia d'ecologia industrial, basada en el residu zero i el baix consum energètic, amb l'horitzó de 2030, per impulsar la competitivitat de les empreses del municipi i atraure noves inversions sostenibles.
Consolidarem i ampliarem els programes de suport i assessorament de projectes d’economia circular com a servei de l’Oficina d’Atenció a l’Empresa.
Els objectius d’aquest àmbit i les actuacions descrites han de servir per avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible 2 (fam zero) i 8 (treball digne i creixement econòmic) recollits en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Crearem l’Oficina Tècnica de Comerç adreçada a desplegar el Pla estratègic de comerç 2019-2025, centrat essencialment en ajudar al comerç local a encarar els nous reptes que li planteja una realitat complexa i en continua transformació. L’oficina retrà comptes al teixit comercial de la ciutat.
Elaborarem un mapa de zones en risc de desertificació comercial i promourem accions pal·liatives per a l’activació dels locals buits, amb la finalitat de dinamitzar el territori en concertació publicoprivada.
Crearem un programa d’acompanyament per a la professionalització de les associacions de comerciants per avançar cap a l’excel·lència d’un model associatiu representatiu del teixit comercial de la ciutat.
Elaborarem una cartera de serveis integral de formació, acompanyament tècnic i suport econòmic per a la modernització, la professionalització i per a l’increment de la solidesa dels negocis comercials.
DocumentacióElaborarem un nou projecte per a aquest equipament comercial adaptat a les noves realitats i hàbits de consum de la ciutadania. Treballarem un nou model de gestió, per incrementarl’oferta comercial, nous serveis i instal·lacions actualitzades.
Posarem a disposició dels establiments comercials, restauració i serveis una sèrie de recursos per facilitar la implementació de les mesures adequades en matèria de prevenció i seguretat davant la Covid 19, a partir del subministrament d’Epis, de la formació grupal en línia i l’assessorament individual, tot potenciant l’acord de compra amb proveïdors locals.
Els objectius d’aquest àmbit i les actuacions descrites han de servir per avançar cap a l’objectiu de desenvolupament sostenible 12 (consum i producció responsables) recollit en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
A partir del catàleg de recursos endògens i identitaris del municipi, elaborarem un pla de treball que definirà el model turístic local i les línies de treball adreçades a la promoció externa de la ciutat, en equilibri amb els usos ciutadans i amb respecte als recursos naturals.
Desplegarem el Pla estratègic de la Fira Avícola i crearem un sistema de monitoratge i avaluació de l’eficàcia, l’eficiència i l’impacte de la Fira, que ens permeti consolidar-la com a referent territorial en la promoció dels productes autòctons i identitaris, i de la gastronomia de proximitat.
Elaborarem un Pla de millora de la restauració local a partir del segell “El Prat,degusta’l”, amb recursos formatius, tècnics i econòmics, que permetin consolidar una xarxa d’establiments gastronòmics singulars i compromesos amb els productes de proximitat.
Veure mésElaborarem un projecte integral per a l’edifici de la Granja La Ricarda que contempli un espai firal per a la dinamització econòmica, espais vinculats a la gastronomia i la nova Oficina de Turisme.