El Prat necessita créixer per donar resposta a les necessitats d’habitatge i d’activitat econòmica i ho ha de fer preservant el territori, amb una planificació sostenible, a la mida de les persones, respectuosa amb el medi ambient i integrant els nous desenvolupaments urbanístics en el nostre model de ciutat compacta. La sostenibilitat ha de ser un compromís amb el present i el futur del Prat.
Els objectius d’aquest àmbit i les actuacions descrites han de servir per avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible 11 (ciutats i comunitats sostenibles), 13 (acció climàtica), 14 (vida submarina) i 15 (aliança pels objectius) recollits en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Avançarem en el desenvolupament de la segona fase de l’Eixample Sud, entre el barri de la Barceloneta i el nou accés del polígon Pratenc, urbanitzant carrers i espais verds, abans de la construcció dels nous habitatges.
Contacte amb el Consorci i la Junta de Compensació de l’àmbit. Tramitació administrativa finalitzada. Obres en execució, previsió de finalització al segon semestre de 2023.
Impulsarem els acords necessaris amb la Generalitat de Catalunya per a la reurbanització a la ronda Sud, davant del parc Nou, per impulsar la construcció en la zona.
Propostes en estudi.
Iniciarem el desenvolupament, en una primera fase, de l’àrea que ocupaven les antigues instal·lacions de La Seda i La Paperera.
S’ha aprovat inicialment el document de planejament. Actualment s’estan estudiant les al·legacions per tal d’incorporar al pla les millores pertinents fruit de les peticions rebudes.
Farem un pla de polígons per a la dinamització i la millora de la qualitat de la urbanització industrial, els serveis digitals i mediambientals, juntament amb un pla per a l’habilitació de sòl industrial.
En relació al pla per a l’habilitació de sòl industrial s’ha realitzat un estudi urbanístic dels polígons industrials i àmbits econòmics del Prat de Llobregat per tal de tenir una diagnosi de la situació urbanística actual. Paral·lelament, s’està treballant en una modificació de Pla General Metropolità a l’àmbit de Fondo d’en Peixo per tal d’actualitzar els usos i les activitats admeses.
Impulsarem el desenvolupament del sector econòmic al polígon Enkalene.
S’han realitzat diverses reunions amb els propietaris dels sòls i promotors per tal d’estudiar la viabilitat del desenvolupament del sector.
Romandrem vigilants davant els plans urbanístics previstos per AENA, acordant les condicions que garanteixin un desenvolupament sostenible, equilibrat i que redundi en benefici de la ciutadania del Prat.
Davant de les propostes presentades per AENA l’Ajuntament defensa en tot moment l’equilibri entre el desenvolupament dels sòls aeroportuaris i la preservació dels entorns naturals protegits, així com la bona integració amb la ciutat existent. S’han realitzat reunions, informes i propostes amb AENA.
Engegarem les reformes urbanes necessàries per reforçar grans eixos verds que connectin millor la trama urbana amb l’entorn agrícola periurbà, fluvial i natural de la nostra ciutat.
En relació al planejament urbanístic que ha de reforçar els grans eixos verds, urbanisme i medi ambient estan treballant conjuntament amb l’AMB per tal d’incorporar al Pla Director Urbanístic Metropolità totes aquelles mesures que asseguraran una millor connexió de la trama urbana amb l’entorn agrícola periurbà, fluvial i natural de la nostra ciutat.
Els objectius d’aquest àmbit i les actuacions descrites han de servir per avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible 7 (energia neta i assequible), 11 (ciutats i comunitats sostenibles), i 13 (acció climàtica) recollits en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Reformarem la plaça de l’Estany de Sant Maurici.
Obres en execució
Remodelarem la plaça Disset de Setembre i la farem més accessible.
Obres en execució
Continuarem desenvolupant millores a l’espai públic d’acord amb el Pla municipal d’accessibilitat.
S'ha aprovat el Pla d'accessibilitat i s'han executat les obres previstes.
Ampliarem les voreres del carrer Serra del Cadí.
Reurbanitzarem i peatonalitzarem l’Avinguda del Canal, entre el carrer Barcelona i el carrer Santiago Rusiñol. L’Avinguda del Canal esdevindrà un eix verd i connector amb els espais protegits i el Parc Agrari. Es definirà un projecte de continuïtat pel carrer del Coronel Sanfeliu per a poder connectar amb la Ricarda i els Espais Naturals.
Obres en execució
Reurbanitzarem la plaça de l’Església.
Obres en execució.
Reurbanitzarem el carrer Sant Pere.
Obres en marxa, iniciades el 25 de maig de 2021
Iniciarem un projecte de rehabilitació del Cementeri Vell.
S'ha elaborat un pla director per a la rehabilitació del cementiri vell i s'ha elaborat un projecte per la rehabilitació de la primera agrupació de nintxols.
Incorporarem innovacions tecnològiques als equipaments i els espais públics per millorar l'eficiència de la gestió de la ciutat, amb tecnologia de telegestió i intel·ligència artificial.
Posem en marxa el monitoratge de qualitat de l'aire, el mapa energètic de la ciutat, etc.
Actualitzarem el catàleg de patrimoni arquitectònic de la ciutat.
S’està treballant en l'elaboració d'un inventari del patrimoni arquitectònic de la ciutat.
Introduirem sistemes de control de qualitat dels serveis de neteja viària i d'edificis públics, per garantir una adequada prestació del servei per part de les empreses concessionàries.
El servei de control de qualitat de neteja viària ja està implementat i el servei de control d'edificis ja està dissenyat i s'implementarà properament.
Continuarem millorant l'enllumenat a travès de la implantació del Pla director de la xarxa d'enllumenat públic, per garantir un adequat confort per a la ciutadania i que alhora sigui sostenible energèticament.
Definirem la planificació del verd urbà amb les espècies vegetals, l'arbrat i la jardineria més adequada i sostenible per a la nostra ciutat, en el marc de l'estratègica local per a la conservació i la recuperació de la biodiversitat.
Incorporarem a les actuacions a l’espai públic elements i facilitats per fer activitat física tant en el medi urbà com en els espais naturals.
Implicarem la ciutadania en el control de la qualitat dels espais públics desenvolupant processos participatius vinculats als projectes de millora urbana als barris i farem campanyes per fomentar l’ús responsable del patrimoni col·lectiu.
Reurbanitzarem i peatonalitzarem alguns carrers de la ciutat, per donar prioritat als vianants, com per exemple, el carrer Sant Pere, Viladecans, Sant Boi i algun tram dels carrers Castella i Frederic Soler. Així mateix estudiarem noves intervencions als carrers Enric Borràs, Joan Maragall o Primer de Maig. Farem projectes participatius vinculats als projectes de millora urbana als barris i farem campanyes per fomentar l’ús responsable del patrimoni col·lectiu.
Obres en execució.
Els objectius d’aquest àmbit i les actuacions descrites han de servir per avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible 7 (energia neta i assequible), 11 (ciutats i comunitats sostenibles) i 13 (acció climàtica) recollits en l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
Establirem un servei de bus a la platja els caps de setmana de tot l’any. Analitzarem opcions per millorar la connexió amb l’Hospital de Bellvitge. Millorarem el transport públic a les diferents zones d’activitat econòmica. Exigirem que s’aturi al Prat tots els trens de les línies de rodalies que hi passen. Reivindicarem la connexió de l’L1 amb l’L9 a la parada de metro El Prat-Estació, prevista al Pla Director d’infraestructures Metropolitanes.
L'autobús que enllaça el nucli urbà amb la platja durant tot l'any els caps de setmana està sol·licitat a l'AMB i pendent de la licitació del servei. La línia que ha d'enllaçar la ciutat amb l'Hospital de Bellvitge es posarà en marxa durant el primer trimestre de 2023. Per últim, es va modificar el recorregut del PR4 i s'ha licitat el nou servei que introduirà millores en el seu horari i recorregut.
Analitzarem les diverses opcions per millorar la connexió amb l’Hospital de Bellvitge.
Millorarem el transport públic a les diferents zones d’activitat econòmica.
Es va modificar el recorregut del PR4 i s'ha licitat el nou servei que introduirà millores en el seu horari i recorregut.
Farem campanyes de promoció i estímul de l’ús de la bicicleta millorant la senyalització urbana, incrementant el nombre de places de bicibox i altres aparcaments segurs per a bicicletes, i estudiarem la introducció d’un sistema públic d’ús de bicicleta. Així mateix, treballarem de manera coordinada amb els municipis de l’àrea metropolitana per millorar les xarxes de comunicació a peu i en bicicleta.
Hem ampliat la xarxa de carril bici a les zones d'activitat econòmica i nucli urbà (al Mas Blau-aeroport i rondes). Hem ampliat la xarxa pedalable amb marques vials a les calçades. Posem en marxa el servei de bicicleta pública elèctrica compartida AMBici.
Incrementarem les places de Bicibox i altres opcions d’aparcament segur per a bicicletes.
Incrementem en 223 les places d'aparcament segur a la ciutat.
Instal·larem punts de recàrrega elèctrica en aparcaments públics i “fotolineres” amb energia solar i donarem ajuts a les comunitats de propietaris per instal·lar punts de recàrrega elèctrica als pàrquings privats.
Des de mobilitat s'instal·laran electrolineres.
Donarem ajuts a les comunitats de propietaris per instal·lar punts de recàrrega elèctrica als pàrquings privats.
Hem acompanyat la ciutadania amb la informació necessària per l'accés a les ajudes per la instal·lació de punts de recàrrega a les seves comunitats.
Incorporarem el model de ciutat activa en totes les actuacions urbanístiques, mantenint i millorant les infraestructures per afavorir l'ús de la bicicleta i destinant més superfície en l'espai públic per als vianants.
Ampliarem l’àmbit urbà de Zona 30 per millorar l’equilibri entre vianants, bicicletes i vehicles, per reduir la contaminació i millorar la qualitat de vida dels veïns i veïnes.
El Prat serà ciutat 30
Seguirem apostant per compatibilitzar les necessitats dels residents amb la demanda de rotació d'aparcament.
Implementarem un model de vehicle compartit per empreses i ciutadania, que per una banda permeti descarbonitzar la mobilitat al treball i per altra oferir diferents serveis a la ciutadania.