Projecte col·laboratiu entre centres educatius i culturals per apropar el pensament científic a l’alumnat i a la ciutadania. Es treballa des del mètode científic, l’experimentació i la imaginació per tal d’explicar el món què ens envolta i passar a l’acció.

Els objectius del projecte són impulsar l’aprenentatge de la ciència des de la seva metodologia de treball a partir d’una mirada integradora de la temàtica del vol; i fomentar la cultura científica vinculada al territori des d’una perspectiva comunitària que connecti centres educatius, centres culturals i ciutadania.

Iniciat el curs 2017-18 a partir del laboratori científic, tecnològic i digital, és un projecte que amb els cursos ha anat transformant-se a partir de les aportacions de tots els agents participants a l'entorn d'aprenentatge de coordinació del projecte.

El projecte s'adreça a l’alumnat de primària, a les seves famílies i a la ciutadania del Prat en general. Aquest curs hi participen 4 escoles (El Parc, Charles Darwin, Bernat Metge i Galileo Galilei), 2 equipaments culturals (Centre Cívic Palmira Domènech i Biblioteca Antonio Martín) i el Centre de Recursos Pedagògics del Prat.

Respecte a la metodologia de treball, el projecte es desenvolupa en tres fases:

- Fase de disseny: s’acorda l’eix temàtic que vertebrarà el curs i s’acompanya amb formació adreçada al professorat i a referents dels equipaments culturals implicats.

- Fase d’implementació: es desenvolupen els projectes específics a cada escola i s’acompanyen amb suport expert en didàctica de la ciència, recursos bibliogràfics especialitzats i visites a equipaments vinculats a la temàtica.

- Fase de tancament: els aprenentatges i experiències de l’alumnat es comparteixen amb la ciutadania en diversos formats, i s’avalua tot el procés de treball per definir les línies futures del projecte.

Aquest curs 2021-22 es treballa la temàtica del vol com a concepte ampli (des del vol dels avions, al vol de les aus, de les llavors, dels coets o dels vehicles de ciència ficció) i es vertebra al voltant del repte comú “Com podem aconseguir un vol més sostenible?”.

Treball a l'aula

El projecte a l’aula es desenvolupa durant el segon trimestre de curs. Partint del model científic del vol, l’alumnat desenvolupa un procés de treball basat en el mètode científic (preguntant, investigant, construint hipòtesis, experimentant, contrastant resultats...). A continuació s'explica com es treballa el projecte a cada centre educatiu:

Escola El Parc  Dos grups de 5è realitzen dues sessions setmanals per treballar el projecte en el marc de l'assignatura de medi. A partir de l’obra literària de Julio Verne, l’alumnat ha investigat “Com seria el vostre avió per fer la volta al món en 80 dies?”. Han treballat amb capses d’aprenentatge: per cada força han associat una pregunta investigable i han experimentat amb diferents materials.
 Escola Charles Darwin  Dos grups de 6è realitzen dues sessions setmanals per treballar el projecte en el marc de l'assignatura de medi i des de l’aula STEAM. Es plantegen el repte de  “Construir artefactes elèctrics per fer del Prat un lloc més sostenible”. Han treballat a l’aula STEAM en grups cooperatius i han aprés conceptes relacionats amb les màquines, les forces, les energies renovables i els circuits elèctrics per posteriorment dissenyar i construir maquetes. 
 Escola Bernat Metge  Dos grups de 4t han estudiat “Com podem crear un mitjà de transport aeri que ajudi en la sostenibilitat en el transport de productes o mercaderies?”. En grups de treball cooperatiu, l’alumnat ha treballat les màquines i el transport de mercaderies i ha investigat les 4 forces implicades en el vol per poder dissenyar el seu prototip de dron.
Escola Galileo Galilei  Dos grups de 1r s’han introduït en el mètode científic i, a partir de la descoberta dels llibres de la Biblioteca, han fet recerca sobre “Què passarà quan fem volar avions de paper?”. Partint d’hipòtesis, l’alumnat ha construït avions de paper, ha experimentat fent-los volar, ha recollit dades i ha contrastat els resultats.

A més del treball d’aula a cada centre, l’alumnat ha visitat l’exposició “Cent anys d’aviació civil a Catalunya” al Centre Cultural Aeronàutic del Prat.

Coordinacions internes amb l’equip

La coordinació continuada entre el professorat de les escoles participants i les persones referents dels equipaments culturals fa possible desenvolupar projectes molt més rics alhora que permet enfortir vincles i iniciar noves col·laboracions. Mitjançant el diàleg i el reconeixement mutu, els agents educatius i culturals poden conèixer i donar resposta a les necessitats específiques de cada comunitat, així com desplegar projectes més connectats amb la ciutat.

Alguns exemples d’aquestes coordinacions són les que fan les docents amb l’experta externa, mitjançant les quals dissenyen conjuntament les sessions d’aula, acorden continguts i realitzen conjuntament les classes amb l’alumnat, fent codocència. 

També la Biblioteca Antonio Martín recull suggeriments i necessitats de les escoles i aporta recursos documentals que serveixen per facilitar el disseny dels projectes científics d’aula i la recerca de l’alumnat.

Des del Centre Cívic Palmira Domènech es dona visibilitat al treball realitzat a les aules i es facilita la relació de les escoles amb les comunitats del territori, com ara agents creatius i entitats locals.

Treball en xarxa

El projecte té associat l'entorn d'aprenentatge de coordinació que serveix per dissenyar, construir i coordinar conjuntament les diverses fases i accions del projecte. L’objectiu principal d’aquest curs és donar continuïtat i reforçar el treball en xarxa entre tots els centres educatius i culturals participants. A més, és l’espai on proposar millores, compartir bones pràctiques i aprendre entre iguals.

L’espai compta amb sessions formatives en mètode científic, assessorament expert en l’aplicació de la didàctica de la ciència a l’aula, amb sessions de cocreació i seguiment per acordar les accions de connexió entre els centres participants i amb sessions d’avaluació de tot el procés.

Compartir amb la ciutat

En el marc del cicle Octubre Adalovelace 2021, la ciutadania ha pogut gaudir de l’exposició “Imaginem el Prat del futur!” al Centre Cívic Palmira Domènech. Aquesta exposició ha estat la mostra final del treball realitzat entre les escoles i el centre cívic durant el darrer trimestre del curs 2020-2021 i ha comptat amb aportacions d’artistes locals i amb la col·laboració de divulgadores científiques. Al voltant de l’exposició s’han realitzat visites guiades per a l’alumnat dels cursos participants, per a ciutadania en general i per a altres entitats, així com també s’han realitzat altres activitats vinculades a la temàtica.

Notícies del projecte del curs 2021-2022

Veure totes

divendres, 18 març, 2022 - 10:00

Petits investigadors i investigadores descobreixen els secrets del vol

L'alumnat de quatre escoles del Prat experimenta i crea maquetes per conèixer...

dijous, 17 febrer, 2022 - 10:00

La Biblioteca Antonio Martín envia per segon any consecutiu material a les escoles participants del projecte “La Ciència del Vol”

La Biblioteca Voladora. Una nova edició col·laborant amb els centres.

dilluns, 8 novembre, 2021 - 10:15

Comencen les visites guiades a l’exposició ‘Imaginem el Prat del futur amb la ciència del vol!’

Són moltes les persones que s’apropen aquests dies a la Palmira per veure l...

Imatges del projecte

Altres accions relacionades

Projecte El món dels videojocs

Projecte col·laboratiu entre el Centre Cívic Jardins de la Pau i l’Escola Jacint Verdaguer en el qual l’alumnat de 3r...

Projecte en xarxa Investiguem, Inventem

Projecte col·laboratiu entre centres educatius i culturals per apropar el pensament científic a l’alumnat i a la...

BUSCADOR D'ACCIONS