Per què volen les coses que volen?

Per què volen les coses que volen? Què és volar? Quines forces intervenen en el vol? Què es la gravetat? I com podem evitar-la? Aquestes han estat algunes de les preguntes que infants de diferents escoles del territori han estat treballant durant el curs amb 'La ciència del vol', projecte emmarcat dins de l'àmbit científic, tècnic i digital del Programa IntersECCions

Amb aquest projecte en xarxa i de ciutat en què han estat implicades l'Escola Bernat Metge, l'Escola del Parc, l'Escola Charles Darwin i l'Escola Galileo Galilei amb el Centre Cívic Palmira Domènech, Nusos Cooperativa, la Biblioteca Antonio Martín i el Centre de Recursos Pedagògics del Prat, hem dissenyat conjuntament un procés de treball en què treballem amb diferents entitats i col·lectius del territori per posar la ciència del vol i l'aprenentatge més a prop de la ciutadania i dels contextos que tenim al voltant. 

Durant el mes de maig, i a través de dinàmiques que hem fet dins les aules per posar en pràctica el coneixement après, hem avaluat amb els infants quines necessitats detectem a la comunitat i a l'entorn, i com ens agradaria millorar el futur de la nostra ciutat des de diferents perspectives. Per fer realitat aquesta diversitat, han format part d'aquest procés de detecció entitats del territori amb mirades i necessitats diferents, com són Roda Blava, l'Associació de Veïns del Nucli Antic, la Colla Castellera i la Cooperativa Obrera de Vivienda, així com les AFAs i AMPAs de les escoles, que també han format part d'aquestes dinàmiques i podran dir la seva. 

Una vegada detectades aquestes propostes de millora amb els infants, famílies i entitats del territori, les aules van rebre també a científiques i enginyeres perquè ens orientessin sobre com podem utilitzar la creativitat i la ciència del vol per idear i dissenyar artefactes esbojarrats que ens han ajudat a imaginar-nos un Prat del futur millor.  Durant l'estiu, diferents artistes pratenques han estat treballant per donar forma a aquestes idees boges perquè totes les veïnes i veïns puguin conèixer i col·laborar en les propostes d'aquest procés. 

A continuació, al vídeo podreu veure com han anat les dinàmiques amb les escoles i entitats!

Com ha funcionat el procés amb les escoles i entitats?

Media Root

Quines propostes i artefactes han sorgit a les aules?

L'alumnat de segon i quart ha escollit treballar en dues propostes de millores pel Prat del futur: que tothom tingui menjar, i que fer els espais i transports accessibles per a totes i tots. 

Els artefactes que han ideat amb el Santi Gil, enginyer que els ha acompanyat durant la segona sessió, han sigut: 

  • Un avió que reparteix menjar per a totes les persones que no en tenen amb diferents mecanismes: coloms missatgers, camions que surten de l'avió, globus i paracaigudes.
  • Un cotxe amb aspecte d'amfibi, ales d'insecte per volar i que recull les ales com a un avió. També pot anar per l'aigua amb una aleta de tauró. Té una aspiradora que succiona les deixalles.

L'alumnat de cinquè ha acordat prioritzar necessitats com que cotxes i fàbriques no contaminin i siguin més sostenibles, tenir més zones verdes, parcs i espais lúdics per totes les edats, i cuidar els boscos i els mars per reduir la contaminació i prevenir incendis. 

Els artefactes que han ideat a les aules en el treball que han fet amb la Noelia Bravo han sigut els següents:

  • El cotxe 3.0! Funciona amb energia fotovoltaica i eòlica, a més de tenir una bateria on emmagatzema l'energia sobrant per quan no fa sol.
  • Un parc enlairat! Amb bigues de titani i un ascensor que puja al parc, aquest espai dividit per franges d'edat està envoltat per una mampara de vidre per evitar les caigudes i alhora gaudir de les vistes. 
  • L'avió del futur! Un avió que aspira aigua del mar, classifica les escombraries i reutilitza l'aigua per apagar els incendis. Té plaques solars i bateries per funcionar. 

El grup de segon ha volgut treballar en la proposta de millora que parcs i carrers estiguin nets mitjançant el reciclatge i el respecte per la natura, i per aconseguir-ho han ideat un super artefacte amb la Judit Díaz: un avió teledirigit amb una mà mecànica i molt més. Porta una càmera per localitzar les escombraries i un walkie talkie  per avisar a la gent que llença brossa al carrer. Aquest avió del futur té també una placa fotovoltaica i funciona amb energia solar i amb unes hèlices amb què s'impulsa i són d'alumini per poder ser lleuger. 

Els grups de cinquè han decidit treballar en propostes relacionades amb els espais verds, carrils bicis, papereres i contenidors, protectores d'animals i més espais per passejar segurs i nets a l'aire lliure. 

Amb la Judit García van treballar en idees per solucionar aquestes problemàtiques i van sorgir artefactes com: 

  • El dron robot globus que recull la brossa, neteja l'aire i dóna menjar als animals sense llar!
  • La bici per a gent gran o gent amb mobilitat reduïda que vola gràcies a una hèlix i unes ales a més d'un globus amb una mànega que et permet beure aigua. 

Treballem amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

Per projectar aquest futur a l'aula, hem incorporat al disseny del procés i a les dinàmiques que treballem a l'aula amb els infants i les entitats i col·lectius els Objectius de Desenvolupament Sostenible, 17 objectius interconnectats que formen part de l'Agenda 2030 i que han sigut proposats per les Nacions Unides com a compromís internacional i meta de futur comuna. D'aquests 17, prioritzarem treballar especialment alguns a l'aula durant aquestes sessions: 

  • La igualtat entre dones i homes, nenes i nens
  • El respecte i la pau entre totes les persones
  • L’erradicació de la pobresa
  • L’habitatge digne per a tothom
  • La millora de la qualitat de l’aigua i de l’aire
  • L’impuls del consum responsable
  • La reducció de l’emissió de gasos que acceleren el canvi climàtic

Entitats i col·lectius que participaran a les dinàmiques

Roda Blava, entitat resident de la Palmira, treballarà sobre temes d'accessibilitat amb l'alumnat del Bernat Metge.

La Colla Castellera del Prat ens acompanyarà a les dinàmiques a l'aula amb l'Escola Charles Darwin.

L'Associació de Veïns del Nucli Antic aporta al procés la perspectiva de la gent gran del territori i les seves propostes de millora i treballarà amb l'Escola del Parc.

La COV també aportarà el seu coneixement i perspectiva del territori i participarà en les dinàmiques amb l'Escola Galileo Galilei.

Les AFAs i AMPAs de les Escoles implicades en el projecte també estaran involucrades a les dinàmiques dins les aules per aportar la mirada de les famílies a l'anàlisi sobre les necessitats del territori.

Notícies relacionades

Veure totes
Com ha funcionat el procés amb les escoles i entitats?

dimecres, 28 juliol, 2021 - 12:30

Acomiadem fins al curs vinent el projecte en xarxa 'La ciència del vol'!

El procés 'Imaginem El Prat del futur!' tornarà a l'octubre amb una exposició...

dimarts, 11 maig, 2021 - 17:30

Imaginem el Prat del futur amb 'La ciència del vol'!

Entitats i col·lectius del territori també s'hi sumen al projecte en xarxa de...