Connexions proposa un treball col·laboratiu entre quatre instituts de la ciutat i el Cèntric Espai Cultural perquè els i les joves reflexionin i aportin el seu punt de vista sobre temes de l’actualitat.

Els objectius del projecte són fomentar i desenvolupar l'esperit crític de l'alumnat en relació amb temàtiques del present i representatives del moment què vivim i facilitar-los un marc de reflexió amb l'acompanyament dels docents, del Cèntric Espai Cultural i d'altres agents de la ciutat. 

Iniciat el curs 2016-17, el projecte s'adreça a l'alumnat de quart d'ESO i batxillerat de 4 instituts i es realitza durant el segon i tercer trimestre del curs. Respecte a la metodologia, cada curs s'escull una temàtica comuna de treball a partir de la qual cada institut desenvolupa un projecte amb identitat pròpia des de diferents assignatures i àmbits (literatura, filosofia, arts escèniques o plàstiques, o coneixement audiovisual). El projecte treballa, per un costat, des de les reflexions fetes des dels àmbits del pensament, la literatura i l’art (amb el suport de llibres i pel·lícules) i, per altra banda, des del coneixement en primera persona de com aquestes qüestions afecten directament a la vida de les persones i col·lectius de la ciutat. 

Treball a l'aula

Cada curs s'escull una temàtica comuna a partir de la qual l'alumnat reflexionarà, des de diversos abordatges, sobre aquesta problemàtica contemporània i com aquesta els afecta directament en el seu dia a dia.

Enguany la guerra ha estat l'eix temàtic que han escollit entre el Cèntric Espai Cultural i els 4 instituts implicats (Salvador Dalí, Estany de la Ricarda, Baldiri Guilera i Ribera Baixa). La guerra en les seves diferents formes, és una realitat que, per desgràcia, està molt present en els nostres dies. L’elecció d’aquest eix temàtic respon a la necessitat de dotar al jovent d’un espai on prendre consciència, raonar i plasmar les seves sensacions, emocions i inquietuds amb relació a aquesta problemàtica.  L’alumnat de cada centre ha dut a terme un intens procés de treball, en el qual ha abordat de maneres diferents i creatives les guerres del passat i del present.

INS Estany de la Ricarda

La quotidianitat de la guerra: Com es vivia la quotidianitat a la Guerra Civil Espanyola? Com es van veure involucrats els infants i joves a la guerra? Què li queda a algú que ho ha perdut tot? Aquestes són algunes de les preguntes sobre les quals ha reflexionat l’alumnat, que ha treballat el projecte des de l’assignatura de Filosofia. El grup ha dut a terme un ampli procés de recerca d’informació i documentació, posant el focus en la repercussió d'aquest conflicte bèl·lic en la nostra ciutat. 

INS Ribera Baixa

La guerra i nosaltres: També des de la Filosofia, l'institut ha estructurat el seu treball en quatre grans eixos: la guerra en l’actualitat, quan els refugiats érem nosaltres, refugiats i infància i els refugiats al Prat. El grup ha dut a terme investigacions i entrevistes a testimonis de la nostra ciutat que els ha fet reflexionar. 

INS Salvador Dalí

Dona, vida, llibertat: La situació que pateixen les dones a l’Iran i el conflicte del vel ha estat el tema del projecte del Dalí. Durant mesos s'han documentat amb vídeos i fotografies, i van conèixer aquest conflicte de prop amb la visita de la politòloga catalano-iraniana Anahita Nassir, desenvolupant també un ball de protesta amb coreografia pròpia amb l'himne de resistència Bella Ciao. 

INS Baldiri Guilera

Give peace a chance! L’alumnat d'Arts escèniques ha treballat la guerra d’una manera crítica i reflexiva, alhora que irònica. A partir dels textos i articles que van estar treballant, el grup va realitzar una acció escènica que posava sobre la taula qüestions com perquè acceptem la guerra, o si és violent per naturalesa l’ésser humà, o la incompatibilitat entre la guerra i la informació lliure.

Coordinacions internes amb l'equip

L'equip del Cèntric Espai Cultural està en constant comunicació amb els referents del projecte a cada institut per tal de fer seguiment de com avancen el projectes i per tal d'oferir suport específic segons les necessitats de cada centre. Al llarg del procés es fan visites a les aules, es posa en contacte a l'alumnat i professorat amb persones de la ciutat vinculades amb la temàtica d'aquell curs, i es realitzen de forma conjunta i acordada diverses accions de documentació i comunicació del projecte, com ara el making of.

Aquesta coordinació constant resulta imprescindible per tal d'aconseguir els objectius del projecte, per tal d'afavorir l'intercanvi de coneixements i experiències entre tots els centres implicats i per tal de materialitzar, de la forma més òptima, la presentació escenificada en l'acte de cloenda.  

Treball en xarxa

Per tal de promoure sinèrgies entre l'equipament, escoles i alumnat, es realitzen trobades al llarg del procès on es posa en comú el què s'ha treballat a l'aula. A més, el Cèntric Espai Cultural realitza propostes de programació obertes a la ciutadania que es vinculen amb la temàtica del projecte.

Compartir amb la ciutat

Fruit del procés de treball a l'aula, cada grup elabora i dissenya una posada en escena per explicar quins processos de reflexió ha seguit i quines conclusions n’ha obtingut. Aquesta posada en comú se celebra en l'acte de cloenda del projecte que, cada any, se celebra l'auditori del Cèntric Espai Cultural. Cada centre mostra els resultats del seu treball en diversitat de formats, des de les performances teatrals i musicals, a les lectures dramatitzades o al muntatge fotogràfic o la creació de peces audiovisuals. 

Enguany la posada en escena va tenir lloc el divendres 24 de març, pujant a l’escenari de l’Auditori per compartir els seus respectius treballs. L'INS Estany de la Ricarda les joves van recrear escenes quotidianes de la vida al Prat en el temps de la guerra, acompanyades de textos, poemes i música. L'INS Ribera Baixa va compartir amb el públic les seves reflexions i investigacions, a més de les entrevistes realitzades en aquest procés de treball, concloent amb un joc elaborat per l’alumnat i pel qual es va comptar amb la col·laboració de joves de la resta d’instituts. L'INS Salvador Dalí va explicar el seu procés tot mostrant el vídeo que havien elaborat amb imatges d’actes de protesta i resistència de dones iranianes plantant cara al règim, i tot seguit, al ritme d’una versió iraniana de la cançó italiana Bella Ciao, tot un himne de resistència, el grup va desplegar un ball de protesta amb coreografia pròpia i al voltant del simbolisme del vel. Per últim l?INS Baldiri Guilera va realitzar una acció escènica que posava sobre la taula qüestions com perquè acceptem la guerra, o si és violent per naturalesa l’ésser humà, o la incompatibilitat entre la guerra i la informació lliure, posant l’accent en alguns aspectes musicals relacionats amb la guerra.

Com a novetat i dins el Compartim Interseccions, aquest any s’ha pogut comptar amb la complicitat de les famílies, que per primer cop han assistit a l’acte de cloenda, juntament amb la resta de la comunitat educativa.

Totes les presentacions que es fan a l’acte final queden enregistrades en vídeo i es posen a disposició de tota la ciutadania. De la mateixa manera, es fan públics els vídeos making of, els quals mostren els processos de treball de tot el curs a cada centre. 

Connexions 2022-2023: La guerra

Media Root

Notícies del Connexions d'enguany

Veure totes
centric_connexions_22_23_arxiu_estany ricarda

dimecres, 15 febrer, 2023 - 13:30

La guerra; temàtica escollida pel Connexions d’aquest curs

La setena edició del projecte convida l’alumnat a reflexionar sobre els...
centric_connexions_2023_cloenda

dimecres, 29 març, 2023 - 15:30

Punt i final a una nova edició de Connexions

El Cèntric acull la cloenda del projecte en un acte que ha reunit alumnat,...

Vols saber més informació del projecte?

Connexions

Projecte col·laboratiu emmarcat en el programa IntersECCions, en el què participen...

Altres accions relacionades

Projecte Itineraris de Coneixement de la Ciutat

Proposta educativa impulsada per l’Arxiu municipal del Prat i els programes de Cultura popular i Patrimoni adreçada a...

Projecte Connexions (curs 22-23)

Connexions proposa un treball col·laboratiu entre quatre instituts de la ciutat i el Cèntric Espai Cultural perquè...

Projecte Memorables

Posa en contacte l’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut Estany de la Ricarda amb persones que van viure la història del...

BUSCADOR D'ACCIONS