Connexions
Connexions és un projecte impulsat i coordinat pel Cèntric dins del marc del programa IntersECCions, en el qual es desenvolupa un procés de treball col·laboratiu entre alguns dels instituts de secundària de la ciutat (Institut Ribera Baixa, Institut Baldiri Guilera, Institut Estany de la Ricarda i Institut Salvador Dalí).
El projecte, que es desenvolupa dins l’àmbit de Coneixement de la ciutat del programa IntersECCions, gira en cada edició al voltant d’un eix temàtic diferent. A partir d’aquesta temàtica comuna, cada institut desenvolupa un projecte amb identitat pròpia des de diferents assignatures i àmbits. Amb aquest punt de partida, el projecte pretén fomentar i desenvolupar l’esperit crític de l’alumnat i facilitar un marc de reflexió amb l’acompanyament dels seus professors.
Etimologia de la mentida
Des de l’INS Baldiri Guilera han investigat l’etimologia de la paraula “mentida” a través de les seves accepcions, sinònims i antònims. Partint d’aquesta recerca, l’alumnat d’Arts Escèniques està analitzant una sèrie de cançons que reflecteixen aquesta temàtica; cançons que estan estudiant en profunditat i a partir de les quals treballaran una posada en escena dramatitzada.
Postveritat, fal·làcies i repercussions en la societat
L'alumnat de l’INS Estany de la Ricarda fa una aproximació al constructe de la mentida des de l’assignatura de Psicologia. El grup posa el focus en la postveritat, investigant les repercussions perjudicials que provoquen aquesta mena de pràctiques i identificant les fal·làcies, per tal de conscienciar el jovent i donar-los eines per desenvolupar un pensament crític i reflexiu.
Ficció i versemblança
L’alumnat de l’INS Ribera Baixa situa el seu projecte en el marc de les assignatures de Llengua catalana i Literatura. El grup es troba immers en l’elaboració de guions, a partir dels quals enregistraran diferents curtmetratges recreant situacions fictícies, però versemblants, que reflecteixin el tema de la mentida, amb l’objectiu de fomentar la capacitat d’anàlisi crítica.
Bruixeria, poesia i moviment feminista del s.XX
Des de la matèria de Comunicació Audiovisual, l’INS Salvador Dalí centra el seu projecte en el tema de la bruixeria, posant sobre la taula la mentida que hi va haver darrera la persecució de tantes dones acusades de bruixeria a Catalunya. Una temàtica que el grup lligarà amb la reivindicació poètica que en va fer Maria Mercè Marçal i amb les mobilitzacions feministes dels anys 60 i 70 del segle XX.
La guerra
La guerra, en les seves diferents formes, és una realitat, per desgràcia, molt present en els nostres dies. L’elecció d’aquesta temàtica en el Connexions d’enguany respon a la necessitat de dotar als i les joves d’un espai on poder reflexionar i plasmar les seves sensacions, emocions i inquietuds en relació a aquest tema.
l’objectiu del projecte és desenvolupar un procés de treball col·laboratiu entre els instituts de secundària de la ciutat INS Ribera Baixa, INS Baldiri Guilera, INS Estany de la Ricarda i INS Salvador Dalí. A través d’àmbits com la literatura, les arts escèniques o la filosofia, l’alumnat de cada centre reflexiona sobre els conflictes bèl·lics, amb una mirada des del passat, el present i el futur.
Podeu veure el vídeo i llegir la notícia del procés i cloenda de la de la setena edició del projecte d'enguany.
L'emergència climàtica
Reflexionar sobre l’impacte de la crisi climàtica en les nostres vides, investigar quins efectes produeix en la nostra ciutat i pensar plegats en solucions per posar-hi remei. Aquestes són algunes de les aproximacions a la problemàtica del clima que ha treballat l’alumnat que ha participat en el projecte INS Ribera Baixa, INS Baldiri Guilera, INS Estany de la Ricarda i INS Salvador. Cadascun d’ells aborda la temàtica des de diferents matèries, com la filosofia, la llengua, la literatura o les arts escèniques i té per objecte desenvolupar un procés de treball col·laboratiu entre els instituts de secundària de la ciutat.
Podeu veure el vídeo resum i llegir la notícia del procés i cloenda de la de la sisena edició del projecte d'enguany.
Joves: Reflexions d'un confinament
La cinquena edició del projecte Connexions treballa com a eix temàtic la reflexió dels joves sobre el present i el futur més immediat, en el context de pandèmia que vivim actualment. Els joves i adolescents són un col·lectiu que s’ha vist especialment sacsejat per la crisi de la covid-19. Han vist com les seves relacions personals es limitaven a causa del confinament, han passat a estudiar virtualment, sense contacte amb companys i professorat, i sovint se'ls ha culpabilitzat força de no respectar les mesures sanitàries de contenció de la pandèmia. Tot plegat, sumat a la incertesa del futur, s’ha traduït en un augment de la frustració i l’ansietat entre aquest sector de població.
En aquest context, l’elecció d’aquesta temàtica per l'edició d'aquest any del Connexions pretén donar veu als propis joves, així com facilitar-los un espai i un marc de reflexió perquè puguin indagar i expressar des de diferents òptiques les seves inquietuds, emocions i sensacions sobre com han viscut aquest darrer any excepcional i com afronten els reptes del present i del futur. Més informació i vídeos aquí
La Mediterrània
Aquest curs l’eix temàtic comú és “La Mediterrània”, una temàtica prou àmplia des de la qual es pot tractar la vessant cultural, la immigració, la llibertat d’expressió, etc. Des del Cèntric Espai Cultural es proposa l’encaix amb algunes xerrades emmarcades en el cicle que organitzen aquest curs de Món contemporani, (Re) Pensem Europa, amb els temes que cada institut acabi treballant.
Els agents educatius i culturals participants al projecte són: Institut Ribera Baixa, Institut Baldiri Guilera, Institut Estany de la Ricarda, Institu Salvador Dalí, Arxiu Municipal i Cèntric Espai Cultural.
La diferència
En aquesta edició el projecte gira al voltant de la noció de "la diferència”, un concepte fortament vinculat al nostre present i molt representatiu del moment social en el què vivim. Cada centre educatiu i el seu alumnat treballa la diferència en relació a l’assignatura vinculada al professorat referent: la creació literària, el pensament filosòfic, l’escenificació teatral o la cultura audiovisual.
La tria de la temàtica d’aquest curs és un exemple del treball compartit i col·laboratiu dels diversos agents educatius de la ciutat que forment part del projecte; Institu Estany de la ricarda, Institut Salvador Dalí, Institut Ribera Baixa, Institut Baldiri Guilera i el Cèntric Espai Cultural.
Per a l’edició 2018-2019 es reforça la col·laboració d’altres agents locals (artistes, lingüistes, formadors...) en les sessions de treball als centres, així com la comunicació entre centres. Aquesta última amb l’objectiu de compartir les diferents fases dels aprenentatges de l’alumnat i de l’evolució del projecte, mitjançant el recurs de les eines digitals.
Identitat Líquida
Connexions 2017-2018 és la segona edició del projecte col·laboratiu impulsat pel Cèntric Espai Cultural. El projecte estableix un marc de treball comú entre quatre centres de secundària i compta amb el suport del l'equip tècnic del Cèntric.
Els quatre centres participants de Connexions comparteixen punt de partida comú. Es tria un concepte o situació fortament vinculat al present i molt representatiu del moment en que vivim. El concepte d'aquest curs és la 'Identitat Líquida' de Zygmunt Bauman. Aquest element inicial es posa en diàleg amb obres i plantejaments d’artistes i pensadors facilitant així que l'alumnat construeixi un espai de debat i reflexió i es connectí amb la realitat que l’envolta i a les seves pròpies experiències individuals i col·lectives. De manera col·laborativa l’alumnat defineix un punt de vista propi i li donen forma a través de diversos llenguatges (artístic, literari, periodístic). En finalitzar els processos de treball tots els instituts comparteixen els resultats en una posada en comú a l’Auditori del Cèntric Espai Cultural.
Durant el curs 2017/18 han participat els instituts Ribera Baixa, Baldiri Guilera, Estany de la Ricarda i Salvador Dalí.