Esteu aquí

La guerra; temàtica escollida pel Connexions d’aquest curs

La setena edició del projecte convida l’alumnat a reflexionar sobre els conflictes bèl·lics des d’àmbits com la literatura, les arts escèniques o la filosofia

centric_connexions_22_23_arxiu_estany ricarda

dimecres, 15 febrer, 2023 - 13:30

El Connexions, projecte impulsat i coordinat pel Cèntric Espai Cultural dins del marc del programa IntersECCions, s’ha posat en marxa en la que ja és la seva setena edició. Com en cursos anteriors,  l’objectiu del projecte  és desenvolupar un procés de treball col·laboratiu entre els instituts de secundària de la ciutat. Aquestes setmanes, els centres participants (INS Ribera BaixaINS Baldiri GuileraINS Estany de la Ricarda i INS Salvador Dalí) es troben immersos en el procés de treball dels seus respectius projectes. Enguany, la temàtica escollida ha estat la guerra. A través d’àmbits com la literatura, les arts escèniques o la filosofia, l’alumnat de cada centre  reflexiona sobre els conflictes bèl·lics, amb una mirada des del passat, el present i el futur.

La guerra, en les seves diferents formes, és una realitat, per desgràcia, molt present en els nostres dies. L’elecció d’aquesta temàtica en el Connexions d’enguany respon a la necessitat de dotar als i les joves d’un espai on poder reflexionar i plasmar les seves sensacions, emocions i inquietuds en relació a aquest tema.

La visió dels i les joves sobre la guerra

Des de l’assignatura de Filosofia, l’alumnat de l’INS Estany de la Ricarda ha situat el seu projecte en el marc de la Guerra Civil Espanyola i, més concretament, en com es va viure aquest període en el Prat. A partir de l’observació d’una sèrie de documents  de l’època (poemes, obres d’art i fotografies), l’alumnat ha elaborat una relació de conceptes i preguntes que els han sorgit en relació a com era la vida quotidiana en la nostra ciutat durant la Guerra Civil. En el seu procés d’investigació, el grup ha visitat l’Arxiu Municipal, on ha recaptat informació diversa sobre la temàtica.

Per la seva banda, l’objectiu del projecte de l’INS Ribera Baixa, abordat també des de l’àmbit filosòfic,  és entendre la guerra tant des del punt de vista de les víctimes com del de les causes que les generen. D’aquesta manera, el treball que està realitzant l’alumnat té dues vessants. La primera es centra en la recerca d’informació sobre guerres passades i presents i sobre el paper de la població civil. La segona,  de caràcter més pràctic, pretén sensibilitzar i involucrar els i les joves en algun projecte solidari d’ajuda als afectats de conflictes armats.

L’assignatura d’Arts escèniques és el marc en el que l’INS Baldiri Guilera situa el projecte. Des d’aquesta disciplina, el punt de partida de l’alumnat d’aquest institut és la reflexió sobre la representació fictícia de la guerra i la violència i la informació real que rebem de les guerres que tenen lloc al món. Després d’un procés de recerca d’informació sobre aquests plantejaments, el grup té previst treballar en l’elaboració d’un text per representar.

L’alumnat de Creació literària i Literatura universal de l’INS Salvador Dalí centra el seu treball en el conflicte actual amb el vel a l’Iran.  A més de visionar diferents vídeos i fotografies sobre el tema, el grup ha rebut la visita d’Anahita Nassir, politòloga catalano-iraniana. Nassir els hi ha contextualitzat i explicat de primera mà la difícil situació que viuen les dones en aquest país de l’Orient Mitjà, així com l’esclat de les mobilitzacions de protesta arran de l’assassinat de la jove Jina Mahsa Amini, el passat mes de setembre. En paral·lel, el grup treballa en una coreografia al voltant del concepte del vel.

Cloenda al Cèntric

Després de diversos mesos de feina, els instituts tindran l’oportunitat de mostrar i posar en comú els seus treballs en l’acte final, que tindrà lloc al Cèntric el proper 24 de març.  Sobre l’escenari de l’Auditori, l’alumnat mostrarà a la resta de la comunitat educativa implicada en Connexions els resultats de les seves recerques, reflexions i investigacions, cadascun  amb una posada en escena diferent. Es tracta d’un dels moments més esperats per tots els participants del projecte, que l’any passat ja es va poder tornar a fer, després de dos anys de parèntesi a causa de la pandèmia de la COVID-19.

A continuació podeu visionar el vídeo que mostra el procés de treball de l'edició passada.

Compartir

Noticies relacionades

dimecres, 27 març, 2024 - 09:45

Les jornades de portes obertes a les escoles bressol se celebraran entre l'11 i el 30 d'abril

Les preinscripcions per al curs vinent s'hauran de tramitar del 6 al 19 de maig

dimarts, 26 març, 2024 - 17:00

Arriba la 16a edició de l'Escarxofa&Jazz!

S'apropa la festa més esperada: música i arròs a la Plaça Joan Garcia-Nieto!

divendres, 22 març, 2024 - 11:30

La jornada “I després de l’ESO, què?” detalla les opcions disponibles en acabar els estudis obligatoris

La sessió va orientar les famílies sobre el paper que han d’assumir en la...