Projecte LECXIT a l'Escola Jacint Verdaguer (curs 18-19)
LECXIT és un programa que té per objectiu incrementar l'èxit educatiu dels infants a través del treball per la millora de la seva comprensió lectora. La clau de LECXIT està a treballar de forma lúdica i amena gràcies al voluntariat i a la implicació de l'entorn dels nens i nenes que participen en el programa.
Setmanalment, diversos voluntaris i voluntàries, principalment joves dels instituts propers, acompanyen de forma lúdica i amena els infants en la lectura. Les accions del LECXIT es desenvolupen en horari no lectiu, en finalitzar l’horari escolar i de manera coordinada. En paral·lel també es desenvolupen un ventall d’accions comunitàries que connecten alumnes, voluntaris i ciutat.
És un projecte que utilitza la metodologia ApS (Aprenentatge i Servei) i està impulsat per Interseccions, el departament de ciutadania i la Fundació Jaume Bofill.
Aquest curs 2018-2019 hi participen 7 escoles de primària i 4 instituts: Galileo Galilei, Joan Maragall, Pepa Colomer, Josep Tarradellas, Jacint Verdaguer, Charles Darwin, Jaume Balmes, Baldiri Guilera, Salvador Dalí, Ribera Baixa i Estany de la Ricarda.
Treball a l’aula
Sessions setmanals dinamitzades pel voluntariat de manera individualitzada amb els infants, en les quals es treballa la lectura. Aquest curs estan participant 18 alumnes de l’Escola, de 4t, 5è i 6è curs, i 18 persones voluntàries, de les quals 14 són estudiants de l’Institut Estany de la Ricarda, 2 de l’Institut Salvador Dalí i 2 persones que participen del curs passat des del Punt de voluntariat de Cases d’en Puig. Totes elles estan participant de manera activa a les sessions LECXIT.
Les persones voluntàries proposen lectures basades en les necessitats d’aprenentatge i els interessos de cada infant; trien lectures d’entre els lots de llibres cedits per la Biblioteca Antonio Martín i proposen activitats basades en els materials de suport per al voluntariat.
Treball amb el centre educatiu i els docents
Sessions de coordinació amb les tutores i la direcció on s’avalua i dissenya el projecte. Trobades periòdiques per comentar l’evolució del projecte a l’Escola.
Activitats comunitàries
En diversos moments del curs es realitzen activitats en les quals es convida a participar a les famílies i a tota la comunitat educativa.