Com treballem?

Desplegar el dret a l'educació i la cultura des d'una perspectiva comunitària i d'equitat comporta transformar la relació de les persones amb la pràctica educativa i cultural. Per donar resposta a aquest objectiu cal una transformació i un canvi en les maneres de fer que involucra tots els agents del municipi.

A partir dels processos de treball que es desenvolupen en el marc d'IntersECCions es generen reptes i oportunitats que afavoreixen la innovació i transformació tant en l'àmbit institucional, comen l'àmbit professional com en les formes de participació en la pràctica educativa i cultural.

Tipus d'accions

La transversalitat entre educació i cultura es concreta a través de tres tipus d’accions que donen forma al desplegament d’Interseccions: els projectes, els entorns d’aprenentatge i els espais transversals.

Cada tipus d’acció respon a una escala i una funció diferent dins de la metodologia del programa:

Són processos educatius de llarga durada, desenvolupats als centres educatius i dissenyats de manera conjunta entre els equips docents i professionals externs (d'equipaments, d'entitats, tècnics municipals...). Actualment hi ha en actiu projectes de teatre, música, dansa, arts visuals; suport en l'aprenentatge de l'anglès; coneixement de la ciutat, el seu patrimoni i la seva història i tradicions; el projecte Lècxit de foment de la lectura…

Són trobades entre professionals destinades a la reflexió, la formació i l’avaluació. Aquests espais permeten també el coneixements d’experiències d’altres programes i contextos, i l’intercanvi d’idees i eines educatives.

Els espais transversals d’IntersECCions, com les Escoles d’Estiu i d’Hivern, són punts de trobada que connecten les persones, equips i institucions implicades en el programa per compartir experiències, reflexionar conjuntament i reforçar el treball en xarxa. Aquests espais promouen la col·laboració entre docents, professionals culturals, tècnics municipals i entitats del Prat, afavorint la construcció d’un relat comú i el desenvolupament de pràctiques compartides. Mitjançant el diàleg, l’intercanvi i la formació, s’hi consolida la dimensió comunitària del programa i es generen aprenentatges que impulsen la transformació educativa i cultural de la ciutat.


Recupera les anteriors edicions:

Figures clau

Des d’una perspectiva metodològica, Interseccions es fonamenta en diverses figures clau que fan possible la seva implementació i asseguren la coherència del programa en tots els seus nivells. Aquestes figures —institucionals, tècniques, educatives i culturals— actuen de manera complementària per garantir la connexió entre les polítiques públiques, els centres educatius, els equipaments culturals i la ciutadania. Cadascuna té un paper específic en la planificació, el desenvolupament i l’avaluació dels processos, i contribueix a mantenir viu el caràcter comunitari, transversal i transformador del programa.

L’equip tècnic garanteix la coordinació estratègica i el suport metodològic d’Interseccions.

  • Realitza la diagnosi prèvia de necessitats per identificar oportunitats i reptes.

  • Construeix les accions a partir del reconeixement del que ja s’està duent a terme.

  • Assegura la implicació de l’administració municipal en els projectes.

  • Manté una mirada estratègica i de llarg recorregut, alineant objectius i processos.

  • Garantitza flexibilitat i adaptabilitat segons els diferents contextos i necessitats.

  • Proporciona la dotació de recursos humans i econòmics necessaris.

  • Manté una organització oberta i permeable, facilitant la col·laboració amb tots els agents implicats.

L’Oficina Tècnica és l’eix operatiu que coordina i acompanya la metodologia del programa.

  • Planifica i organitza els projectes i entorns d’aprenentatge.

  • Fa el seguiment dels processos i garanteix la coherència metodològica.

  • Sistematitza informació, bones pràctiques i aprenentatges per a la replicabilitat del programa.

Actuen com a nexe entre comunitats, facilitant la comunicació i el treball col·laboratiu.

  • Faciliten la comunicació entre docents, entitats i equipaments culturals.

  • Acompanyen el desenvolupament dels projectes i entorns d’aprenentatge.

  • Promouen la reflexió conjunta i la millora contínua de les pràctiques.

Són el motor del programa, aportant experiència, coneixement i implicació local.

  • Participen activament en la co-creació de projectes i entorns d’aprenentatge.

  • Garantitzen que les accions siguin contextualitzades i rellevants per a la comunitat.

  • Contribueixen a la sostenibilitat i continuïtat dels processos metodològics.