Desplegar el dret a l'educació i la cultura des d'una perspectiva comunitària i d'equitat comporta transformar la relació de les persones amb la pràctica educativa i cultural. Per donar resposta a aquest objectiu cal una transformació i un canvi en les maneres de fer que involucra tots els agents del municipi.
A partir dels processos de treball que es desenvolupen en el marc d'IntersECCions es generen reptes i oportunitats que afavoreixen la innovació i transformació tant en l'àmbit institucional, comen l'àmbit professional com en les formes de participació en la pràctica educativa i cultural.
La transversalitat entre educació i cultura s'articula a partir de tres tipus d'accions, els projectes, els entorns d'aprenentatge i els espais transversals de trobada entre tots els professionals implicats en el programa.
Són processos educatius de llarga durada, desenvolupats als centres educatius i dissenyats de manera conjunta entre els equips docents i professionals externs (d'equipaments, d'entitats, tècnics municipals...). Actualment hi ha en actiu projectes de teatre, música, dansa, arts visuals; suport en l'aprenentatge de l'anglès; coneixement de la ciutat, el seu patrimoni i la seva història i tradicions; el projecte Lècxit de foment de la lectura…
Són trobades entre professionals destinades a la reflexió, la formació i l’avaluació. Aquests espais permeten també el coneixements d’experiències d’altres programes i contextos, i l’intercanvi d’idees i eines educatives.
Són espais on es dissenyen propostes pràctiques de nous projectes. Partint de necessitats detectades o problemàtiques comunes de les escoles i les comunitats educatives i famílies, es reflexionen i proposen accions concretes amb la col·laboració de professionals diversos.
Des d’una perspectiva metodològica, IntersECCions es basa en diverses figures que fan possible la seva implementació:
Coordina la planificació, acompanya els processos i garanteix la coherència metodològica.
• Diagnosi prèvia de necessitats.
• Construcció a partir del reconeixement del que ja s’està duent a terme.
• Implicació de l’administració municipal.
• Mirada estratègica, de llarg recorregut.
• Flexibilitat i adaptabilitat als diferents contextos.
• Dotació de recursos humans i econòmics.
• Organització oberta i permeable.
Actuen com a nexe entre comunitats, facilitant la comunicació i el treball col·laboratiu.
Són el motor del programa, aportant experiència, coneixement i implicació local.