dimecres, 10 setembre, 2025 - 12:45
Un Cèntric Espai Cultural ple a vessar va acollir ahir a la tarda la tradicional lliçó inaugural, l’acte de benvinguda del curs per a famílies i alumnat, que esdevé també un espai de retrobament i reconeixement de la comunitat educativa de la ciutat. La lliçó inaugural, presidida per l'alcaldessa del Prat, Alba Bou Jordà, la regidora d’Educació, Mari Barriga, i el cap d’Àrea de Coordinació i director adjunt dels Serveis Territorials d’Educació del Baix Llobregat, Marco Berenguer, posa en valor, també, l’educació com a vector estratègic de la política municipal.
La vetllada va arrencar amb una actuació de 3360 Syrinx, un grup de dansa i flauta travessera de l’Escola d’Arts en Viu. Posteriorment, van tenir lloc els parlaments institucionals a càrrec de Mari Barriga i de Marco Berenguer.
La regidora va agrair a les institucions i a les entitats educatives presents el treball “colze a colze” perquè “l’educació és una responsabilitat compartida, una cogovernança real” que, al Prat, pren forma en projectes com el Pla Educatiu d’Entorn o el Programa Interseccions, “iniciatives que ens ajuden a reduir desigualtats i a construir una ciutat més justa, fent una veritable xarxa educativa a la nostra ciutat”. Barriga va repassar també els reptes i projectes que caldrà afrontar aquest curs: reforçar i ampliar la Formació Professional “de la mà dels centres i del Consell de l’FP, que juguen un paper clau en la planificació i l’impuls d’una FP de qualitat i arrelada al territori”; i consolidar l’atenció a la petita infància. A més, va subratllar que caldrà afrontar “dos desafiaments emergents”: com millorar el benestar digital, educant en un ús crític i saludable de la tecnologia en una societat on les pantalles són cada cop més presents i com climatitzar millor els centres educatius per garantir espais segurs, saludables i confortables.
David Bueno protagonitza la ponència
En coherència amb la feina desenvolupada durant el darrer curs, la lliçó inaugural va centrar-se en seguir pensant conjuntament com promoure el benestar digital. David Bueno i Torrents, doctor en neuroeducació i membre de la comissió de Digitalització del Departament d’Educació i Formació Professional, va pronunciar la conferència "Pantalles i cervell: què ens diu la neuroeducació?". Bueno va advertir, d’entrada, que “no hi ha receptes” i que la digitalització “ens ha arribat com un tsunami”. “Ara comencem a tenir algunes dades”, va afirmar. Va subratllar que la responsabilitat última és “dels adults”, no dels infants i dels adolescents. “Nosaltres som el model. És una edat en què s’aprèn per imitació. Si no ens escolten parlar perquè estem usant pantalles, aprenen menys paraules i la capacitat crítica en queda ressentida. Estructurar un llenguatge complex sense aquesta escolta és complicat”. Bueno va remarcar que la tecnologia digital “dificulta establir un vincle”, ja que “quan l’atenció no és plena, aquest vincle es dilueix”.
El doctor en neuroeducació va explicar que la tecnologia digital “ens accelera” i fa que predominin les emocions, la impulsivitat. “Qualsevol resposta reflexiva és més lenta”. Bueno va assenyalar també que fomenta la solitud, cosa que “incrementa l’estrès”. “Està demostrat que compartir activitats amb altres persones el disminueix. No obstant, va valorar positivament que, malgrat que “hem externalitzat la memòria al nostre telèfon mòbil, hem guanyat en capacitat per interrelacionar i quadrar dades”.
Bueno va emfasitzar que cal distingir “l’ús de l’abús” i va establir unes pautes per franges d’edat. “Fins als 5 o 6 anys, no els cal tocar tecnologia i, a partir d’aquesta edat fins a l’adolescència, l’ús de lleure no hauria de superar l’hora diària. A l’adolescència, més de dues hores diàries seria un abús”. Així mateix, va sostenir que les xarxes socials no s’haurien d’utilitzar fins als 16 anys “perquè abans el cervell no està prou madur per diferenciar que és real”. Podeu veure la ponència completa en el canal de Youtube municipal o al Prat TV.
Dos reptes nous: benestar digital i Pla Clima Escoles
El discurs de l’alcaldessa Alba Bou Jordà va encetar la segona part de l’acte. Va remarcar que “el professorat, les famílies i l’alumnat que avui reconeixem representen les tres grans potes que conformen un col·lectiu implicat i compromès i que encarnen la idea que la bona educació és aquella que es fa en comunitat. Des de l’Ajuntament som conscients d’això i en coherència mirem de contribuir, d’acompanyar aquesta comunitat educativa”.
Bou va posar de relleu dues novetats d’aquest curs. D’una banda, la feina desenvolupada a la Taula Local d’Infància i Adolescència, amb la participació de persones de diversos àmbits, en relació amb el benestar digital, s’ha concretat en una bateria de mesures que es desplegaran properament. “Una de les més destacades és que, aquest primer trimestre, els i les professionals del món educatiu i les famílies rebreu una Guia per un bon ús de les pantalles en infants i adolescents. Esperem que sigui una eina útil, amb informacions, recomanacions, pautes i també algunes eines i recursos que ajudin a totes les famílies. Serà una de les primeres guies d’aquesta mena que es desenvolupen al nostre país i esperem que serveixi també per a totes aquelles persones que, més enllà del Prat, en altres municipis i entorns, es preocupen pel que crec que és un dels grans reptes de la nostra època”.
La segona novetat pretén millorar el confort climàtic en els centres educatius. L’alcaldessa va anunciar que, al plenari del mes de setembre, presentarà una proposta per mobilitzar gairebé un milió i mig d’euros en un Pla Clima Escoles, l'objectiu del qual és que totes les escoles de la ciutat comptin en un any amb almenys dos espais comuns climatitzats que i ombres als patis, que serveixin com a espais refugi dins els centres.
Reconeixements a professorat i a AFA
Posteriorment, va iniciar-se el bloc de guardons. En primera instància, es va reconèixer al professorat amb 25 anys de docència a la ciutat: M. Carmen Anquela Coba, de l’Escola del Parc; David Arcos Fernández, de l’Escola La Seda; Núria Cavanillas Cabané, de l’Escola Ramon Llull; i Charo González Aguilar, de l’Institut Salvador Dalí.
A continuació, es va guardonar les AFA i AMPA del Prat amb 50 anys de trajectòria, l’Escola del Parc (abans Escola Menéndez y Pelayo) i el Centre d’Educació Especial Can Rigol. Van recollir el premi Mònica Sánchez i Elisabet Gómez en representació de cadascuna de les AFA.
Mencions especials a l’alumnat
Finalment, es va fer una menció especial a l’alumnat que va destacar pel seu compromís educatiu, social i comunitari:
-Aleix Jubany (Institut Illa dels Banyols). A través de la seva tasca com a delegat, membre d’iniciatives com les Jornades de Portes Obertes, suport als tastets, dinamització de grup classe i centre o accions de voluntariat i servei comunitari, ha demostrat un compromís ferm amb la convivència, el respecte i el desenvolupament d’una comunitat educativa cohesionada i inclusiva.
-Noelia Molina (Institut Les Salines). Tot i les dificultats personals i familiars, ha estat capaç d’organitzar el seu itinerari formatiu esdevenint una de les millors alumnes del seu cicle. Ha compaginat la vida familiar amb els estudis convertint-se en una referent per al seu entorn. De la mateixa manera, ha participat de manera activa al centre i ha adoptat un paper de suport a altres companys i companyes.
-Julia Mena (Institut Estany de la Ricarda). Ha demostrat una trajectòria acadèmica resilient, implicant-se en el seu procés educatiu tot superant les dificultats amb què s’ha trobat. És una jove compromesa en la defensa de la ciutat i implicada al centre com a delegada o membre de la comissió lila.
-Yuanyang Hitos (Institut Salvador Dalí). Ha fet un esforç majúscul per superar les seves dificultats, sobrepassant les fites marcades. Ha demostrat constància i perseverança que l’han portat a superar-se no només en l’àmbit acadèmic sinó també en el personal i social, arribant a ser representant dels seus companys en l’assemblea d’estudiants.
-Yaiza Mínguez (Institut Baldiri Guilera). Destaca per la seva capacitat de treball en el seu recorregut acadèmic i és molt activa en la vida del centre, organitzant diferents actes i celebracions a l’institut. També s’ha implicat en el projecte Camins Vius amb l’Artesà.
-Antonio Sánchez (Institut Ribera Baixa). Ha demostrat capacitat de superació davant les circumstàncies adverses, compromís acadèmic i disposició a col·laborar i donar suport en la resolució positiva dels conflictes.
Així mateix, es va reconèixer l’alumnat que va obtenir les millors qualificacions acadèmiques de l'etapa postobligatòria: Aleix Jubany (Cicle Formatiu Grau Mitjà), Noel Montoza (Cicle Formatiu Grau Superior), Núria Duran (Batxillerat) i Abril Castellano (proves d’accés a la universitat).
Si no vau poder assistir, podeu recuperar tot l’acte al canal de Youtube municipal o al Prat TV i veure les fotos en aquest àlbum de Flickr.
dilluns, 8 setembre, 2025 - 15:15
divendres, 5 setembre, 2025 - 09:15
dimarts, 2 setembre, 2025 - 13:30