dimecres, 8 abril, 2020 - 10:30

Un ple telemàtic fa balanç de les mesures d’urgència front al coronavirus i aprova un pla de xoc contra l’impacte socioeconòmic de la crisi

Minut silenci ple telemàtic abril

A l'inici del ple d'abril, s'ha dedicat un minut de silenci a les persones que han perdut la vida pel coronavirus i als seus familiars (foto de David Airob)

El ple municipal ha aprovat un fons de resposta d’1 milió d’euros per donar resposta a l’impacte social i econòmic de la crisi del coronavirus en diferents fronts: suport social, alimentació, allotjaments d’urgència, ajuts al pagament de lloguer i a les petites empreses i comerços, i un fons de contingència per a d’altres necessitats.

Fins ara, s’han reforçat els serveis socials per atendre les persones més vulnerables. Serveis com el de repartiment d’àpats a domicili han augmentat la seva activitat d’un 30%.

Els serveis de Protecció Civil municipals treballen per mobilitzar material sanitari destinat a serveis essencials per a l’atenció de la població durant l’emergència.

L’Ajuntament ha abonat prop de 3 milions d’euros en factures a proveïdors de serveis municipals des del passat 16 de març, tot i la interrupció de les seves activitats. Així, vol donar suport al teixit productiu local, salvar el màxim de llocs de treball i evitar que es pugui al·legar l’aturada d’activitat com a motiu per fer un ERO.

 

En el context de l’emergència pel coronavirus, al Prat de Llobregat s'ha celebrat avui, dimecres 8 d’abril, el ple municipal ordinari del mes d’abril, que s'ha centrat en les mesures adoptades  a la ciutat per fer front a aquesta crisi. El punt central del ple d’aquesta tarda ha estat el fons de resposta d’1 milió d’euros proposat per l’equip de govern per donar resposta a l’impacte social i econòmic d’aquesta crisi. El fons de resposta s'ha aprovat amb la unanimitat dels diferents grups municipals. 

Com que l’actual situació de confinament, no permetia realizar el ple com és habitual, presencialment només hi han acudit l’alcalde i els portaveus dels grups municipals, mentre que la resta de regidors i regidores hi han participat via telemàtica. El ple s'ha retransmès en directe al PRAT TV, per streaming, i pel Prat Ràdio (elpratradio.com / 91.6FM) a partir de les 18 h.

Durant el ple, s'ha aprovat per unanimitat el Pla de xoc dotat amb 1 milió d’euros, que concretament es destinaran a necessitats de suport social (120.000 euros), alimentació (86.000 euros), allotjaments d’urgència (165.000 euros), ajuts al pagament de lloguer (120.000 euros), a les petites empreses i comerços (200.000 euros), i a un fons de contingència per la resta de necessitats que puguin anar sorgint (346.000 euros).

Durant el ple, també s'ha aprovat una declaració institucional, amb el consens de tots els grups municipals, per sumar esforços front a l’impacte del coronavirus al municipi i reconèixer el compromís i la solidaritat de totes les persones que estan dedicant treball i esforços a ajudar els altres.  D’altra banda, s'ha presentat un informe de balanç de les mesures ja adoptades des que va començar l’actual situació d’emergència, que es resumeixen tot seguit.

 

Els serveis de protección civil es mobilitzen per mobilitzar material sanitari

El Pla Bàsic d’Emergències Municipals es va activar per un decret d’alcaldia el 12 de març. Tres dies després, el govern decretava l’estat d’alarma a tot l’estat i un ban de l’alcalde regulava el confinament de la població. Des dels serveis de Protecció Civil municipals, a més de coordinar l’acció dels serveis municipals front a la crisi del coronavirus i seguir el Pla d’emergències PROCICAT activat per la Generalitat, s’ha creat una plataforma logística de material de seguretat a partir de compres i donacions. L’objectiu és proveir del material necessari al personal de serveis com la Policia local, els Serveis Socials i d’atenció domiciliària, Manteniment i Serveis o d’atenció al públic. A mode preventiu, també cal destacar el tancament de diferents equipaments públics on s’ha detectat algun cas positiu de coronavirus (Escola Oficial d’Idiomes, Escola Bernat Metge i edifici municipal del carrer major 2-4).

Pel que fa a la policia local, la seva acció s’ha focalitzat en evitar l’incompliment de l’ordre de confinament de la població (fins al 2 d’abril s’havien posat més de 395 denúncies), així com a controlar l’activitat dels establiments públics per detectar posibles incompliments (en el mateix període, s’han posat 6 denúncies). També està controlant el trànsit rodat de vehicles amb la mateixa finalitat i coordinant-se amb els Mossos d’Esquadra diàriament amb aquesta finalitat.

Des dels serveis de Salut Pública i Consum, també s’està en contacte permanent amb el Servei Català de la Salut i l’ICS (Institut Català de la Salut). Cal destacar que s’han cedit tres vehicles de la flota municipal als serveis sanitaris d’atenció domiciliària i que s’ha coodinat l’entrega de 40 llits, cedits per hotels del Prat, o de mobiliari a l’Hospital de Bellvitge, per a la seva atenció de persones afectades per coronavirus, entre d’altres actuacions.

En matèria de manteniment i serveis urbans, s’ha posat plans de contingència tant de neteja viària com de recollida de residus. S’ha reforçat la neteja amb productes desinfectants en el torn de nit als carrers i principals punts utilitzats per la ciutadania, al voltant de supermercats, CAP, farmàcies, residències de gent gran i  el Punt solidari, així com en equipaments municipals per reduir el risc de contagi en zones comunes, entre d’altres mesures.

 

Moratòria fiscal i mesures de protecció per al teixit productiu local

L’Ajuntament ha ajornat fins al 3 de juliol el pagament de diferents impostos i taxes municipals. També s’ha  ampliat el període de pagament de liquidacions que s’havien notificat prèviament a l’estat d’alarma i s’ha decidit donar prioritat als expedients que reconeguin beneficis fiscals. A més, s’ha decidit suspendre la quota de diversos serveis municipals o de concessions i permisos corresponents a activitats interrompudes en l’actual estat d’alarma (escoles bressol municipals, establiments esportius, equipaments culturals, tallers i cursos realitzats en equipaments municipals, bars i restaurants de concessió municipal, taxa d’ocupació de la via pública, taxa de residus per a establiments tancats...). Pel que fa la quota del mes de març, es retornarà la part proporcional dels dies d’aquest mes en què ja no es va poder desenvolupar l’activitat.

D’altra banda, s’han aprovat mesures compensatòries per a les empreses contractades per prestar serveis municipals que s’han deixat d’oferir en el context de l’emergència. Així, es vol fer costat a aquestes empreses, moltes de les quals són Petites i mitjanes empreses (Pime) del teixit productiu local, i contribuir a salvar el màxim de llocs de treball.  Les empreses percebran els imports corresponents a les despeses salarials del personal adscrit al contracte, de tal forma que no podran al·legar l'aturada d'activitat com a motiu per fer un expedient de regulació d'ocupació. Amb aquesta finalitat, entre el 16 de març i el 2 d’abril, s’han abonat fins a 262 factures a proveïdors per un valor total de 2.921.276 euros, cosa que contribuirà a garantir que les empreses mantinguin la seva liquiditat.

 

Augmenta el repartiment d’àpats a domicili d’un 30%

Per cobrir les necessitats alimentàries dels col·lectius vulnerables, s’han incrementat d’un 30% els àpats distribuits a domicili (fins a 88 àpats diaris), majoritàriament a persones grans. A més, s’han repartit targetes moneder per a les famílies dels 1.081 infants que tenen beques de menjador de la Generalitat al Prat. A més, hi ha 91 infants més que reben aquests ajuts directament per part de l’Ajuntament. També s’han activat d’altres modalitats de targetes moneder, com ara les adreçades als infants de les escoles bressol municipals, entre d’altres. Així mateix, s’ha reforçat l’activitat del Punt Solidari per repartir productes de primera necessitats a famílies vulnerables (514).

També s’han reajustat els Servei d’Atenció Domiciiària, que es focalitzen en els casos més prioritaris, mentre que la resta d’usuaris segueixen rebent seguiment telefònic. En el context de l’emergència, s’estan reforçant l’atenció telefònica amb diferents col·lectius per donar-los suport i fer seguiment del seu benestar físic i emocional a través de diferents serveis i projectes: la teleassistència, el seguiment telefònic des de serveis socials, trucades des dels casals a la gent gran, atenció a distancia de la Unitat de primera atenció de serveis socials (UPASS), servei de suport psicològic, etc.

D’altra banda, cal destacar que s’està fent seguiment continuat de la situació de la gent gran a les 4 residències del Prat, amb un total de 252 places. En el cas de la residència Onze de Setembre de la Generalitat, la més afectada del municipi per l’emergència del coronavirus, l’Ajuntament ha sol·licitat una desinfecció a la Unitat Militar d’Emergències i ha demanat al govern català que engegi mesures urgents al respecte. Així mateix, ha ofert materials sanitaris i de protecció al personal de la residència.

En matèria d’habitatge, cal recordar que s’han suspès tots els desnonaments als jutjats del Prat. També s’han cercat alternatives habitacionals d’urgència per a les persones sense llar, amb la col·laboració de l’alberg de Fundesplai, entre d’altres mesures. Prat Espais també ha habilitat un servei d’assessorament per resoldre necessitats habitacionals derivades del context de l’emergència. Per a les persones en situació de vulnerabilitat, també s’ha habilitat una partida  per donar ajuts de fins a 3 mesos d’un màxim de 2.400 euros per família, destinada a cobrir alguna mensualitat de l’habitatge.

Des de l’àrea de de desenvolupament econòmic, també s’han dut a terme mesures destinades a facilitar la formació online o oferir plataformes digitals per donar orientació personalitzada per a la recerca de feina, entre d’altres mesures.

 

Es manté l’atenció per a les dones que pateixin violència masclista

També cal destacar que, durant el període de confinament, el SIAD (Servei d’Informació i Atenció a les Dones) continua mantenint l’atenció per a aquelles dones que puguin patir situacions de violencia masclista, que es poden adreçar telefònicament al servei i, si les professionals del SIAD així ho consideren, ser ateses presencialment en els casos més urgents.

Així mateix, des des l’àrea de Ciutadania, també se segueixen dinamitzant a través de voluntariat diverses activitats, ja sigui de recollida de material sanitari i d’autoprotecció per destinar-lo al personal de serveis essencials, com d’acompanyament a la gent gran i en situacions de soledat no volguda. En aquest sentit, cal destacar la iniciativa impulsada des de la residència municipal Penedès, animant els infants de la ciutat a enviar dibuixos i escrits a les persones grans d’aquest centre, per tal que se sentin acompanyades en el context de confinament, en què tenen prohibides les visites dels seus familiars per raons de seguretat. Així mateix, s’està fent una crida de voluntariat per al projecte Antenes, per detectar casos de soledat no volguda entre persones grans i en situació vulnerable de la ciutat.

Una altra servei de ciutadania que s’ha vist reforçat és el de Bon veïnatge i convivència, que segueix prestant suport i acompanyament a 114 comunitats i 180 persones, per mitjans telemàtics. L’objectiu és minimitzar els conflictes de convivència durant aquests dies de confinament.

L’OIAC atén més de 6.800 trucades i es posa en marxa la campanya de comunicació #AlPratEnsCuidem

Una dels serveis que més ha intensificat la seva atenció telefònica i telemática és l’Oficina d’Informació i Atenció Ciutadana (OIAC), que està canalitzant totes les trucades de la població i derivant-les als serveis corresponents. Des del passat 16 de març, ha atès 6.800 trucades, a més d’intensificar la seva activitat a l’oficina virtual.

També els equipaments culturals de la ciutat, tot i haver de tancar les seves portes en l’actual estat d’alarma, estan oferint a la ciutadania l’accés a diverses activitats a distància. Així mateix, en coordinació amb el Departament d’Ensenyament i els equips docents i AMPA de les diferents escoles, l’àrea d’Educació de l’Ajuntament està col·laborant en la cerca de solucions perquè l’alumnat pugui seguir la seva activitat formativa online. Així mateix, està informant i resolent els diferents dubtes que la situació actual planteja a la ciutadania, per exemple sobre el període de matriculacions de cara al curs que ve, entre d’altres. També l’Oficina del Pla Jove ha adequat molts dels seus serveis d’orientació i assessorament al format telemàtic.

Finalment, cal destacar la posada e marxa de la campanya d’informació i sensibilització ciutadana #AlPratEnscuidem per mantenir informada i enxarxada la comunitat en el context de confinament, implicar-la en la prevenció del contagi del coronavirus, i promoure la solidaritat mútua en aquests moments de crisi.

Descarregar

(2)
(1)
(1)

Compartir

A les xarxes