dijous, 5 juny, 2025 - 12:15
L’INS Ribera Baixa va acollir ahir la jornada “L’Escola transforma, energia per a tothom”, en què els centres educatius participants van compartir la feina desenvolupada durant el curs dins del projecte d’energia. La iniciativa, en el marc del Programa Interseccions, pretén connectar els coneixements dels infants amb les oportunitats i experiències que ofereix la ciutat en matèria energètica per potenciar un aprenentatge significatiu vinculat a l’entorn.
Una jornada de culminació
L’alumnat de 4t de les escoles Charles Darwin i Bernat Metge i de 5è de l’escola del Parc, i l’alumnat de l’optativa de tecnologia de 4t d’ESO de l’Institut Ribera Baixa amb el suport de l’alumnat de 2n d’ESO del mateix centre, prop de 200 infants en total, van ser els protagonistes de la trobada. En primer lloc, es van presentar els projectes que cada centre educatiu ha treballat per donar resposta al repte comú. L’alumnat els va exposar en petit grup amb l’objectiu de compartir coneixements. A continuació, l’alumnat de 2n d’ESO de l’institut va conduir un taller de microbits amb el suport de l’alumnat de 4t, i, finalment, es va fer una acció comunicativa al pati, una fotografia conjunta que es convertirà en la imatge representativa del projecte per a futures iniciatives.
Aquesta jornada permetrà també avaluar el primer any de projecte per tal d’incorporar millores i continuar treballant plegades durant el proper curs sota el mateix repte.
Un projecte comunitari per a la transició energètica local
La jornada forma part d’un projecte més ampli que va néixer després que l’Ajuntament aprovés al setembre de 2020 la Declaració d’Emergència Climàtica, amb l’objectiu de fer una transició ecològica i energètica per convertir la ciutat en una ciutat neutra en carboni l’any 2050.
Durant el 2021, l’Ajuntament va començar a instal·lar plaques solars als edificis públics municipals, fet que va impulsar la creació d’un projecte educatiu pilot a l’escola Charles Darwin, amb el suport de La Casa de l’Energia. En el curs 2023-24, aquesta iniciativa es va ampliar incorporant equipaments de la ciutat com el CEM Estruch i el Centre Cultural Palmira Domènech per tal de fer accions més comunitàries.
En aquest curs 2024-25, s’ha posat en marxa l’Entorn d’Aprenentatge d’Energia, en què han participat les escoles Bernat Metge, del Parc, Charles Darwin, l’Institut Ribera Baixa, la Biblioteca Antonio Martín, el CEM Estruch, educació ambiental i el Centre de Recursos Pedagògics. També es va convidar a famílies dels centres educatius a participar-hi.
Un model sostenible en termes ambientals i socioeconòmics
L’objectiu principal d’enguany consisteix a construir un projecte socioeducatiu orientat a la transformació energètica sostenible al municipi. La iniciativa, a través del Programa Interseccions, pretén crear una xarxa cooperativa en matèria energètica on puguin participar activament els diferents agents educatius.
La feina desenvolupada per cada centre
Escola del Parc
L’alumnat ha treballat a partir de mesurar els consums que té l’escola, d’estudiar quanta energia estan generant les plaques fotovoltaiques a la seva teulada. Ha fet un decàleg per ajudar a estalviar-ne més i poder compartir el seu excedent amb una entitat del municipi.
Escola Bernat Metge
A partir d’una primera aproximació a la temàtica amb els llibres que la biblioteca va preparar, i d’una visita a La Casa de l’Energia, l’alumnat va començar a investigar com consumeix energia el seu centre i com podien estalviar. Ha programat perquè un robot els ajudi, ha creat un joc de taula que els ajuda a aprendre, ha creat un decàleg i ha reflexionat i debatut sobre com poder compartir el seu excedent energètic.
Escola Charles Darwin
L’alumnat ha partit d’un nou element que l’Ajuntament va instal·lar al pati, una vela que permet crear un espai d’ombra, un refugi climàtic. Això li ha permès estudiar conceptes com la matèria i les diferents fonts d’energia. Ha provat de construir diferents refugis climàtics utilitzant materials diversos i s’ha apropat així a conceptes com materials conductors i aïllants. Ha experimentat i ha extret conclusions fruit de la seva feina.
Institut Ribera Baixa
L’alumnat de l’optativa de tecnologia ha dissenyat maquetes amb habitatges sostenibles i els ha domotitzat per tal de fer-los més eficients. A partir de la detecció de diferents problemàtiques, ha dissenyat les solucions utilitzant la domòtica per tal d’il·luminar, escalfar i garantir la seguretat de les llars.
Pots veure totes les fotos de la jornada en aquest enllaç.
divendres, 6 juny, 2025 - 08:30
dijous, 5 juny, 2025 - 14:00
dijous, 5 juny, 2025 - 12:00