dimecres, 4 març, 2020 - 20:45

El ple municipal del Prat aprova de forma unànime una declaració contra l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport

Tots els grups polítics insten Aena a abandonar “unes polítiques desarrollistes que no obeeixen a l’actual context d’emergència climàtica” i a apostar per un model aeroportuari català.

El consistori habilita un espai web perquè entitats i ciutadania puguin expressar el seu rebuig als plans d’Aena.

 

El ple municipal del Prat de Llobregat ha aprovat avui, dimecres 4 de març, una declaració institucional en defensa de l’equilibri territorial al delta del Llobregat i de rebuig a la proposta de destruir els espais protegits de la Ricarda, un dels darrers vestigis verges d’aquest entorn, per ampliar la tercera pista de l’aeroport. La declaració l’han presentada i aprovada per consens tots els grups municipals amb representació al ple (El Prat En Comú, PSC-CP, Esquerra Republicana, Ciutadans i Podemos).

En el text de la declaració s’adverteix que destruir la Ricarda “suposaria un desastre natural, agrícola i patrimonial sense pal·liatius”, i més encara en un context d’emergència climàtica.

Com a alternativa a la proposta d’Aena, la declaració urgeix a dissenyar un “veritable sistema aeroportuari català, que passi per convertir Girona en la quarta pista de l’aeroport del Prat”. En aquest sentit, els grups municipals del Prat exigeixen inversions en transport ferroviari, que facilitin la connexió entre el Prat i Girona i entre aquestes infraestructures i Barcelona. Amb aquesta finalitat, la declaració també demana al govern de l’Estat i al de la Generalitat que treballin en el desenvolupament del sistema aeroportuari català. Al govern espanyol, se li demanen les inversions necessàries amb aquesta finalitat.

La declaració també aposta per garantir la convivència de l’aeroport del Prat amb els municipis de l’entorn, tendint a minimitzar l’impacte acústic que pateixen les poblacions del Prat, Viladecans, Gavà o Castelldefels.

A més, en el text, es constata que l’aeroport del Prat és un dels principals emissors de gasos d’efecte hivernacle al delta del Llobregat i a l’Àrea Metropolitana de Barcelona i que, per tant, ha de ser un actor clau en la reducció d’aquestes emissions.

Per tot això, s’insta a Aena a abandonar “unes polítiques desarrollistes que no obeeixen a l’actual context d’emergència climàtica” i que tampoc no s’ajusten a les normatives mediambientals europees.

El text també reclama a totes les administracions reforçar la seva atenció i protecció dels Espais Naturals del Delta del Llobregat, així com del Parc Agrari, donant suport a la pagesia que hi treballa. Garantint la viabilitat de les seves explotacions, també s’avançarà cap a la “sobirania alimentària als nostres pobles i ciutats”, afirma la declaració.

A partir dels continguts d’aquesta declaració institucional, s’ha habilitat aquesta mateixa tarda un espai al web municipal del Prat per recollir signatures de les persones que vulguin mostrar el seu suport a la defensa de l’equilibri territorial al delta del Llobregat i la seva oposició a l’ampliació de la tercera pista.

Preservar el delta del Llobregat i protegir el clima

El delta del Llobregat és un territori de gran valor per al Baix Llobregat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, i de Catalunya. Hi conviuen, en un delicat equilibri, infraestructures de transport, industrials, urbanes, i també agrícoles i naturals d’un alt valor. Aquest equilibri és fruit d’un ampli consens treballat entre les administracions estatal, autonòmica i també municipals. Un equilibri que es va concretar el 1994 amb la signatura al Prat de Llobregat del Pla Delta, on totes les administracions es van comprometre al desenvolupament simultani de múltiples projectes d’infraestructures al voltant del creixement del port i de l’aeroport. El projecte, que també contemplava la compensació ambiental i la correcció d'impactes, es va desenvolupar majoritàriament entre els anys 1999 i 2005.

Al costat de l’aeroport i del port trobem els Espais Naturals, una gran infraestructura mediambiental. El Delta allotja també el Parc Agrari del Baix Llobregat, una infraestructura agrícola clau per impulsar una alimentació més sostenible a les nostres ciutats i garantir la sobirania alimentària de Barcelona i de Catalunya.

En aquest entorn es troba la finca de La Ricarda, espai insubstituïble i salvaguardat per diverses normatives catalanes, espanyoles i europees de protecció mediambiental. El seu estany, un antic braç del riu Llobregat, i el seu entorn allotgen un hàbitat únic de flora i fauna. Així mateix, l’activitat econòmica que es desenvolupa a la finca és una peça important per sostenir la ramaderia i l’agricultura del Parc Agrari.

A més, la Ricarda allotja la Casa Gomis, una obra fonamental de l’arquitectura racionalista a Catalunya que és indispensable per entendre l’evolució de les avantguardes artístiques i culturals catalanes durant el segle XX.

L’ampliació de la tercera pista implicaria la destrucció del paratge de la Ricarda i l’obstrucció del corredor ecosistèmic dels espais naturals del Delta del Llobregat. A més, segons AENA, aquesta ampliació suposaria un augment en l’activitat aeroportuària, passant de les 52 milions persones usuàries actuals per any a 75 milions, cosa que incrementaria les emissions de CO2 i la contaminació que pateix l’Àrea Metropolitana, amenaçant greument la salut de les veïnes i veïns de la zona afectada. 

Descarregar

(1)
(1)
(2)

Compartir

A les xarxes