El dret al Benestar digital, un compromís de tota la ciutat

Bones pràctiques 2025

Aquest projecte busca promoure l’alfabetització digital com a eina clau per garantir el benestar i el desenvolupament integral d’infants i adolescents davant els reptes de l’ús de les pantalles. Mitjançant una estratègia col·laborativa impulsa accions preventives i posa a disposició de famílies i comunitat educativa recursos per a un ús segur, crític i responsable de la tecnologia.

  • Títol de la pràctica

El dret al Benestar digital, un compromís de tota la ciutat

  • Àrea o empresa municipal que presenta l'actuació

Taula Local d’Infància i Adolescència

  • Resum de la pràctica (explicar els continguts bàsics de l'experiència: objectius, resultats, impactes, principals accions realitzades)
  • Elements d’innovació

Interdisciplinalitat.

Interdepartamentalitat.

Intervenció comunitària: grup de bon tracte i protecció de la infància(serveis d’atenció a la infància i l’adolescència), famílies, comunitat educativa, àrees municipals...

  • Durada de la pràctica

Data inici: març 2023

Data finalització: novembre 2025

  • Persona o persones de contacte

Secretaria tècnica Taula local d’infància i adolescència (tlia@elprat.cat, 5370)

  • Context i motivacions (El problema a resoldre, els antecedents, la situació prèvia de la iniciativa...)

Reconeixement d’efectes negatius per mal ús de pantalles en menors i absència de recomanacions sobre un bon ús. Constatació d’indicadors locals sobre la situació els diferents temps i tipus d’ús en infants i adolescents del municipi.

  •  Quins són els Objectius de la pràctica? (objectius principals i secundaris)

Principals: identificació de reptes i definició d’estratègies consensuades entre tots els agents implicats en l’atenció a la infància i l’adolescència

  • Va tenir Diagnosi prèvia?

No___

Si__x__

Si la resposta és si: Estudi descriptiu de l’ús de pantalles recreatives en la població escolar de 0-12 anys del Prat de Llobregat, realitzat per Emi Ruiz, infermera de pediatria de l’EAP Disset de setembre, ICS, i Informe del grup de treball de benestar digital de la TLIA.

Quin tipus de diagnosi es va realitzar (interna, externa, mixta) i nom i tipus d'entitat que ha realitzat el diagnòstic (consell de participació, estudi consultora, equip de treball municipal, etc.)

  • Indiqueu la població objectiu

Població de 0 a 18 anys

  • La pràctica, està vinculada amb altres programes o actuacions? (descrigui la relació. Ex: està vinculada a un pla general)

Està vinculada amb el Pla Local d’infància i adolescència, i pretén el desplegament de les línies d’acció proposades a través dels diferents àmbits d’actuació municipals i altres agents de ciutat i administracions.

  • Fases i principals línies d'actuació (Breu història. Descripció de les principals actuacions realitzades a les diferents etapes en les que s'ha desenvolupat l'experiència.)
  1. Estudi inicial de l’equip de pediatria del CAP 17 de setembre. Març 2023. Estudi descriptiu de l’ús de pantalles recreatives en la població escolar de 0-12 anys del Prat de Llobregat
  2. Confiança política per abordar les necessitats detectades.
  3. Reconeixement de la complexitat de la situació evidenciada pels resultats i presentació en diferents foros: CEM, TLIA, entre d’altres
  4. Reconeixement de la necessitat per part de la TLIA de treballar en el benestar digital i creació del Grup de Treball sobre benestar digital i bon ús de pantalles aprovat al Plenari de la TLIA del 12/5/24
  5. El grup de treball de Benestar digital i bon ús de pantalles treballa sobre les accions i estratègia per fomentar un bon ús de pantalles al municipi. És un grup comunitari, integrat per membres de diferents àmbits, serveis i entitats en contacte amb la infància i l’adolescència.
  6. Presentació de l’informe del grup de treball en el plenari de la TLIA del 12/03/25.
  7. Treball intern del grup motor de benestar digital pel desenvolupament de l’estratègia de benestar digital (secretaria tècnica i Emi Ruiz, infermera del servei de pediatria del CAP Disset de Setembre).
  8. Plenari de setembre de 2025. Reconeixement polític de l’estratègia definida.
  9. Plenari extraordinari de la TLIA, 13/11/25. Presentació de les quatre accions definides dins l’estratègia municipal sobre benestar digital i bon ús de pantalles.
  • Llistat d'actors que han intervingut (completi el següent quadre amb les següents preguntes)

-Qui o quins han intervingut? (nom i tipus dels principals actors).

-En quina fase del procés han intervingut? (Diagnòstic, Implementació, Control)

-Quin tipus d'intervenció han tingut? (impulsor, finançador, etc.).

Secretaria Tècnica de la TLIA (Municipal)  |  Fase intervenció: Totes les fases  |  Tipus d'intervenció: Grup motor i gestor

Emi Ruiz (ICS. Servei de pediatria)  |  Fase intervenció: Totes les fases  |  Tipus d'intervenció: Grup motor i gestor

Comunitat educativa  |  Fase intervenció: Diagnosi i disseny  |  Tipus d'intervenció: Grup de treball

Famílies  |  Fase intervenció: Diagnosi i disseny  |  Tipus d'intervenció: Grup de treball

Serveis d'infància i adolescència  |  Fase intervenció: Diagnosi i disseny  |  Tipus d'intervenció: Grup de treball

  • Quins recursos econòmics s'han emprat?

-Total euros de tot el projecte: 24.186,86

-Total euros darrer any:

Sergi Mañà- Disseny: 2.577,30 €

Pantube- Producció vídeos del projecte de benestar digital: 8.772,50 €

Service point- producció de materials: 8.937,06 €

Verificat- Sessions Desfake per professorat i famílies: 3.600€

Intervenció d’un expert en la temàtica al plenari de la TLIA (març de 2025): 300€

-Pot explicar les característiques generals del finançament:

Pressupost municipal (gabinet de premsa i comunicació)

  • Quines han estat les fonts dels recursos econòmics:

Nom de la entitat que dona finançament: Pressupost municipal  |  Total anual (Euros): 24.186,86 €  |  Total previst per tot el projecte (Euros): 

  • Quins han estats els recursos humans utilitzats (total de persones contractades, funcionaris, voluntaris que han intervingut i activitats realitzades)

Secretaria tècnica: tècniques municipals dels serveis d’educació, acció comunitària i salut pública

Comissió tècnica transversal: personal tècnic de diferents àrees municipals

Emi Ruiz, infermera del servei de pediatria del CAP 17 de setembre: voluntària; membre del grup motor del projecte

Comunitat educativa: voluntaris. Representants de l’àmbit educatiu en el grup de treball

AFAs: voluntaris. Representants de les famílies en el grup de treball

Consell d’Infants i Consell d’Adolescents: voluntaris. Representants en el grup de treball

Representants de diversos serveis relacionats amb la infància i l’adolescència: voluntaris. Membres del grup de treball.

El Rissell: consultora contractada en la fase inicial per dinamitzar el grup de treball i redactar l’informe final.

  • Altres recursos utilitzats (Instal·lacions, eines, maquinària, etc., que s'han emprat a la pràctica)

Instal·lacions municipals pel desenvolupament de les sessions del grup de treball i presentacions (centres cívics, Cèntric, sales de reunions)

  • S’ha realitzat amb metodologia participativa? Quina? En quines fases?

Sí. Creació del grup de treball de benestar digital i bon ús de pantalles per l’anàlisi i definició de propostes per un bon ús de pantalles.

  • Comunicació realitzada (interna i externa)

Presentació de l’informe del grup de treball i posterior estratègia sobre benestar digital en diferents espais de participació (CEM, Jornada Tothom Educa 2025, Plenaris de la TLIA, grup de bon tracte i protecció de la infància, claustres de professorat de Educació infantil, primària i secundària)

  • Quins són els principals productes de l'experiència?  Els productes són els assoliments concrets que s'han aconseguit amb la implementació de la pràctica. Per exemple, una pràctica ambiental pot haver produït una reforma en la normativa, o la creació d'una nova entitat, o una modificació en els procediments, o noves instal·lacions o equipaments, etc. (cal no confondre-ho amb impactes)

Definició de l’estratègia municipal sobre el benestar digital i bon ús de pantalles, i creació de materials de suport, com la Guia per un bon us de pantalles en infants i joves, el pla familiar per al benestar digital, el nou espai web sobre benestar digital i diferent material sobre espais lliures de pantalles.

  • Quina documentació ha produït la pràctica? (ex: informe, conveni, memòria, diagnosi, pla, etc.)

Informe del grup de treball de benestar digital

Guia per un bon us de pantalles en infants i joves

Pla familiar per al benestar digital

Document de conceptualització dels espais lliure de pantalles dirigits a menors per al disseny d’espais d’espera lliures de pantalles

  • Ha rebut algun reconeixement (Premis, mencions, estudis i investigacions d'altres institucions, presentacions a congressos, etc.)

Presentació en diversos congressos de l’àmbit pediàtric

  • Quins impactes ha tingut la experiència? Els impactes són els beneficis o efectes que ha tingut la implementació de la pràctica sobre un col·lectiu, una activitat o un territori determinat. Per exemple, l'aplicació d'una normativa sobre aigües ha fet disminuir un 10% el consum d'aigua d'ús domiciliari.

Definició d’una estratègia comuna per a tots els serveis relacionats amb la infància i l’adolescència del municipi, famílies i entitats, amb una visió comunitària.

  • S'ha realitzat alguna avaluació de l'experiència?
  • Quin Tipus d'avaluació s'ha realitzat? (interna-externa, qualitativa-quantitativa) i qui ha realitzat l'avaluació?
  • Descrigui observacions generals i aspectes assolits respecte als objectius inicials (Principals transformacions produïdes)

La principal transformació recau en la manera de treballar de forma totalment transversal i comunitària.

  • Quins són els punts forts de la pràctica? (aspectes innovadors, transformacions)

L’èxit del projecte és fruit del treball interdepartamental, interdisciplinar i comunitàri, integrant diferents visions, veus i perspectives per obtenir una estratègia comuna que interpel·li tots els serveis i col·lectius relacionats amb la infància i l’adolescència.

  • Quins són els punts febles de la pràctica?

El procés ha demandat una gran inversió de temps i recursos originalment no comptabilitzats.

  • Quines són propostes de millora de la pràctica?

Millor dotació de recursos humans i materials

  • Possibilitat de replicar la pràctica en altres àmbits (Descripció de dificultats o condicions per a replicar la pràctica.)

EL DRET AL BENESTAR DIGITAL

Media Root