Entorn la connexió dels centres educatius amb les famílies i els centres culturals en l'espai no lectiu

divendres, 21 febrer, 2020 - 12:00

Aquest 14 de febrer s’ha celebrat la tercera Escola d’Hivern d’IntersECCions. Es tracta d'un dels espais de trobada del programa que, com l’Escola d’Estiu o les reunions amb els equips directius, serveixen per posar en comú el desenvolupament dels projectes i construir un relat comú entre tots els agents que construeixen el programa, coneixent així els diferents punts de vista que hi conflueixen.

En l’Escola d’Hivern hi participen totes les persones directament relacionades amb el desenvolupament del Programa Interseccions, que s’hi vinculen des de l’Ajuntament del Prat de Llobregat. Han participat tècnics municipals d’educació i cultura, els equips de l’Escola d’Arts en Viu, l’Escola d’Arts del Prat, la Biblioteca Antonio Martín, el Cèntric Espai Cultural,  l'Arxiu Municipal del Prat, el d'UNZIP Torre Muntadas, el Centre Cívic Jardins de la Pau, el Centre Cívic Sant Jordi-Ribera Baixa,  el Centre Cívic Palmira Domènech, el Teatre L’Artesà, La Capsa, l’Escola Bressol Sol Solet, l’Escola Bressol El Cabusset, l’Escola Bressol La Blaveta, l’Escola Bressol La Granota, així com representants d’Escola Innova, Kuanum, i la Fundació Jaume Bofill.

La jornada d’enguany ha plantejat una reflexió col·lectiva sobre dues qüestions: com connectar el centre educatiu amb les famílies i els centres culturals en l’espai no lectiu, i aclarir el paper dels centres culturals en el Programa en el context actual i futur.

Presentació de la jornada

Per començar la jornada, la directora del Programa Interseccions, Cristina Castells, ha explicat la trajectòria d’Interseccions des dels seus inicis fins a l’actualitat, amb l’objectiu de contextualitzar el moment actual del Programa, posant en valor el que s’ha realitzat fins ara i apuntant els reptes a treballar a partir d’ara.

En els dos primers anys de vida d’Interseccions, s’ha posat l’accent en els centres educatius com a espais de pràctica cultural, desenvolupant projectes dins l’horari lectiu d’aquests centres, amb la col·laboració de professionals de l’àmbit de la cultura (projectes en partenariat i projectes en xarxa). També s’han desenvolupat projectes en l’horari no lectiu, però en menor mesura.

A partir d’ara, el programa planteja obrir una nova fase, on l’accent se situa en els centres culturals com a espais d’aprenentatge i pràctica cultural, i en el temps no lectiu. En aquest sentit, s’expliquen de forma general les diferents línies de treball que s’han començat a obrir: accions que connecten la comunitat educativa (alumnat i famílies) amb els equipaments culturals fora de l’horari lectiu, el treball de vinculació de les famílies en els projectes del programa, i la proposta d’accions específiques fora de l’horari lectiu.

Experiències connectades

En la segona part de la jornada s’han presentat vuit experiències que han incorporat en els seus projectes el treball amb famílies o que han plantejat vinculacions entre les comunitats educatives i els equipaments culturals fora de l’horari lectiu. Aquestes intervencions han anat a càrrec de les persones implicades directament en cadascuna d’aquestes accions, posant l’accent en descriure tant l’activitat que despleguen com els aprenentatges entorn el què ha funcionat i el què no.

Les intervencions s’han agrupat en quatre apartats. El primer, sota el títol "Experiències de treball directe amb les famílies", ha donat cabuda al projecte Formació en escenografia per les famílies de l’alumnat que està participant en els projectes de teatre de l’Escola Jaume Balmes i l’Escola Josep Tarradellas. La presentació d’aquesta acció ha anat a càrrec de la Maria Donoso del Teatre l’Artesà i la Laura Tamayo de l’Escola d’Arts en Viu. Ha tancat aquest apartat la presentació El paper de les famílies de les Escoles Bressol en el projecte Converses Literàries de la mà de la Clara Illa de la Biblioteca Antonio Martín i la Maria Rodríguez de l’Escola Bressol Cabusset.

"Experiències en l’espai no lectiu: la llengua anglesa, dos models diferents" ha estat el paraigua del segon bloc d’intervencions centrat a compartir dos projectes impulsats pel Programa Interseccions durant l’any passat i aquest. Marta Paniagua, de l’Escola Innova, ha explicat el projecte dels English Workshops, que ja es troba en el seu segon any, i l’educadora Uxue Arzelus ha explicat les diferents accions del projecte auxiliars de conversa al Centre Cívic Palmira Domènech, que s’acaba de posar en marxa aquest curs.

El tercer apartat ha portat el títol "De l’escola a l’equipament cultural". En les dues experiències que s’han compartit es feia palès com les accions que neixen de la col·laboració amb centres educatius reverteixen i s’incorporen a la programació i les activitats d’un equipament cultural. En són un exemple la vinculació que s’ha establert entre el Projecte d’arts visuals a l’Escola Can Rigol i el projecte expositiu Supersimetria d’UNZIP Torre Muntadas. En Daniel Gasol de l’Escola d’Arts del Prat i l’Esther Merchán d’UNZIP Torre Muntadas han compartit aquest procés que s’inicia a l’escola, aproximant l’art contemporani a l’alumnat, i continua fent participar l’alumnat en la preparació d’una visita guiada a l’exposició Supersimetria. Posteriorment, en aquest mateix apartat, la M. Pau Pàmpols de l’Arxiu Municipal ha explicat el projecte Memorables i com, a partir del servei comunitari i el treball dels alumnes, es documenta la memòria immaterial del Prat i es comparteix amb la ciutat.

"Experiències més enllà d’Interseccions" ha estat el títol de les darreres presentacions, que descriuen dues experiències que, han sorgit a partir d’oportunitats creades en el marc d’Interseccions, però que s’han desenvolupat com a activitat pròpia dels equipaments culturals. D’una banda, en Quim Moral del Centre Cívic Jardins de la Pau ha compartit com s’estava constituint una Residència d’un grup de joves de Scratch al Centre Cívic Jardins de la Pau i la connexió inicial amb el projecte Investiguem i inventem desenvolupat en el marc d’Interseccions. D’altra banda i per finalitzar aquesta part de la jornada, la Nerea Porcel, la Yolanda Soriano del Centre Cívic Sant Jordi- Ribera Baixa i en Jordi Umbert de l’Escola d’Arts en Viu han explicat el projecte Orquestra de barri, projecte comunitari al Centre Cívic Sant Jordi-Ribera Baixa. Una proposta que inicialment es va pensar perquè l’alumnat que participava en el Projecte Entrecordes tingués la possibilitat de continuar fent música però que finalment ha esdevingut un projecte comunitari de barri de caràcter intergeneracional.

Dinàmica de treball en grups

En la darrera part de la jornada es va plantejar una dinàmica de treball en grup al voltant de tres qüestions: Quin sentit té la connexió de la comunitat educativa (alumnat i famílies) amb els equipaments culturals? Quines dificultats tenim per activar aquestes connexions? Quines estratègies activem per fer possible aquesta connexió?

Aquestes qüestions tenien per objectiu possibilitar un recull de mirades i reflexions entorn de la pràctica que cada professional desenvolupa en el marc del seu equipament i/o servei en relació amb aquest objectiu de connectar la comunitat educativa a cada un dels equipaments culturals del Prat de Llobregat.

Tancament

Si en l’Escola d’Hivern del 2019 es va treballar al voltant de com s’haurien de plantejar els espais de col·laboració amb la comunitat educativa, després d’un any, l’objectiu d’enguany ha posat l’accent en compartir algunes de les propostes que ja han portat a terme els reptes i maneres de fer que s’havien plantejat fa un any.

Les experiències que s’han compartit han estat un punt de partida per fer una reflexió pràctica sobre què funciona i què no funciona en aquest objectiu de connectar educació i cultura. La dinàmica posterior ha posat l’èmfasi en donar-hi resposta des de la singularitat de cada equipament i responsabilitat de cada professional, aterrant els objectius generalistes del Programa a la concreció de la pràctica específica. La posada en comú al final d’aquesta dinàmica, i a partir del recull de totes les aportacions en un document que es farà arribar a totes les persones que hi han participat, facilita que els aprenentatges de cada professional i equipament durant aquest darrer curs  puguin transferir-se al conjunt de la comunitat vinculada a l’Ajuntament que està implicada en el desenvolupament del Programa Interseccions.

Escola d'Hivern 2020

Compartir

Noticies relacionades

divendres, 19 abril, 2024 - 13:00

L’alumnat de 4t d’ESO fa un tastet dels cicles formatius de grau mitjà

Alumnat de nou instituts de secundària visita els instituts d’FP de la ciutat...
Sant Jordi Fondo d'en Peixo

dijous, 18 abril, 2024 - 14:00

El Parc del Fondo d'en Peixo tornarà a ser l'escenari principal d'un Sant Jordi carregat d'activitats

Nombrosos autors i autores locals han presentat els seus llibres en el marc...

dijous, 18 abril, 2024 - 10:00

Les propostes literàries del Cicle Primavera de Llibres i Lletres nodreixen el Pratilletres

Notable creixement del Pratilletres cada temporada en autors i llibres