dilluns, 13 juliol, 2020 - 15:15

L’Ajuntament saluda el posicionament del Parlament contra el projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat

No a l'ampliació de l'aeroport

Foto de grup dels diferents grups municipals del Prat, després d'aprovar per unanimitat la declaració contrària a l'ampliació de l'aeroport el passat mes de març.

L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, destaca que l’ampli consens assolit a la cambra expressa “quelcom que és de sentit comú al segle XXI”. Per a l’alcalde “el futur de l’aeroport del Prat no pot passar per la destrucció d’espais naturals, agrícoles i patrimonials irremplaçables, sinó per un desenvolupament respectuós amb l’entorn i dins d’un sistema aeroportuari català equilibrat”.

La cambra catalana insta al Ministeri de Foment a no tramitar cap projecte d’ampliació de l’aeroport que impliqui un augment il·limitat de passatgers i un augment del trànsit aeri, que provoqui un impacte sobre el medi natural i la biodiversitat de l’entorn del delta del Llobregat.

El ple municipal del Prat ja va aprovar el passat 4 de març una declaració institucional contrària a l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport, per unanimitat de tots els grups.

 

La Comissió de Territori del Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dilluns una resolució contra el projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat.  Concretament, la cambra catalana insta al Ministeri de Foment a “no tramitar cap projecte d’ampliació de l’aeroport que impliqui un augment il·limitat de passatgers i en conseqüència un augment del trànsit aeri, que provoqui un impacte sobre el medi natural i la biodiversitat de l’entorn del delta del Llobregat”.

La resolució planteja iniciar de forma urgent els treballs per crear “un sistema aeroportuari català integrat” per donar resposta a les necessitats del territori. Amb aquest objectiu, aposta per “millorar la connectivitat amb transport públic” dels aeroports de Reus, Girona i El Prat, generant les sinèrgies necessàries entre aquestes infraestructures.

Finalment, la resolució insta al Ministeri de Foment a revisar en un termini de 6 mesos el Pla Director Urbanístic de l’aeroport del Prat, de manera consensuada amb  els ajuntaments i la Generalitat. Segons el text de la resolució, l’actual Pla Director és obsolet i cal revisar-lo per donar resposta a les necessitats actuals.

La resolució l’havia presentada el grup parlamentari de Catalunya en Comú-Podem i s’ha aprovat amb una esmena transaccional dels grups parlamentaris de Junts per Catalunya i ERC. El primer punt de la resolució, el que insta al Ministeri de Foment a no tramitar cap projecte d’ampliació que suposi danys ambientals, s’ha aprovat amb el suport de tots els grups menys el de Ciutadans, mentre que la resta de punts s’han aprovat per unanimitat.

Aquesta resolució arriba 4 mesos després que el ple municipal del Prat de Llobregat també aprovés una declaració institucional contrària a l’ampliació de l’aeroport, en defensa de l’equilibri territorial al delta del Llobregat i de rebuig a la proposta de destruir els espais protegits de la Ricard. La moció es va aprovar al ple del passat 4 de març per unanimitat de tots els grups municipals.

Mijoler: “defensar la vida passa per combatre la pandèmia i també l’emergència climàtica. Això és incompatible amb ampliar l’aeroport més enllà dels límits acordats”

L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha saludat i celebrat “l’ampli consens expressat a la cambra catalana”. “No podem oblidar que, a més de la greu crisi sanitària, persisteix l’emergència climàtica. Defensar la vida passa per combatre la pandèmia, i també per prendre mesures decidides i valentes contra aquesta emergència climàtica. Això és completament incomplatible amb una ampliació de l’aeroport més enllà dels límits acordats”, ha recordat Mijoler.

“El Parlament ha expressat en aquest sentit quelcom que és de sentit comú al segle XXI. A tot el planeta es prenen mesures valentes contra l’escalfament global; l’alcalde d’una ciutat global com Londres s’oposa a una nova pista a Heathrow. En aquest context, el futur de l’aeroport del Prat no pot passar per la destrucció d’espais naturals, agrícoles i patrimonials irremplaçables, com proposa Aena, sinó per un desenvolupament respectuós amb l’entorn i dins d’un sistema aeroportuari català equilibrat”, ha recalcat l’alcalde pratenc.

Preservar l’equilibri territorial i ambiental

En l’exposició de motius de la resolució aprovada avui al Parlament, es remarca que qualsevol pla de futur de l’aeroport “ha de garantir la preservació de la seva convivència amb l’entorn urbà, mediambiental i agrícola” i ha de tenir en compte l’acual context d’emrgència climàtica. En aquest sentit, s’adverteix que l’actual infraestructura no es pot ampliar sense comprometre l’equilibri territorial i ambiental assolit.

En el text, es considera que l’actual projecte d’Aena per ampliar la tercera pista de l’aeroport, que implicaria construir a la llacuna de la Ricarda, “no respectaria aquests principis”. La Ricarda està catalogada com un espai de protecció inclòs a la Xarxa Natura 2000 i, com a tal, és un espai protegit per una figura regulada per la UE. Segons els experts, es tracta de la la llacuna més natural del delta del Llobregat i conserva importants zones de vegetació pròpia de les marismes i aus protegides.

A més, s’adverteix que el projecte d’ampliació suposaria un important impacte ambiental, pel que fa a les emissions de CO2 i la contaminació acústica. La resolució també recorda que aquest projecte podria vulnerar la legislació ambiental de la UE.

Descarregar

(2)
(1)

Compartir

A les xarxes