divendres, 26 abril, 2024 - 12:00

La platja es reorganitza davant del tancament judicial del vial al trànsit privat: guinguetes concentrades al principi i reforç dels autobusos

Bus Platja
  • Davant de la prohibició en ferm per part del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya de la circulació i l’aparcament de vehicles privats a l’antic vial, es reordena la platja per potenciar-ne el valor natural, endreçar-la millor i garantir-hi l’accessibilitat.
  • En aquest context d’emergència climàtica, es potencia el caràcter natural de la platja, impulsant un passeig més natural per a vianants i ciclistes, i se'n reforça l'accessibilitat en transport públic.

El 17 de maig es tancarà al trànsit de vehicles particulars el passeig de la platja, a partir de la darrera rotonda. Aquesta mesura respon a quatre sentències del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, confirmades en ferm pel Tribunal Suprem, a instàncies de la Direcció General de Costes, que determinen que l’antic vial es consideri legalment platja. Les sentències prohibeixen, per tant, la circulació i estacionament de vehicles privats i només hi permeten el trànsit rodat de serveis.

Dues platges en una

Així, la platja del Prat quedarà estructurada en dos trams, tal i com han explicat aquest divendres al Prat Ràdio els tinents d’alcaldia d’Acció Ambiental, Quim Bartolomé, i de Mobilitat, Juan Pedro Pérez. D’una banda, entre el Centre de Vela i la rotonda que donava accés al passeig, serà una platja amb equipaments i serveis, com les guinguetes, amb un ús més intensiu. Més enllà, fins al Remolar, la platja serà més natural i anirà recuperant paulatinament el seu aspecte més primigeni i menys artificial. Es reforçarà així un dels principals atractius de la platja del Prat en l’àmbit metropolità, el fet de ser una platja molt natural i gens urbana.

Pensant la platja del futur

Aquesta és la resposta municipal a les sentències judicials, que sumades a la regressió que pateix la platja des de fa anys, agreujada per l’emergència climàtica, posen la platja del Prat en perill. Davant d’aquests desafiaments, l’Ajuntament impulsa un nou model de platja que garanteixi la seva permanència i que les futures generacions de pratencs i pratenques la puguin seguir gaudint.

En aquest sentit, aquest nou model de platja aposta per adaptar-se al nou context recuperant els valors naturals que converteixen la nostra platja en un espai únic i singular a l’àrea metropolitana. L’antic vial de cotxes s’anirà naturalitzant en els propers anys per esdevenir un passeig més agradable per a les persones i les bicicletes. Amb mesures com aquestes s’avança cap a una platja més natural, més endreçada i més accessible en transport públic.

Aquesta transformació arrenca enguany amb les següents mesures:

  • Tancament del passeig al trànsit de vehicles privats. En compliment de les sentències judicials, només hi podran circular els autobusos, els vehicles de serveis i els que accedeixin al CRAM (Centre de Recuperació d’Animals Marins). El control d’accés es farà amb personal especial a l’inici del passeig (darrera rotonda) i després s’automatitzarà. L’antic vial esdevindrà així un passeig per a vianants i bicicletes.

 

  • Aparcaments gratuïts per a vehicles del Prat. Es mantindran els grans aparcaments a l’inici de la platja, mantenint la gratuïtat per a vehicles residents (en temporada de bany, de juny a agost, els vehicles de fora del Prat pagaran per aparcar-hi). En total hi haurà unes 850 places, un nombre superior, per exemple, al de les platges de Viladecans i Gavà.

 

  • Quatre autobusos per hora en temporada alta, i més grans. S’augmentaran les freqüències de pas dels autobusos que van a la platja, com a mínim quatre per hora, els caps de setmana de juny, juliol i agost. El PR3 hi anirà cada dia de l’1 de juny al 31 d’agost. A més, el 18 de maig començarà a funcionar la nova línia PR5 – Platja Exprés, que substituirà l’actual llançadora i el Platja Exprés. Aquesta línia tindrà vehicles de gran capacitat, de 18 metres de llarg. A més, s’està treballant amb l’AMB perquè un bus arribi a la platja tot l’any. Els autobusos arribaran fins al final del passeig, com els darrers anys.
     
  • Reubicació de les guinguetes. Per facilitar-hi l’accés, se situaran a la zona més propera als aparcaments de l’inici, abans de la darrera rotonda d’accés al passeig.

Una solució per a la manca de sorra

A més a més, l’Ajuntament del Prat ha reclamat reiteradament als governs de l’Estat que presentin propostes per combatre de forma estructural la regressió de la platja, més enllà de l’aportació anual de sorra. El consistori vol mesures més sostenibles i duradores. També exigeix a Aigües Ter Llobregat que faci l’aportació a la qual està obligada i que encara no ha fet. Aquesta pressió de l’Ajuntament comença a fer efectes: l’any vinent el port abocarà sorra amb un gra més gruixut per evitar que els corrents marins se l’enduguin tan ràpidament com els darrers anys. Aquesta aportació de gra gruixut es farà cada cinc anys.

Tota la informació, al web municipal

En temporada alta, al web municipal elprat.cat i a l’espai específic elprat.cat/laplatja es podrà trobar tota la informació en temps real sobre la freqüència de pas dels autobusos a la platja, el grau d’ocupació dels aparcaments, si la carretera d’accés està oberta o tancada, l’estat de la mar, la presència de meduses i la qualitat de l’aigua.

Compartir

A les xarxes