dilluns, 17 octubre, 2022 - 09:30

25 anys del Servei Mediació del Prat

El Prat, amb un dels servei de mediació amb més trajectòria del país, acull una taula rodona amb persones expertes en el tema de tot Catalunya

Servei de mediacio 2022

Imatge d'arxiu

 

  • El Servei de Mediació de l’Ajuntament del Prat va ser un dels primers que es va posar en marxa arreu de Catalunya i de l’Estat l’any 1997. Des d’aleshores, ha donat suport a més de 8.000 persones per resoldre conflictes a partir del diàleg, sense recórrer a la via judicial.

  • En el marc del 25è aniversari d’aquest servei, s’organitza al Prat una taula rodona amb experts i expertes en mediació i persones que treballen en aquest àmbit des de diferents administracions i localitats catalanes.

 

El Servei de Mediació de l’Ajuntament del Prat, que facilita la resolució de conflictes per vies alternatives a la judicial, va ser un dels primer que es va posar en marxa a Catalunya i arreu de l’Estat l’any 1997. En el marc dels actes de commemoració del seu 25è aniversari, l’Ajuntament organitza una taula rodona, en què participaran experts i expertes en mediació i persones que treballen en aquest àmbit des de diferents administracions i localitats catalanes.

Més de dues dècades després de la posada en marxa del servei del Prat, la mediació està molt més estesa arreu del país. La seva expansió es va produir especialment des de l’any 2010 amb el suport de la Diputació de Barcelona, que va facilitar la implantació de programes de mediació en l’àmbit local en diferents municipis de la província o bé el reforç dels ja existents, com en el cas del Prat.  

L’evolució històrica de la mediació arreu del territori, així com la seva importància en l’actualitat  i el paper capdavanter de la ciutat del Prat en la matèria, seran alguns dels temes que es tractaran a la taula rodona que s’organitzarà sobre el tema, que tindrà lloc el dijous 3 de novembre entre les 10 i les 12.30 h al Cèntric Espai Cultural (en trobareu el programa entre els arxius adjunts).  Per part del Prat, intervindrà a la taula rodona Xavier Jiménez Terrer, fundador i responsable del Servei de Mediació al municipi entre 1997 i 2019. La seva ponència es titularà “25 anys d’història d’un servei pioner i de referència a Catalunya””.

Després de la seva ponència inicial, es farà la taula rodona “Mediació, compromís i convivència: els conflictes serveixen per alguna cosa?”, en què prendran part quatre persones expertes i que s’encarreguen (o han estat responsables) de diversos programes de mediació d’àmbit local o català. Els ponents seran Fàtima Ghailan, mediadora i responsable del servei de mediació de Cunit; Robert Gimeno Vidal, ex responsable dels programes de Prevenció i Mediació Comunitària al Departament de Justícia de la Generalitat; Òscar Negredo, mediador i responsable del servei de mediació d’Hospitalet de Llobregat; i Mònica Albertí, mediadora i assessora del Departament  d’Educació de la Generalitat.

 

El Servei de Mediació del Prat ha donat suport a més de 8.000 persones des de la seva fundació

Coincidint amb el 25è aniversari del Servei de Mediació del Prat, l’Ajuntament ha fet balanç de l’activitat que ha desenvolupat des dels seus orígens i de la situació actual.  Des de l’any 1997, aquest servei ha intervingut en més de 4.000 casos, amb què ha donat suport a més de 8.000 persones. Inicialment, la seva activitat era menor que l’actual i els primers anys atenia prop de 70 casos a l’any, mentre que actualment es mou en una forquilla d’entre 200 i 300 (220 l’any 2021 amb 421 persones implicades).  Les persones ateses pel Servei de Mediació l’han valorat amb una puntuació d’entre 8 i 9 sobre 10 durant els darrers anys.

 

Dues vessants de la mediació: comunitària i reparadora

La gran majoria de casos atesos (80% el 2021) corresponen a la vessant de la mediació comunitària. Aquest programa planteja un sistema de resolució de conflictes que ofereix una  alternativa a la via judicial, a partir de l’establiment d’un espai de diàleg acompanyat. Les mediadores tracten d’aportar perspectiva a les parts, garantint els principis d’imparcialitat i confidencialitat. Els motius més freqüents d’aquests conflictes són els sorolls o les dificultats de relació. La resta de casos atesos corresponen a conflictes relacionats amb la convivència familiar, l’ús de l’espai públic o la convivència amb animals domèstics. Més recentment, s’han començat a realitzar acompanyaments en casos de conflictes dins de l’àmbit escolar.

Una part més petita de casos (20% del total del servei el 2021) corresponen a la vessant de la mediació reparadora,  que promou que les persones que hagin comès alguna infracció de l’ordenança municipal de convivència i civisme puguin reparar el dany causat fent accions en  benefici de la comunitat. En cas d’acollir-s’hi voluntàriament, les persones no han d’assumir la sanció econòmica corresponent. Els tipus d’infraccions més habituals de les persones que s’hi han acollit estan vinculades al consum de alcohol a la via pública, actituds no respectuoses cap als agents de la policia local o  molèsties veïnals. El servei també té dues col·laboracions importants amb el Departament de Justícia a través de les Mesures Penals Alternatives i la Justícia Juvenil.

Aquestes dues vessants de la mediació es complementen des de finals de 2018 amb el Servei de Bon Veïnatge i Convivència.  Professionals del servei treballen, a partir de l’assessorament, l’acompanyament i la formació, per prevenir que sorgeixin els conflictes a les comunitats veïnals o l’espai públic o perquè es resolguin en la seva fase inicial, sense que es dilatin o s’agreugin en el temps, en un estadi previ a aquell que faria necessària la mediació.

Descarregar

(2)
(1)
(1)

Compartir

A les xarxes