dilluns, 2 gener, 2023 - 13:45

Desbloquejada la millora salarial de les treballadores del SAD

Treballadora SAD

L’alcalde Mijoler celebra que la pressió a Generalitat i l’Estat hagi aconseguit la millora, que “és una millora també de l’assistència a les persones més vulnerables del Prat”. 

Les treballadores del Servei d’Ajuda a Domicili (SAD) del Prat, així com les de la resta de municipis on aquest servei es presta de forma pública a través de la Fundació S21 del Consorci de Salut i Atenció Social de Catalunya, han vist millorat el seu salari. Des d’aquest 2023 i de forma retroactiva des del gener del 2022 se’ls aplicarà una millora salarial, després que la Generalitat, gràcies a una consulta de l’Ajuntament del Prat, hagi donat llum verda a l’aplicació de l’acord al qual van arribar aquest estiu la Fundació S21 i els sindicats UGT i CCOO.

Fins ara, no s’havia pogut aplicar una millora salarial del 8% que s’havia aconseguit en el sector privat en el darrer conveni a causa de la naturalesa pública de la Fundació S21, que forma part del Consorci de Salut i Atenció Social de Catalunya. Aquest bloqueig afectava les treballadores del SAD del Prat, així com d’altres municipis com Santa Coloma de Gramenet, Sant Feliu de Llobregat, Molins de Rei o Montcada i Reixach, entre d’altres.

La clau per desbloquejar l’acord ha estat la llum verda de la Generalitat a aplicar l’adequació funcional i retributiva que els sindicats UGT i CCOO van acordar amb efectes de l’1 de gener del 2022 per adequar les funcions del servei a un nou model d’atenció en l’entorn domiciliari. La Generalitat ha donat aquesta llum verda aquest desembre passat en resposta a una petició de l’Ajuntament del Prat, i en els darrers dies les treballadores del SAD han començat a percebre la millora salarial.

L’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ha celebrat que finalment les treballadores del SAD percebin tant un millor salari com els endarreriments per no haver percebut aquesta millora en els darrers mesos. “Vam dir des d’un primer moment que pressionaríem des de l’Ajuntament tant el govern de l’Estat com el de Generalitat perquè es trobés una solució. I aquesta solució ha estat possible”, ha saludat. “La millora de les condicions laborals de les treballadores del SAD és una millora també de l’assistència a les persones més vulnerables del Prat. Al Prat ens cuidem, i això no seria possible sense la seva feina”, ha afegit. Així mereix, ha saludat que la lluita “enfocada a una solució real i no a cants de sirena buits” és la que finalment ha desbloquejat la situació.

Un SAD més públic i més proper des del 2020

El SAD es presta al Prat de forma pública des de la tardor del 2019. La fórmula cercada per l’Ajuntament del Prat per aplicar aquesta desmercantilització va ser la prestació directa d’aquest servei per part de la Fundació S21, amb la qual el consorci de salut pública de Catalunya, del qual forma part l’Ajuntament, articula la xarxa pública catalana de serveis socials i d’atenció a les persones amb dependència en col·laboració amb ens locals i entitats sense ànim de lucre. Durant el 2022, han atés més de 700 persones i compten amb una plantilla de 95 treballadores.

Així doncs, en lloc de treure a concurs la gestió del Servei d’Ajuda a Domicili, com es venia fent durant els darrers anys per adjudicar-la a empreses privades amb ànim de lucre, des del 2019 es va optar per fer un encàrrec directe de la prestació del SAD a una fundació, dependent d’un consorci públic. Aquesta decisió es va prendre després que la patronal d’aquest sector bloquegés durant mesos les millores laborals que el consistori pretenia incloure en la licitació del servei.

La distribució dels equips d’intervenció per zones de proximitat, clau per a la millora del model d’atenció

Aquesta desmercantilització del SAD ha permès desplegar des del febrer del 2020 un nou model per oferir un servei més àgil, eficaç i descentralitzat. Una altra de les claus del nou model ha estat personalitzar el servei i adequar-lo el màxim a les necessitats de cada persona. Es vol prioritzar el màxim la seva autonomia, relacions socials i vincles afectius amb el seu entorn (familiars, amistats, professionals de cures, etc.).

Per tal d’ajustar el màxim el servei a les necessitats de cada persona, el model d’atenció s’ha adequat amb diversos canvis. D’una banda, l’organització dels professionals s’ha estructurat en equips d’intervenció que actuen en les zones de proximitat que s’han definit: Marina, Sant Cosme, Centre i Ribera Baixa. D’aquesta manera, cada grup de professionals s’ocupa de l’atenció de les persones usuàries de la zona assignada, amb qui té una relació més propera i continuada al llarg del temps, que li permet conèixer, detectar i respondre millor a les seves necessitats.  Aquests equips es distribueixen per la ciutat en funció del vo­lum de persones usuàries de cada zona i estan formats per professionals d’aten­ció directa, de suport i de coordinació tècnica i gestió.

 

Descarregar

(1)

Compartir

A les xarxes