Esteu aquí

La reflexió dels joves sobre el present: eix temàtic de la cinquena edició del Connexions

Els instituts de secundària de la ciutat es troben immersos en el procés de treball dels seus projectes, que enguany es realitzen en format audiovisual

cèntric_connexions_20-21_ribera_baixa

dimecres, 24 març, 2021 - 14:00

Connexions,  projecte impulsat i coordinat pel Cèntric Espai Cultural dins del marc del programa IntersECCions, arriba a la seva cinquena edició. Com en cursos anteriors,  l’objectiu del projecte  és desenvolupar un procés de treball col·laboratiu entre els instituts de secundària de la ciutat.  Aquestes setmanes, els instituts participants (INS Ribera Baixa, INS Baldiri Guilera, INS Estany de la Ricarda i INS Salvador Dalí) es troben immersos en el desenvolupament dels seus respectius projectes.

La mirada dels joves sobre el present i el futur: eix temàtic

El projecte, que es desenvolupa dins l’àmbit de Coneixement de la ciutat del programa IntersECCions, treballa enguany com a eix temàtic la reflexió dels joves sobre el present i el futur més immediat, en el context de pandèmia que vivim actualment. Els joves i adolescents són un col·lectiu que s’ha vist especialment sacsejat per la crisi de la covid-19. Han vist com les seves relacions personals es limitaven a causa del confinament, han passat a estudiar virtualment, sense contacte amb companys i professorat,  i sovint se'ls ha culpabilitzat força de no respectar les mesures sanitàries de contenció de la pandèmia. Tot plegat, sumat a la incertesa del futur, s’ha traduït en un augment de la frustració i l’ansietat entre aquest sector de població.

En aquest context, l’elecció d’aquesta temàtica per l'edició d'aquest any del Connexions pretén donar veu als propis joves, així com facilitar-los un espai i un marc de reflexió perquè puguin indagar i expressar des de diferents òptiques les seves inquietuds, emocions i sensacions sobre com han viscut aquest darrer any excepcional i com afronten els reptes del present i del futur.

Diferents disciplines

L’alumnat de cada centre educatiu, amb l’acompanyament del professorat, està treballant aquesta temàtica des de diferents assignatures i àmbits, com les arts plàstiques, la literatura, les arts escèniques o la música.

“Trabajo en mi prisión y soy húesped de mí misma”.  Aquesta cita de la poeta Emily Dickinson és un dels textos literaris i filosòfics que està treballat l’alumnat de l’INS Ribera Baixa al voltant del concepte d’aïllament, un sentiment universal que molts dels joves participants van experimentar durant el temps de confinament. Aquests textos han servit de punt de partida per generar un diàleg reflexiu entre els estudiants, que també els estan treballant gràficament mitjançant l’art.

Des de l’INS Salvador Dalí,  el projecte que estan desenvolupant enguany és la creació d’una cançó, treballada des de l’assignatura de Literatura Catalana. El grup d’alumnes que hi participen ha ideat una cançó, tant la música com la lletra, i l’ha enregistrat a La Capsa, gaudint de l’experiència de viure tot el procés de creació d’un tema musical. La peça duu per nom “L’endemà”, i expressa les emocions viscudes per aquest grup de joves durant el confinament.

Per la seva banda, l’alumnat d’arts escèniques de l’INS Baldiri Guilera ha adoptat com a tret sortida del seu treball l’article “Cosas que los pobres deberían saber: instrucciones para cuando lo pierdas todo”, de l’escriptor Alberto Olmos. A partir de la reflexió sobre alguns conceptes del text, els nois i noies estan construint un decàleg irònic i crític en format de show televisiu, a base de consells per ser pobre en aquests moments actuals. Amb aquest treball, l'alumnat posa sobre la taula el debat sobre la crisi econòmica derivada de la pandèmia.

L’alumnat de l’INS Estany de la Ricarda està treballant la temàtica d'aquest any des del punt de vista de la dona. El format escollit és el de les entrevistes, entre les quals els nois i noies s’han trobat virtualment amb dones de referència de la nostra ciutat com la realitzadora Èrika Sánchez, autora del curtmetratge “Panteres”, o la psicòloga i escriptora Marisol Rojas, especialitzada en violència masclista i directora del Pla d’igualtat de gènere de l’Ajuntament. En la seva entrevista, Rojas va compartir amb l’alumnat, entre d’altres reflexions, l’agreujament  durant el confinament de la situació de les dones que pateixen violència masclista.

Format audiovisual

Enguany, els treballs finals de tots els instituts que participen en el projecte Connexions tindran un format audiovisual, per tal que sigui més fàcil compartir els resultats entre els diferents centres, ateses les  limitacions presencials per la crisi sanitària.

Durant les properes setmanes, l’alumnat dels quatre centres es trobaran virtualment amb l’objectiu de posar en comú i intercanviar opinions sobre el procés de treball dels seus respectius projectes.

A continuació podeu visionar el vídeo que mostra el procés de treball de l'edició passada; una edició que es va veure afectada per l'estat d'alarma, que va impedir la posada en escena final dels treballs.

Compartir

Noticies relacionades

divendres, 15 març, 2024 - 11:00

L'Artesà i La Capsa s'alien per oferir uns tallers paral·lels a "Para cuatro jinetes"

Los Voluble i Mucha Muchacha oferiran tallers de political remix i de...

divendres, 15 març, 2024 - 09:15

L’Ajuntament posa en marxa la convocatòria d’ajuts per a les activitats d’estiu 2024 i extraescolars 2024-2025

Les famílies podran sol·licitar les subvencions del 15 de març al 12 d’abril

dijous, 14 març, 2024 - 12:30

Les bandes de L'Escola d'Arts en viu ofereixen el seu concert de primavera

Les quatre formacions d'instruments de vent van omplir l'auditori del Cèntric