Esteu aquí

El ple aprova un pla de xoc, dotat amb 1 milió d’euros, contra l’impacte socioeconòmic de la crisi del coronavirus

Amb aquest pla de xoc, es vol respondre a l’impacte social i econòmic de la crisi del coronavirus en diferents fronts: suport social, alimentació, allotjaments d’urgència, ajuts al pagament de lloguer i a les petites empreses i comerços, i un fons de contingència per a d’altres necessitats.

Minut silenci ple telemàtic abril

A l'inici del ple d'abril, s'ha dedicat un minut de silenci a les persones que han perdut la vida pel coronavirus i als seus familiars (foto de David Airob)

dimecres, 8 abril, 2020 - 19:15

En el context de l’emergència pel coronavirus, al Prat de Llobregat s'ha celebrat avui, dimecres 8 d’abril, el ple municipal ordinari del mes d’abril.  El punt central del ple ha estat l’aprovació del fons de resposta d’1 milió d’euros proposat per l’equip de govern per donar resposta a l’impacte social i econòmic d’aquesta crisi, que ha comptat amb el suport de tots els grups municipals.

Com que l’actual situació de confinament, no ha permès realizar el ple com és habitual, presencialment només hi han acudit l’alcalde i els portaveus dels grups municipals, mentre que la resta de regidors i regidores hi han participarat via telemàtica. El ple s’ha retransmès per streaming a través del PRAT TV i també s’ha pogut escoltar en directe al Prat Ràdio (elpratradio.com / 91.6 FM).

El pla de xoc, dotat amb 1 milió d’euros, està destinat a necessitats de suport social (120.000 euros), alimentació (86.000 euros), allotjaments d’urgència (165.000 euros), ajuts al pagament de lloguer (120.000 euros), a les petites empreses i comerços (200.000 euros), i a un fons de contingència per la resta de necessitat que puguin anar sorgint (346.000 euros).

A més del fons de resposta, també s’ha aprovat el ple el plagament de diverses factures, per un valor total de 682.354 euros, perquè els proveïdors municipals puguin seguir cobrat amb normalitat. Més de la meitat d’aquest import (372.062 euros) correspon a factures relaciones amb els Serveis d’Ajuda a Domicili, reforçats durant els darrers dies. El pagament de les factures s'ha aprovat amb el vot favorable de tots els grups excepte C's. 

Durant el ple, també s’ha aprovat per unanimitat una declaració institucional per sumar esforços front a l’impacte del coronavirus al municipi i reconèixer el compromís i la solidaritat de totes les persones que estan dedicant treball i esforços a ajudar els altres. La declaració també remarca la necessitat de reorientar l’acció, recursos i personal de l’Ajuntament per respondre a les necessitats derivades d’aquesta crisi i demanar el compromís de la Generalitat, l’Estat i la UE per fer-hi front conjuntament.

Informe de balanç de les mesures d’urgència adoptades fins ara

A més de decidir les futures línies d’acció front a l’impacte social i econòmic de la crisi del coronavirus, durant el ple, el govern municipal ha presentat un informe de balanç de les mesures urgències adoptades fins ara, concretament en el període comprès entre el 16 de març i el 2 d’abril.  En l’informe, figuren accions per respondre a l’emergència sanitària i de suport social a col·lectius vulnerables, una moratòria fiscal per allargar el termini de pagament d’impostos i taxes municipals, mesures de protecció del teixit productiu local i l’adequació de diversos serveis municipals al format telemàtic. A continuació, es resumeixen alguns dels principals punts de l'informe.

 

Els serveis de protecció civil es mobilitzen per a l'obtenció de material sanitari

El Pla Bàsic d’Emergències Municipals es va activar per un decret d’alcaldia el 12 de març. Tres dies després, el govern decretava l’estat d’alarma a tot l’estat i un ban de l’alcalde regulava el confinament de la població. Des dels serveis de Protecció Civil municipals, a més de coordinar l’acció dels serveis municipals front a la crisi del coronavirus i seguir el Pla d’emergències PROCICAT activat per la Generalitat, s’ha creat una plataforma logística de material de seguretat a partir de compres i donacions. L’objectiu és proveir del material necessari al personal de serveis com la Policia local, els Serveis Socials i d’atenció domiciliària, Manteniment i Serveis o d’atenció al públic. A mode preventiu, també cal destacar el tancament de diferents equipaments públics on s’ha detectat algun cas positiu de coronavirus (Escola Oficial d’Idiomes, Escola Bernat Metge i edifici municipal del carrer Major 2-4).

Pel que fa a la policia local, la seva acció s’ha focalitzat en evitar l’incompliment de l’ordre de confinament de la població (fins al 2 d’abril s’havien posat més de 395 denúncies), així com a controlar l’activitat dels establiments públics per detectar posibles incompliments (en el mateix període, s’han posat 6 denúncies). També està controlant el trànsit rodat de vehicles amb la mateixa finalitat i coordinant-se amb els Mossos d’Esquadra diàriament amb aquesta finalitat.

Des dels serveis de Salut Pública i Consum, també s’està en contacte permanent amb el Servei Català de la Salut i l’ICS (Institut Català de la Salut). Cal destacar que s’han cedit tres vehicles de la flota municipal als serveis sanitaris d’atenció domiciliària i que s’ha coodinat l’entrega de 40 llits, cedits per hotels del Prat, o de mobiliari a l’Hospital de Bellvitge, per a la seva atenció de persones afectades per coronavirus, entre d’altres actuacions.

En matèria de manteniment i serveis urbans, s’ha posat plans de contingència tant de neteja viària com de recollida de residus. S’ha reforçat la neteja amb productes desinfectants en el torn de nit als carrers i principals punts utilitzats per la ciutadania, al voltant de supermercats, CAP, farmàcies, residències de gent gran i el Punt solidari, així com en equipaments municipals per reduir el risc de contagi en zones comunes, entre d’altres mesures.

Moratòria fiscal i mesures de protecció per al teixit productiu local

L’Ajuntament ha ajornat fins al 3 de juliol el pagament de diferents impostos i taxes municipals. També s’ha ampliat el període de pagament de liquidacions que s’havien notificat prèviament a l’estat d’alarma i s’ha decidit donar prioritat als expedients que reconeguin beneficis fiscals. A més, s’ha decidit suspendre la quota de diversos serveis municipals o de concessions i permisos corresponents a activitats interrompudes en l’actual estat d’alarma (escoles bressol municipals, establiments esportius, equipaments culturals, tallers i cursos realitzats en equipaments municipals, bars i restaurants de concessió municipal, taxa d’ocupació de la via pública, taxa de residus per a establiments tancats…). Pel que fa la quota del mes de març, es retornarà la part proporcional dels dies d’aquest mes en què ja no es va poder desenvolupar l’activitat.

D’altra banda, s’han aprovat mesures compensatòries per a les empreses contractades per prestar serveis municipals que s’han deixat d’oferir en el context de l’emergència. Així, es vol fer costat a aquestes empreses, moltes de les quals són Petites i mitjanes empreses (Pime) del teixit productiu local, i contribuir a salvar el màxim de llocs de treball.  Les empreses percebran els imports corresponents a les despeses salarials del personal adscrit al contracte, de tal forma que no podran al·legar l'aturada d'activitat com a motiu per fer un expedient de regulació d'ocupació. Amb aquesta finalitat, entre el 16 de març i el 2 d’abril, s’han abonat fins a 262 factures a proveïdors per un valor total de 2.921.276 euros, cosa que contribuirà a garantir que les empreses mantinguin la seva liquiditat.

Augmenta el repartiment d’àpats a domicili d’un 30%

Per cobrir les necessitats alimentàries dels col·lectius vulnerables, s’han incrementat d’un 30% els àpats distribuits a domicili (fins a 88 àpats diaris), majoritàriament a persones grans. A més, s’han repartit targetes moneder per a les famílies dels 1.081 infants que tenen beques de menjador de la Generalitat al Prat. A més, hi ha 91 infants més que reben aquests ajuts directament per part de l’Ajuntament. També s’han activat d’altres modalitats de targetes moneder, com ara les adreçades als infants de les escoles bressol municipals, entre d’altres. Així mateix, s’ha reforçat l’activitat del Punt Solidari per repartir productes de primera necessitats a famílies vulnerables (514).

També s’han reajustat els Servei d’Atenció Domiciiària, que es focalitzen en els casos més prioritaris, mentre que la resta d’usuaris segueixen rebent seguiment telefònic. En el context de l’emergència, s’estan reforçant l’atenció telefònica amb diferents col·lectius per donar-los suport i fer seguiment del seu benestar físic i emocional a través de diferents serveis i projectes: la teleassistència, el seguiment telefònic des de serveis socials, trucades des dels casals a la gent gran, atenció a distancia de la Unitat de primera atenció de serveis socials (UPASS), servei de suport psicològic, etc.

D’altra banda, cal destacar que s’està fent seguiment continuat de la situació de la gent gran a les 4 residències del Prat, amb un total de 252 places. En el cas de la residència Onze de Setembre de la Generalitat, la més afectada del municipi per l’emergència del coronavirus, l’Ajuntament ha sol·licitat una desinfecció a la Unitat Militar d’Emergències i ha demanat al govern català que engegi mesures urgents al respecte. Així mateix, ha ofert materials sanitaris i de protecció al personal de la residència.

En matèria d’habitatge, cal recordar que s’han suspès tots els desnonaments als jutjats del Prat. També s’han cercat alternatives habitacionals d’urgència per a les persones sense llar, amb la col·laboració de l’alberg de Fundesplai, entre d’altres mesures. Prat Espais també ha habilitat un servei d’assessorament per resoldre necessitats habitacionals derivades del context de l’emergència. Per a les persones en situació de vulnerabilitat, també s’ha habilitat una partida per donar ajuts de fins a 3 mesos d’un màxim de 2.400 euros per família, destinada a cobrir alguna mensualitat de l’habitatge.

Des de l’àrea de de desenvolupament econòmic, també s’han dut a terme mesures destinades a facilitar la formació online o oferir plataformes digitals per donar orientació personalitzada per a la recerca de feina, entre d’altres mesures.

Es manté l’atenció per a les dones que pateixin violència masclista

També cal destacar que, durant el període de confinament, el SIAD (Servei d’Informació i Atenció a les Dones) continua mantenint l’atenció per a aquelles dones que puguin patir situacions de violencia masclista, que es poden adreçar telefònicament al servei i, si les professionals del SIAD així ho consideren, ser ateses presencialment en els casos més urgents.

Així mateix, des des l’àrea de Ciutadania, també se segueixen dinamitzant a través de voluntariat diverses activitats, ja sigui de recollida de material sanitari i d’autoprotecció per destinar-lo al personal de serveis essencials, com d’acompanyament a la gent gran i en situacions de soledat no volguda. En aquest sentit, cal destacar la iniciativa impulsada des de la residència municipal Penedès, animant els infants de la ciutat a enviar dibuixos i escrits a les persones grans d’aquest centre, per tal que se sentin acompanyades en el context de confinament, en què tenen prohibides les visites dels seus familiars per raons de seguretat. Així mateix, s’està fent una crida de voluntariat per al projecte Antenes, per detectar casos de soledat no volguda entre persones grans i en situació vulnerable de la ciutat.

Una altra servei de ciutadania que s’ha vist reforçat és el de Bon veïnatge i convivència, que segueix prestant suport i acompanyament a 114 comunitats i 180 persones, per mitjans telemàtics. L’objectiu és minimitzar els conflictes de convivència durant aquests dies de confinament.

L’OIAC atén més de 6.800 trucades i es posa en marxa la campanya de comunicació #AlPratEnsCuidem

Una dels serveis que més ha intensificat la seva atenció telefònica i telemática és l’Oficina d’Informació i Atenció Ciutadana (OIAC), que està canalitzant totes les trucades de la població i derivant-les als serveis corresponents. Des del passat 16 de març, ha atès 6.800 trucades, a més d’intensificar la seva activitat a l’oficina virtual.

També els equipaments culturals de la ciutat, tot i haver de tancar les seves portes en l’actual estat d’alarma, estan oferint a la ciutadania l’accés a diverses activitats a distància. Així mateix, en coordinació amb el Departament d’Ensenyament i els equips docents i AMPA de les diferents escoles, l’àrea d’Educació de l’Ajuntament està col·laborant en la cerca de solucions perquè l’alumnat pugui seguir la seva activitat formativa online. Així mateix, està informant i resolent els diferents dubtes que la situació actual planteja a la ciutadania, per exemple sobre el període de matriculacions de cara al curs que ve, entre d’altres. També l’Oficina del Pla Jove ha adequat molts dels seus serveis d’orientació i assessorament al format telemàtic.

Finalment, cal destacar la posada e marxa de la campanya d’informació i sensibilització ciutadana #AlPratEnscuidem per mantenir informada i enxarxada la comunitat en el context de confinament, implicar-la en la prevenció del contagi del coronavirus, i promoure la solidaritat mútua en aquests moments de crisi.

Informe de balanç de les mesures d'urgència front al coronavirus al Prat (pdf - 474332 bytes)
Informe de balanç de les mesures d'urgència front al coronavirus al Prat

Compartir

Noticies relacionades

dimarts, 1 febrer, 2022 - 09:00

Marató de vacunació per a infants de 5 a 11 anys al Prat sense cita prèvia

El proper dijous 3 de febrer, al Centre Cívic Delta, de 15.30 a 19.30 h

divendres, 21 gener, 2022 - 15:15

Nova marató de vacunació de la tercera dosi contra la covid, aquest dijous 27 de gener al Centre Cívic Delta

Adreçada a persones majors de 30 anys del Prat de Llobregat

dimarts, 18 gener, 2022 - 10:15

L’Ajuntament del Prat habilita punts d’impressió del certificat covid per lluitar contra la bretxa digital

L’Omisc, l’OIAS, els EBAS Marina i Ribera Baixa, els Centres Esportius...