Esteu aquí

El projecte Converses literàries finalitza el curs amb una avaluació virtual

Les últimes sessions dels seus tres entorns d’aprenentatge se celebren en línia

dijous, 18 juny, 2020 - 12:00

Els entorns d’aprenentatge dels projectes del programa IntersECCions són espais que vetllen per la coordinació de les accions en xarxa i s’articulen com un espai d’intercanvi de coneixements i reflexió entre els professionals que hi participen, també destinats a la millora contínua del desplegament del projecte i la implementació de la metodologia a les aules. 

El projecte Converses literàries compta amb tres entorns d'aprenentatge: l’espai de coordinació del projecte, el seminari de dinamització lectora 0-6 anys i el seminari de converses literàries a primària i secundària. El primer és un espai on responsables del projecte de cada centre, una AMPA, la Biblioteca Antonio Martín, CRP i tècnics d’Interseccions han dissenyat conjuntament les diferents fases del projecte. El segon és un espai formatiu per a educadores i mestres d’escola bressol i de cicle infantil, on s’ha aprofundit en literatura i pràctiques lectores per l’etapa 0-6. El tercer és un espai de formació on mestres de primària i professors de secundària han aprofundit en la pràctica de la conversa literària a l’aula. Els dos darrers entorns d'aprenentatge, a càrrec d’Anna Juan, han sigut coordinats pel personal de la biblioteca.

Sessions de retrobament i valoració conjunta

Finalment, a finals de maig i juny, s’han celebrat de forma virtual les últimes sessions de cadascun d’aquests tres espais de treball conjunt. Les trobades han permès que els diferents agents s'acomiadessin interactuant a través de la pantalla i alhora recollir valoracions de tots els participants (direccions, docents i tècnics) sobre els diferents àmbits del projecte al llarg del mig curs 2019-2020. I és que més enllà de comprovar l’alta satisfacció per part de tothom, totes les aportacions són imprescindibles per a dur a terme l’avaluació i millora del projecte.

A partir de la posada en comú, hem dibuixat possibles canvis a fer en els entorns d’aprenentatge i en els acompanyaments que experts en conversa literària fan als centres educatius. Però el més excitant ha sigut sentir com els testimonis d’educadores, mestres i professors demostren que comencen a néixer els primers fruits de les pràctiques literàries que el projecte ha permès introduir a les aules.

Un canvi de mirada envers la literatura i la capacitat d’interpretació de l’alumnat

En primer lloc, cal destacar una confessió compartida per tots els docents que és especialment clau per assegurar l’èxit i continuïtat de Converses literàries: reconeixen que la formació i el projecte en general els ha canviat la mirada cap a la literatura. Com ha expressat una mestra d’infantil, el projecte els ha regalat: “una manera d’acostar la literatura de qualitat, uns altres tipus d’històries que han obert portes", i el més important: “els nens estan fascinats”.

Un dels grans aprenentatges de les mestres ha estat adonar-se que a vegades s’envaeix l’espai d’interpretació de l’infant: una mestra confessava haver après “a no parlar tant i deixar parlar més als nens i nenes, deixar que siguin ells i elles els que construeixin”. I en el cas de la petita infància, fins i tot, com recorda la formadora: “tenim al cap que els infants no saben interpretar i això és fals. Estic farta d’escoltar això no ho sabran fer!”. Doncs bé, les experiències que han anat exposant els i les docents de Converses ofereixen evidències molt interessants i sorprenents, com que la lectura lliure funciona també en la petita infància. Les educadores testimonien com infants de dos anys manipulen els llibres amb cura i afecte sempre que se’ls hagi explicat prèviament.

Diversos docents d’etapes diferents han compartit haver-se sorprès de la bona resposta i acollida que els seus infants havien mostrat vers àlbums que des de la seva mirada adulta, no tenien massa interès o directament rebutjaven sense saber tampoc ben bé per què. I com és que passava això? Perquè, com recordava l'experta, “els bons llibres funcionen sols”. I caldria que els adults fossin més conscients del rol mediador que tenen entre els infants i la literatura, siguin mestres, familiars o bibliotecaris; cal revisar-nos i prendre consciència dels nostres prejudicis i biaixos personals. 

Una pràctica que propicia reflexionar, debatre i intercanviar i en la que les famílies també poden participar

Per tots els mestres de primària és compartit que l’espai d’aprenentatge i gaudi que els ofereix la conversa literària és interessant, perquè gràcies a l’ambient de conversa distesa que proposa afloren moltes conductes i comportaments en els infants, que no veuen en altres contextos d'aprenentatge. És una pràctica literària que permet intervenir, reflexionar, debatre i intercanviar, desvetllant el pensament individual i creant connexions conjuntes al voltant de la literatura.

A més, s'ha reflexionat sobre la participació de les famílies en el projecte, donat que un centre de primària les ha convidat a entrar a l’aula en el moment de les converses literàries. Reconeixent la família com un aliat indispensable per al projecte i convidant-les a veure i viure els àlbums a la classe, els mestres tenen l’oportunitat d’oferir-li educació literària, de retruc: descobreixen tipologies d’obres, maneres de presentar-les i converses derivades que els sorprendran, tal com demostren els testimonis.

Finalment, les mestres han explicat les pràctiques lectores que han desenvolupat en el confinament amb els seus infants i l’Anna Juan ha compartit iniciatives que s’han dut a terme per acompanyar la lectura en la distància. Cal que l’escola mantingui el vincle amb les famílies i la lectura és una via immillorable, ja que la literatura és vincle en si mateixa.

Compartir

Noticies relacionades

dijous, 18 setembre, 2025 - 13:45

El Prat serà la seu de la II Fira de Formació Professional del Baix Llobregat el febrer del 2026

L'esdeveniment ha estat presentat avui al Centre de Promoció Econòmica de la...
centric_musica_homenatge victoria de los angeles

dijous, 18 setembre, 2025 - 10:00

Torna el cicle "Viu la clàssica" al Cèntric

Un concert en viu d’homenatge a Victoria de los Ángeles obrirà la nova...
patrimoni_prat nocturn_24.jpg

divendres, 12 setembre, 2025 - 13:15

15 anys de Prat Nocturn: un viatge per la història del Prat a La Ricarda

Aquest any tindrà lloc del 22 al 25 de setembre i la reserva de plaça es...