Esteu aquí

El projecte Converses literàries finalitza el curs amb una avaluació virtual

Les últimes sessions dels seus tres entorns d’aprenentatge se celebren en línia

dijous, 18 juny, 2020 - 12:00

Els entorns d’aprenentatge dels projectes del programa IntersECCions són espais que vetllen per la coordinació de les accions en xarxa i s’articulen com un espai d’intercanvi de coneixements i reflexió entre els professionals que hi participen, també destinats a la millora contínua del desplegament del projecte i la implementació de la metodologia a les aules. 

El projecte Converses literàries compta amb tres entorns d'aprenentatge: l’espai de coordinació del projecte, el seminari de dinamització lectora 0-6 anys i el seminari de converses literàries a primària i secundària. El primer és un espai on responsables del projecte de cada centre, una AMPA, la Biblioteca Antonio Martín, CRP i tècnics d’Interseccions han dissenyat conjuntament les diferents fases del projecte. El segon és un espai formatiu per a educadores i mestres d’escola bressol i de cicle infantil, on s’ha aprofundit en literatura i pràctiques lectores per l’etapa 0-6. El tercer és un espai de formació on mestres de primària i professors de secundària han aprofundit en la pràctica de la conversa literària a l’aula. Els dos darrers entorns d'aprenentatge, a càrrec d’Anna Juan, han sigut coordinats pel personal de la biblioteca.

Sessions de retrobament i valoració conjunta

Finalment, a finals de maig i juny, s’han celebrat de forma virtual les últimes sessions de cadascun d’aquests tres espais de treball conjunt. Les trobades han permès que els diferents agents s'acomiadessin interactuant a través de la pantalla i alhora recollir valoracions de tots els participants (direccions, docents i tècnics) sobre els diferents àmbits del projecte al llarg del mig curs 2019-2020. I és que més enllà de comprovar l’alta satisfacció per part de tothom, totes les aportacions són imprescindibles per a dur a terme l’avaluació i millora del projecte.

A partir de la posada en comú, hem dibuixat possibles canvis a fer en els entorns d’aprenentatge i en els acompanyaments que experts en conversa literària fan als centres educatius. Però el més excitant ha sigut sentir com els testimonis d’educadores, mestres i professors demostren que comencen a néixer els primers fruits de les pràctiques literàries que el projecte ha permès introduir a les aules.

Un canvi de mirada envers la literatura i la capacitat d’interpretació de l’alumnat

En primer lloc, cal destacar una confessió compartida per tots els docents que és especialment clau per assegurar l’èxit i continuïtat de Converses literàries: reconeixen que la formació i el projecte en general els ha canviat la mirada cap a la literatura. Com ha expressat una mestra d’infantil, el projecte els ha regalat: “una manera d’acostar la literatura de qualitat, uns altres tipus d’històries que han obert portes", i el més important: “els nens estan fascinats”.

Un dels grans aprenentatges de les mestres ha estat adonar-se que a vegades s’envaeix l’espai d’interpretació de l’infant: una mestra confessava haver après “a no parlar tant i deixar parlar més als nens i nenes, deixar que siguin ells i elles els que construeixin”. I en el cas de la petita infància, fins i tot, com recorda la formadora: “tenim al cap que els infants no saben interpretar i això és fals. Estic farta d’escoltar això no ho sabran fer!”. Doncs bé, les experiències que han anat exposant els i les docents de Converses ofereixen evidències molt interessants i sorprenents, com que la lectura lliure funciona també en la petita infància. Les educadores testimonien com infants de dos anys manipulen els llibres amb cura i afecte sempre que se’ls hagi explicat prèviament.

Diversos docents d’etapes diferents han compartit haver-se sorprès de la bona resposta i acollida que els seus infants havien mostrat vers àlbums que des de la seva mirada adulta, no tenien massa interès o directament rebutjaven sense saber tampoc ben bé per què. I com és que passava això? Perquè, com recordava l'experta, “els bons llibres funcionen sols”. I caldria que els adults fossin més conscients del rol mediador que tenen entre els infants i la literatura, siguin mestres, familiars o bibliotecaris; cal revisar-nos i prendre consciència dels nostres prejudicis i biaixos personals. 

Una pràctica que propicia reflexionar, debatre i intercanviar i en la que les famílies també poden participar

Per tots els mestres de primària és compartit que l’espai d’aprenentatge i gaudi que els ofereix la conversa literària és interessant, perquè gràcies a l’ambient de conversa distesa que proposa afloren moltes conductes i comportaments en els infants, que no veuen en altres contextos d'aprenentatge. És una pràctica literària que permet intervenir, reflexionar, debatre i intercanviar, desvetllant el pensament individual i creant connexions conjuntes al voltant de la literatura.

A més, s'ha reflexionat sobre la participació de les famílies en el projecte, donat que un centre de primària les ha convidat a entrar a l’aula en el moment de les converses literàries. Reconeixent la família com un aliat indispensable per al projecte i convidant-les a veure i viure els àlbums a la classe, els mestres tenen l’oportunitat d’oferir-li educació literària, de retruc: descobreixen tipologies d’obres, maneres de presentar-les i converses derivades que els sorprendran, tal com demostren els testimonis.

Finalment, les mestres han explicat les pràctiques lectores que han desenvolupat en el confinament amb els seus infants i l’Anna Juan ha compartit iniciatives que s’han dut a terme per acompanyar la lectura en la distància. Cal que l’escola mantingui el vincle amb les famílies i la lectura és una via immillorable, ja que la literatura és vincle en si mateixa.

Compartir

Noticies relacionades

dimecres, 27 març, 2024 - 09:45

Les jornades de portes obertes a les escoles bressol se celebraran entre l'11 i el 30 d'abril

Les preinscripcions per al curs vinent s'hauran de tramitar del 6 al 19 de maig

dimarts, 26 març, 2024 - 17:00

Arriba la 16a edició de l'Escarxofa&Jazz!

S'apropa la festa més esperada: música i arròs a la Plaça Joan Garcia-Nieto!

divendres, 22 març, 2024 - 11:30

La jornada “I després de l’ESO, què?” detalla les opcions disponibles en acabar els estudis obligatoris

La sessió va orientar les famílies sobre el paper que han d’assumir en la...