Centre d'Art Torre Muntadas
El projecte educatiu del Centre d’Art porta el nom de Corrent Continu. La seva posada en marxa l'any 2018 provoca un canvi de focus sobre com el centre d'art ha de pensar les seves accions i com aquestes es poden dissenyar i proposar des d'un punt de vista inclusiu. El seu objectiu últim és investigar sobre pràctiques integrades per convertir, en la mida del possible, el centre d'art en un espai accessible, així com les seves activitats i accions.
El projecte Corrent Continu aglutina les tres diferents tipologies d'activitats educatives que s'impulsen des del centre, ja que és així com ens imaginem el nostre programa: un circuit sense fi, en què les experiències i les persones es connecten i desconnecten depenent dels seus interessos o de les activitats en què es volen integrar.
Aquestes han estat algunes de les preguntes que han generat el canvi de perspectiva de les propostes educatives que impulsem des del Centre d'Art Torre Muntadas:
- tenen sentit activitats educatives pensades des de la difusió, on la connexió entre participants i projectes és tan esporàdica que no suposen cap experiència transformadora?
- quina és la responsabilitat dels equipaments públics en relació amb la ciutadania i el territori? I la dels centres culturals i educatius quant a diversitat?
- com podrien pensar-se els programes, accions, comunicacions, exposicions i dinàmiques de les propostes educatives perquè siguin inclusives
Objectius principals i metodologia
Els nostres objectius principals són generar pensament crític tot fomentant estratègies en què les persones puguin decidir què volen, què els agrada, què esperen, etc.; encomanar motivació, deslligant-nos en la mida del possible de l'actual i comú "cultura de la por", la qual ens atura al primer esforç i no ens permet buscar de forma proactiva allò que necessiten; obrir el pensament a través de la curiositat per veure i viure noves experiències i punts de vista; entendre l'error com un resultat possible més i no com un fracàs, sinó com el punt d'inici d'un rumb diferent, acceptant les crítiques i criticant d'acord amb una construcció positiva; generar consciència de responsabilitat assumint les nostres pròpies decisions, i entenent que aquestes tenen conseqüències i que repercuteixen als altres; i entendre i viure el món, la natura i tot el que la compon com un bé comú, des d'una perspectiva ecològica i feminista.
Fem servir l'art com una metodologia que fomenta aquesta curiositat per la vida; que ens propicia un camp de proves segur on tot és possible, on tot pot confluir i expandir-se, relacionat diferents interessos, idees i forma de fer; com a cerca i investigació; i com a eina per confrontar i canviar els models de pensaments establerts, generant noves estructures riques i interconnectades.
Però també treballem l'art com un bé i un fi en si mateix, com un posicionament actiu i positiu, com a forma de ser-hi al món, com un estil de viure intencionadament.
Accions del projecte
Art en família
Activitats obertes per a famílies amb infants d’entre 5 i 9 anys.
La Transformadora
Projectes trimestrals que posen en relació les propostes d’arts visuals que s’impulsen...
Torre Muntadas a Interseccions
Educació i cultura com a eixos estratègics, motors de transformació social de la...