Esteu aquí

L’Ajuntament del Prat reforça la resposta sanitària i social a l’impacte de la crisi del coronavirus durant el mes d’abril

El govern municipal ha presentat un segon informe de balanç de les mesures i accions impulsades per fer front a l’emergència sanitària del coronavirus i al seu impacte econòmic i social, corresponent al període comprès entre el 3 i el 23 d’abril. L’informe s’ha presentat al ple municipal que ha tingut lloc aquest dimecres, 6 de maig, amb el suport de mitjans telemàtics.

Minut de silenci per a les persones que han perdut familiars a causa de la Covid19

El ple ha començat amb un minut de silenci dedicat a les persones que han perdut algun familiar per la Covid-19

dimecres, 6 maig, 2020 - 18:45

El govern municipal ha presentat un segon informe de balanç de les mesures i accions impulsades per fer front a l’emergència sanitària del coronavirus i al seu impacte  econòmic i social, corresponent al període comprès entre el 3 i el 23 d’abril. L’informe s’ha presentat al ple municipal que ha tingut lloc aquest dimecres, 6 de maig, amb el suport de mitjans telemàtics.

Pel que a la resposta a l’emergència sanitària, durant el mes d’abril s’ha intensificat el repartiment de mascaretes, no només entre col·lectius de risc, sinó també entre el conjunt de la ciutadania. Els dies 14 i 15 d’abril, amb el suport de voluntariat de la Creu Roja, es van repartir les mascaretes destinades al Prat, d’entre les que es van repartir a tot a l’Estat coincidint amb la reincorporació de moltes persones als seus llocs de treball, davant de l’estació de Rodalies del Prat. Posteriorment, cada dissabte, s’han repartit mascaretes quirúrgiques, tant al Mercat Municipal com al Mercat de Pagès. A més, dilluns passat, 4 de maig, es van repartir mascaretes davant de les principals parades de transport públic de la ciutat. Aquest repartiment va coincidir amb l’entrada en vigor de l’obligatorietat de dur mascareta en desplaçar-se amb transport públic, decretada pel govern estatal. Aquesta acció es repetirà periòdicament en funció de les necessitats.

També s’ha seguit comprant material sanitari i canalitzant donacions, a través de la plataforma logística habilitada amb aquesta finalitat. Està destinat tant al personal de l’Ajuntament que el necessita per desenvolupar les seves funcions com a la residència municipal Penedès (on s’ha realitzat el test del coronavirus als residents, amb cap positiu) i a d’altres equipaments no dependents del consistori, però que requereixen ajut addicional. Entre ells, estan tota la resta de residències de la ciutat, amb qui es manté un contacte continuat, especialment l’Onze de setembre per la gravetat de la situació en aquest centre. El Servei Local d’Ocupació també està ajudant aquesta residència, que depèn de la Generalitat, en la selecció de nou personal per reforçar el seu equip.

D’altra banda, s’està donant suport i cedint materials sanitaris als equips d’Atenció Primària del Prat, a l’Hospital de Bellvitge, a més de col·laborar amb l’allotjament d’urgència per a persones sense llar a l’alberg Fundesplai o al centre de dia del SPAI (Servei integral per a les conductes addictives). Durant el mes d’abril, també s’ha obert la nova secció web elprat.cat/al-prat-ens-cuidem/vols-ajudar-i-collaborar, per recollir tota la informació sobre com col·laborar en activitats solidàries o fer donacions de material sanitari.

Més enllà de la distribució de material de protecció, cal destacar la tasca de la policia local per fer respectar les condicions del confinament, també fonamental per preservar la salut pública. Tot i que la majoria de la població l’ha respectat, una minoria l’ha incomplert i la policia local ha interposat denúncies, fins a 446 entre el 3 i el 23 d’abril, en els casos de vulneracions detectats. Des de l’inici de la situació d’emergència a mitjans de març fins ahir, 5 de maig, el nombre de denúncies totals interposades per la policia local ja sumava 1.014.

A l’espai públic, també se segueix desenvolupant el pla de contingència per part dels serveis de la neteja viària. En aquests moments, s’està fent la neteja de tots els carrers de la ciutat amb productes desinfectants una vegada cada dos dies. Aquestes tasques especials de neteja es fan amb especial intensitat en zones més sensibles o concorregudes com els mercats, els supermercats, els CAPS, les farmàcies, les residències de gent gran i el Punt Solidari.

El Punt Solidari garanteix ajut alimentari a 550 famílies i es dupliquen els beneficiaris dels àpats a domicili

Des de l’àrea d’Acció Social, s’ha garantit ajuda alimentària a més de 2.000 persones amb suports econòmics i distribució de productes bàsics, invertint fins a 59.000 euros de fons municipals. Una de les principals vies per atorgar aquests ajuts han estat les targetes de prepagament destinades a diferents col·lectius: alumnes de les escoles bressol municipals, nens i nenes amb beques de menjador municipal, joves usuaris del Centre obert i persones en situació de vulnerabilitat i escassos ingressos. També s’han lliurat targetes moneder al voluntariat que fa les compres d’aliments o medicaments per a la gent gran. Aquests ajuts s’afegeixen al miler de targetes moneder repartides entre infants amb beca de menjador del Prat, finançades pel Departament d’Educació de la Generalitat.

L’Ajuntament també ha garantit la cobertura de necessitats alimentàries i bàsiques a través del Punt Solidari, gestionat per la Creu Roja, que actualment atén 550 famílies, 50 més que a l’inici de la pandèmia. També cal destacar que l’Ajuntament va coordinar la recollida de 500 kg d’aliments dels menjadors escolars per tal de distribuir-los a través del Punt Solidari, evitant el seu malbaratament. Un altre servei d’ajuda alimentària que s’ha intensificat durant la pandèmia és el d’àpats a domicili, que reparteix la Fundació Rubricatus. El nombre d’àpats distribuïts s’ha elevat de 61 a 102 a l’abril.  Des del projecte dels horts municipals, també s’ha fet una collita per destinar els productes recol·lectats tant al projecte d’àpats a domicili com a l’alberg per a persones sense llar de Fundesplai.

Protegint el dret a l’habitatge durant la pandèmia

Durant la pandèmia, tal com va demanar l’alcalde al jutge degà del Prat, han quedat suspesos tots els llançaments dels jutjats del Prat. També s’han habilitat allotjaments d’urgència per a persones sense llar (fins al moment 37 persones) tant a l’alberg de Fundesplai al Prat com en d’altres espais de la ciutat. En compliment de la Llei 24/2015, se segueixen elaborant els informes de risc d’exclusió residencial sol·licitats per les companyies energètiques, acreditant els casos de vulnerabilitat que impedeixen els talls de subministrament.

També s’està revisant la quota de lloguer de les persones que viuen als 10 pisos socials de l’Oficina Local d’Habitatge i als 22 cedits per Hàbitat 3, que tinguin dificultats econòmiques derivades de la Covid19. En el cas dels lloguers privats, es prioritza la mediació entre les parts, amb el suport de Prat Espais, i també s’ha habilitat una partida extraordinària per a les famílies que no puguin fer front als pagaments.

Als 1.400 usuaris de teleassistència, s’hi afegeix el seguiment telefònic de 750 persones grans que no comptaven amb cap servei municipal

Durant el mes d’abril, s’ha seguit reforçat l’atenció telefònica a la gent gran en situació vulnerable per diferents vies: la teleassistència (el seu nombre d’usuaris ha crescut de 1.383 a 1.402 el mes d’abril); el servei de seguiment telefònic de les persones grans vinculades a diferents equipaments municipals, per exemple els casals; o l’acció de suport telefònic comunitari del projecte “Conversem”. Tots aquests canals s’han complementat amb les trucades a les persones majors de 65 anys que viuen soles i que no rebien cap altre servei municipal, a partir d’un buidatge del padró i cotejant si ja tenien o no expedient obert de serveis socials. Per aquesta via, s’ha aconseguit contactar amb 750 persones grans més de la ciutat, de les quals el 9,7% ha expressat necessitar algun tipus d’ajut (principalment d’alimentació i necessitats bàsiques, manteniment de l’habitatge, estat de salut, factors emocionals i contacte social).

Els serveis de salut mental comunitària també han adequat la seva atenció al format virtual, atenent fins a 120 persones (vinculades a espais de suport grupal). Així mateix, es manté el servei telefònic de suport psicològic per a les persones que el necessitin (37 usuaris), així com el de suport emocional a les famílies (70 famílies amb fills/es ateses).

Des de l’1 abril també han començat a funcionar dos equips presencials dels serveis d’acció social per atendre situacions d’emergència, tant a l’UPASS (Unitat de Primera Atenció de Serveis Socials) com a l’edifici municipal del carrer Centre. D’altra banda, s’han fet 3.718 gestions i trucades per fer seguiment de persones usuàries de serveis socials. Des de l’Oficina del Pla d’Actuació de Sant Cosme (PASC), també s’ha contactat amb 226 persones més, tant usuàries habituals de diferents projectes del barri com d’altres veïns i veïnes amb diferents demandes relacionades amb l’estat d’alarma.

El SIAD continua la seva atenció psicològica i legal a les víctimes de violència masclista

Els serveis socials bàsics estan trucant als casos amb possible risc de violència per oferir contactes segurs i suport a les dones en coordinació amb el SIAD. Des dels serveis socials municipals, s’ha fet seguiment de 149 casos i s’ha allotjat 5 famílies. Paral·lelament, des del SIAD continua l’atenció jurídica i psicològica (tant generalista com especialitzada en violència masclista i en l’atenció dels fills i filles menors de les dones que pateixen violència masclista). S’han fet 219 trucades d’atenció psicològica dels diferents tipus.

També segueixen actius telemàticament el Servei de Bon Veïnatge i Convivència (per fomentar la convivència dins de les comunitats de veïns) i el Servei de mediació (per prevenir conflictes que puguin sorgir en diferents espais de la ciutat). Així mateix, segueixen operatius online els serveis d’assessorament del programa de nova ciutadania i cooperació.

El nou servei d’assessorament sobre com optimitzar la contractació elèctrica ja ha atès 130 sol·licituds

El passat 17 d’abril, l’Ajuntament també va posar en marxa un servei online per assessorar la ciutadania i el comerç sobre com estalviar energia, ajustar la potència contractada i reduir la factura elèctrica. Des de la posada en marxa del servei, ja ha atès 130 sol·licituds sobre com optimitzar la contractació elèctrica.

També el propi Ajuntament ha aconseguit un estalvi de 600 euros diaris, reduint la potència contractada en 29 equipaments municipals tancats degut a la situació d’estat d’alarma. Per això, s’ha acollit a una de les opcions a tal efecte recollida al decret d’estat d’alarma.

Es comença a elaborar amb els agents econòmics i socials un pla d’acció per minimitzar l’impacte de la pandèmia en l’ocupació i el teixit productiu

La Comissió de seguiment del Pacte Local per l’Ocupació i l'Activitat Econòmica del Prat, que agrupa els principals agents econòmics i socials de la ciutat, es va reunir dilluns 27 d’abril, de forma telemàtica. A partir de les necessitats expressades pels participants, la reunió va servir per començar a dissenyar les mesures que es prendran per minimitzar l’impacte socioeconòmic de la pandèmia en els llocs de treball i en el teixit productiu pratenc.

L’àrea de Desenvolupament Econòmic també ha posat en marxa el mes d’abril un nou servei d’atenció telefònica personalitzat adreçat a persones, entitats, empreses, Pime i comerços (amb 77 consultes ateses).També ha ofert un servei especialitzat en emprenedoria (61 usuaris), a més de fer seguiment telemàtic a les persones usuàries del Centre de Promoció Econòmica (més de 650 contactes), mantenir la interlocució amb el teixit econòmic de la ciutat i el món cooperatiu (més d’un centenar de contactes). Alhora, s’ha mantingut telemàticament el servei d’orientació i intermediació laboral  (95 orientacions i 317 persones contactades en relació a diferents ofertes laborals). Així mateix, s’han adaptat les formacions de l’àrea al format virtual (5 cursos en aquest format, amb 72 alumnes), a més d’activar formacions gratuïtes a través de la col·laboració público-privada amb diferents organismes, entre d’altres accions.

Els programes municipals IntersECCions, PratFamílies o els Espais Familiars de les escoles bressol s’adapten al format virtual

L’Ajuntament s’està en contacte permanent amb els centres educatius de la ciutat, especialment per detectar els casos d’alumnes en situació de major vulnerabilitat i poder coordinar les accions de suport necessàries amb el Departament d’Educació de la Generalitat, competent en la matèria, per exemple pel que fa a les necessitats de connectivitat de l’ensenyament a distància. També s’estan fent accions de suport telemàtic per ajudar els infants i les seves famílies a mantenir els hàbits d’estudi a casa i garantir una bona convivència a les llars. Per exemple, a través del programa Pratfamílies, es va organitzar dijous passat una xerrada del psicòleg i educador Jaume Funes via Instagram. A través del programa municipal IntersECCions, també s’han posat en marxa activitats educatives i culturals virtuals, entre elles la plataforma online del projecte d’auxiliars de conversa en anglès; o les activitats de lectura a casa del programa Lecxit. Els Espais Familiars de les escoles bressol també s’han adequat al format virtual. D’altra banda, en matèria d’educació ambiental, s’està impulsant el butlletí setmanal “El Cabusset”, amb propostes sobre com treballar aquest tema amb l’alumnat a distància.

Una Diada de Sant Jordi confinada però no aïllada, l’Escarxofa&Jazz al balcó i moltes altres activitats culturals en xarxa

Els diferents equipaments culturals de la ciutat han adequat moltes de les seves activitats al format virtual, a més de generar-ne de noves. A tall d’exemple, cal destacar l’organització en format virtual de l’Escarxofa&Jazz al balcó, per part de La Capsa i les Escarxofes del Prat, el passat 19 d’abril amb prop d’un miler de participants, amb les propostes gastronòmiques ciutadanes del projecte #CuinemperCuidar dels CC Palmira Domènech i Sant Jordi-Ribera Baixa, que han culminat en l’elaboració d’un receptari. Tampoc podem oblidar la celebració de la Diada de Sant Jordi, confinada però no aïllada. L’àrea de cultura va aprofitar la jornada per recomanar lectures a la població, a través de la pàgina Primavera de llibres i lletres. En el marc de la campanya #AlPratEnsCuidem, es va habilitar la pàgina elprat.cat/enscuidem/santjordi, recollint diferents iniciatives ciutadanes dinamitzades a les xarxes socials. També es va animar la ciutadania a compartir recomanacions de lectures, versos, textos o llegendes a les xarxes. Un altre d’exemple d’activitat literària és la iniciativa “Un conte per a tu” del Teatre L’Artesà, que proposava la realització de contes de forma col·laborativa i en format audiovisual entre la ciutadania.

200 persones joves ateses pels serveis de Joventut, que segueixen prestant servei on-line

Durant el període d’estat d’alarma, segueixen actius els serveis d’informació i assessorament per a joves, que han prestat més de 200 atencions aquest mes d’abril de diferents tipus (d’orientació psicològica, d’ocupació, acadèmica...). També s’han adequat algunes activitats del cicle Zona Jove al format online.

Durant el mes d’abril, també s’ha mantingut l’oferta virtual de propostes per fer exercici a casa. El passat cap de setmana, l’Ajuntament va adequar a la realitat del Prat les condicions establertes per l’Estat per poder practicar exercici físic en determinades hores del dia i de forma limitada.

Prop de 3.350 trucades ateses a l’OIAC

Entre el 3 i el 23 d’abril, l’OIAC ha atès fins a 3.350 trucades telefòniques sobre consultes diverses (tràmits telemàtics amb idcat mòbil, quotes i baixes d’equipaments esportius, tributs, ERTES, tràmits del padró d’habitants, targetes moneder per a alimentació, llicències d’obres i activitats, preinscripció escolar, neteja, dificultats de comunicació amb organismes oficials, etc). També s’han gestionat 238 demandes per correu electrònic i s’han adaptat 33 tipus de tràmit més al format telemàtic.

Des de l’àrea de Comunicació, s’ha seguit dinamitzant la campanya i l’espai web #AlPratEnsCuidem, en el marc de la qual s’han dinamitzat diferents accions sota el lema “Veïnat confinat, però no aïllat”. Un exemple és la campanya #AlPratEnsLlegim per la Diada de Sant Jordi, però també s’han fet d’altres accions per promoure la compra de productes de proximitat (Carxofa Prat i Pota Blava), a més de diferents accions, amb càpsules de vídeo, per posar en valor i agrair la tasca de les persones que des de diferents àmbits han seguit treballant durant el període d’estat d’alarma, entre d’altres.

 

Es pot consultar l'informe de balanç complet de l'acció de l'Ajuntament front a la crisi del coronavirus del 3 al 23 d'abril aquí

Compartir

Noticies relacionades

dimecres, 21 octubre, 2020 - 14:15

Canvis en els dies i llocs per vacunar-se de la grip al Prat, per prioritzar els grups de risc

Gran èxit de la campanya: en tres dies s’han vacunat més de 4.000 pratencs i...

dimecres, 21 octubre, 2020 - 08:45

L'alcalde Mijoler aborda amb responsables de bars i restaurants del Prat la situació del sector

L'Ajuntament fa mesos que està prenent mesures per recolzar el comerç local,...

dimarts, 20 octubre, 2020 - 23:45

Augmenten els grups escolars confinats al Prat, però el 94 % segueixen actius presencialment

No hi ha cap centre educatiu tancat a la ciutat