• L'Ajuntament
      • Consistori
        • L’alcaldessa
        • Àrees de govern
        • Càrrecs electes i grups municipals
      • Òrgans de Govern
        • Consulta les videoactes del plenari
      • Obert i innovador
        • Transparència
      • Organització
        • Cartipàs
        • Pressupostos
        • Normativa
        • Empreses municipals
      • Pla d'Actuació Municipal (PAM)
      • Eleccions
  • Participació
  • Seu Electrònica
      • Tràmits
      • Inscripcions a cursos i activitats
      • Beques, ajuts i subvencions
      • Validació de documents electrònics
      • Bústia de notificacions
      • Consulta de sol·licituds
      • Tauler d’edictes
      • Normativa
      • Perfil del contractant
      • Període de pagament de proveïdors
      • Oferta pública d’ocupació
      • Calendari de dies inhàbils
      • Calendari del contribuent
      • Urbanisme
      • Factura electrònica
  • La ciutat
    • Agenda cultural

      Consulteu l’agenda cultural

      No us perdeu cap de les activitats que tenen lloc a la nostra ciutat.

      Anar a l'agenda cultural

      • Informació bàsica del municipi
      • Agenda d'activitats
      • Cursos i tallers
      • Equipaments i adreces útils
      • Serveis municipals
      • Entitats
      • Plànol de la ciutat
      • Fills predilectes
      • Premis Ciutat del Prat
      • Policia Local
      • Protecció Civil
      • Calendari de dies festius
  • Atenció ciutadana
  • Temes
      • Educació
      • Cultura
      • Turisme
      • Esports
      • Ciutat i Territori
      • Empresa, comerç i ocupació
      • Persones
      • Obert
  • Actualitat
    • Agenda cultural

      Consulteu les notícies

      L’actualitat del Prat

      Anar a les notícies

      • Agenda d'activitats
      • Notícies
      • Xarxes socials, webs i blocs
      • RSS
      • elprat.tv
      • elprat.radio (91.6 FM)
      • elprat.digital
      • Revista El Prat
      • Butlletins
  • Sala de Premsa

Esteu aquí

Inici » Actualitat » Notícies » Claus per gaudir de la lectura a casa: aprofitar cada moment, buscar espais tranquils i fer propostes lectores motivadores

Claus per gaudir de la lectura a casa: aprofitar cada moment, buscar espais tranquils i fer propostes lectores motivadores

TEMES: Cultura,Educació,IntersECCions,Biblioteca Antonio Martín, Pla de Foment de la Lectura

El passat 9 de maig van compartir-se estratègies i reflexions adreçades a les famílies en el seu paper de foment de l'hàbit i el gust lector

dimarts, 24 maig, 2022 - 09:00

Ens trobem a la sala d'actes del Cèntric Espai Cultural, un dimecres de maig a la tarda, a punt de començar la sessió participativa per famílies que ha organitzat el Lecxit i la Biblioteca Antonio Martín dins del marc d’Interseccions, amb la col·laboració d'El Prat Famílies. En aquesta, hi participa la Cia. T’exto de menos, amb la Maribel Martín i David Font, i també la mediadora literària Mar González, les quals  introduiran situacions quotidianes de lectura a casa per tal de compartir alguns consells per gaudir molt més amb la família sobre el plaer de llegir.

Presentació de la sessió

Per la jornada d'avui, la Cia. T'exto de menos ha creat escenes teatrals que parteixen de les necessitats i les dificultats expressades per part de les famílies en relació amb les vivències a casa quan es posen a llegir amb les seves criatures.  Entre esquetxos i en format taula rodona, la Mar González va comentant amb les famílies assistents cada situació interpretada, suggerint algunes estratègies i lectures que poden introduir en la seva pràctica lectora. A més, els pares i mares que han vingut amb els seus fills i filles, poden atendre relaxadament de la jornada, ja que la mainada està a la Biblioteca Antonio Martín divertint-se amb una activitat lectora del Lecxit. També avui, el grup d’alumnat i voluntariat del Lecxit a l’Escola H. Josep Tarradellas ha realitzat la sessió setmanal a la mateixa Biblioteca Antonio Martín, pots veure algunes imatges aquí.

Escena 1: la falta de temps

S’exposa una situació on s’observa una família que, a causa de la falta de temps, no troba el moment per llegir ni per acompanyar la lectura dels seus fills i filles. Tot seguit, intervé Mar González amb algunes idees per incorporar: “Aprofitem els temps morts: desplaçaments, temps d'espera… el camí a l'escola, i no ens quedem només amb el conte de bona nit. Pensem aportar a la bossa algun llibre, per invertir el temps de transportar-nos compartint lectures”.  La mediadora literària reflexiona sobre la dificultat al fet que els infants se submergeixin en la lectura en l’època actual d’immediatesa i de xarxes, i proposa a les famílies d’exercitar l'observació, dialogar i preguntar-nos més enllà del que hi ha escrit. Suggereix escollir àlbums il·lustrats, com el llibre 'Flotante', que poden resultar estimulants, atractius i esdevenir còmplices a l'hora d'entaular converses, i la Mar afegeix: "Estem fets d'històries, per a entendre el món necessitem aquestes històries, a vegades són llibres, pel·lícules o històries de vida... Quan algú explica un conte a una persona, s'estableix una connexió única i es queda amb nosaltres, com si ho haguéssim viscut".

Escena 2: un espai tranquil per llegir a gust

Enmig d'una situació de joc a la llar, es presenta la problemàtica de trobar espais adients per a la concentració i el gaudi de la lectura. Una estratègia que suggereix la Mar és la de pactar una estona de lectura, en un espai concret, on llegir plegades i, per exemple, intercanviar històries populars: "Tot conte popular crea un vincle d'anada i tornada. Un conte narrat en viu possibilita moments de connexió, de manera que, una vegada finalitzada la lectura, t’ha transformat". La mediadora literària Mar González proposa alguns àlbums com ara ‘Las plumas del dragón' o 'El zorro y la estrella' per dur a terme la conversa a casa, reforçant la idea que la lectura s'ha de viure com una oportunitat i no com una llosa ni com un càstig, tant pels infants com per les mateixes persones adultes.

Escena 3 i 4: la falta de motivació i la importància d'una bona tria de llibres

La tercera escena il·lustra la falta de motivació a través d’un infant que només té ulls pels videojocs, però de sobte, se sorprèn quan s’emociona per un relat que, la seva mare, li conta amb entusiasme. La mediadora literària Mar reflexiona en veu alta: ‘Els ritmes frenètics de la quotidianitat, de vegades, no ens possibiliten donar espai a la lectura; i és que llegir és un esforç, implica crear imatges mentalment, reflexionar, indagar…".

La quarta i darrera escena tracta sobre la importància d’escollir un llibre que ens atrapi. Seguint el diàleg entre un pare i una filla s'exposa com és d’indispensable partir dels interessos dels infants i joves a l’hora d’escollir un bon llibre.  I aquí la biblioteca té un paper clau: podem comptar amb el suport dels bibliotecaris i bibliotecàries per tal que ens assessorin en aquesta tria. Un altre aspecte que es debat és el de no promoure la perpetuació de rols estigmatitzats de gènere i d’optar per llibres que propiciïn una experiència emocional rica al lector/a: amb ironia, humor, intel·ligència, alegria, malenconia… i d'aquesta manera desenvolupar una lectura crítica del món i en clau d’equitat. Algunes de les lectures que la Mar ens suggereix són: 'People power: propostes que han canviat el món', 'Construccions animals', 'La nit és plena de promeses', 'Monstruos' o 'Robatoris de llegenda'. 

Finalment, cal comentar que al llarg de les diferents escenes, les famílies han pogut resoldre els seus dubtes i exposar les seves vivències. També han fullejat els materials literaris que s'han anat presentant al llarg de la sessió i, fins i tot, algun pare o mare s'ha endut un llibre a casa per posar en pràctica tot el que s'ha parlat al llarg de la jornada d'avui. Tot seguit us deixem amb algunes fotografies com a mostra d'aquesta experiència compartida. 

Compartir

Noticies relacionades

divendres, 23 maig, 2025 - 13:00

Slow Food i aprofitament: la revolució comença a la cuina

Una trobada gastronòmica amb la cuinera Cesca Dos Santos i el pratenc Mariano...

divendres, 23 maig, 2025 - 12:45

La fira a la Plaça Catalunya culmina el projecte “Cultura Emprenedora a l’Escola” (CuEmE)

Quatre escoles i 175 infants de 5è de primària de la ciutat participen en una...

divendres, 23 maig, 2025 - 08:30

En marxa la 3a edició del programa FPO Dual al Prat

Aquest mes de febrer ha començat al Prat la tercera edició del programa de Formació Professional Ocupacional Dual (FPO Dual), amb l’objectiu de formar joves d...
Ajuntament del Prat
  • Accessibilitat
  • Protecció de dades
  • Avís legal
Ajuntament del Prat de Llobregat - Plaça de la Vila, 1 . 08820 El Prat de Llobregat - T: 93 379 00 50 - NIF: P-081 6800G - Registre d’Entitats Locals, núm: 01081825

Et recomanem que actualitzis el teu navegador per tindre una experiència de navegació complerta.


  • Chrome

  • Internet Explorer

  • Firefox

  • Safari