Els ponts

patrimoni_13-pont-del-riu-postal.jpg

L’any 1873, Ferran Puig, un dels nous propietaris que havien arribat al Prat a la segona meitat del segle XIX, finançà la construcció del primer pont del Prat. Conegut popularment com el pont dels carros pel trànsit continuat de carruatges, era un pont de peatge. El 1881 s’inaugurà la línia fèrria Barcelona– Vilanova, fet que obligà a construir un segon pont sobre el Llobregat en el terme del Prat, dedicat en exclusiva al trànsit ferroviari.

L’any 1930 s’acabà l’anomenat pont de les voltes. El projecte de nou pont va ser endegat per la Diputació de Barcelona, l’any 1910, any en que l’Ajuntament del Prat destaca l’interès prioritari d’aquesta obra. Aquest pont, que tingué greus problemes de finançament i de retard a les obres, es va fer tan estret que no hi cabien dos vehicles, un al costat de l’altre.

patrimoni_13-pont-nou-postal.jpg

El 26 de gener del 1939, tots els ponts van ser volats per retardar l’entrada de les tropes franquistes a Barcelona. El de Ferran Puig, que estava en mal estat i abandonat, es va haver d’habilitar fins a la construcció de l’autovia de Castelldefels. El pont de les tres puntes, situat a la via fèrria a l’alçada del Fondo d’en Peixo, va ser traslladat, de manera provisional, sobre el riu per substituir el que havia estat volat el gener de 1939. El 1941 s’instal·là un nou pont provisional per al ferrocarril. La provisionalitat, però, s’allargà, fins a les recents obres de soterrament de la via l’any 2007.

L’any 1950 s’inaugurà l’autovia de Castelldefels, perllongació de la Gran Via de Barcelona. El pont sobre el riu permetia, per primer cop, el pas simultani de vehicles en els dos sentits de la marxa.

patrimoni_13-ponts-foto-aeria.jpg

L’any 1974 es va posar en funcionament un nou pont sobre el riu Llobregat, el pont de Mercabarna. Aquest pont, perllongació de la carretera B-250 (actual ronda de Llevant), connectava amb el nou mercat central de l’àrea de Barcelona i la Zona Franca, en un moment d’important desenvolupament industrial, i facilitava les comunicacions amb l’aeroport.

L’any 1994 se signà l’acord per a la construcció de la Pota Sud, autovia que enllaça la ronda de Dalt amb l’aeroport. La nova carretera, amb un pont sobre el Llobregat entrà en funcionament el 1999.