Esteu aquí

Seguim investigant i inventant per a la sostenibilitat

Els investigadors i investigadores per la sostenibilitat mostren la seva recerca a la ciutadania del Prat

19.03.19_echarlesdarwin_videoconferenciabm_4.jpg

dimarts, 9 abril, 2019 - 12:00

L’alumnat de les escoles participants al projecte Investiguem, inventem per a ser més sostenibles, en el marc del programa IntersECCions, es troba en ple procés de creació. Es tracta d'un projecte de treball en xarxa entre diferents centres educatius i equipaments culturals nascut en el marc del Laboratori científic, tècnic i digital desenvolupat durant el curs 2017-2018.

A partir d’una primera fase d’investigació entorn a la sostenibilitat ambiental i energètica, cada centre educatiu ha anat desenvolupant la seva pròpia línia de divulgació dels resultats amb la ciutadania:  des de la creació de videojocs en Scratch, fins a vídeos en Stop Motion, la domotització d’un hort o vídeo-tutorials educatius.

Aquests processos de treball han anat transformant-se a mesura que l’alumnat ha avançant en la recerca de reptes ambientals tant importants com el consum responsable de l’aigua o el reciclatge de materials. Els acompanyaments de professionals dels centres cívics de la ciutat i les interrelacions amb altres centres educatius ha facilitat la creació conjunta d’aquests processos.

Desenvolupant un projecte d’investigació en xarxa

Des de l’Escola Charles Darwin l’alumnat de 6è ha partit de la recerca entorn el consum responsable de l’aigua per crear varietat de videojocs en scratch ben imaginatius i creatius, que estan desenvolupant amb el suport de dinamitzadors del Centre Cívic Jardins de la Pau i d’exalumnes de l’escola amants d’aquest entorn de programació visual.

A més, recentment han establert un espai de treball  en comú per compartir la recerca i la creació dels videojocs a partir d’una videoconferència amb el grup de 4t de l’Escola Bernat Metge, que també estan desenvolupant videojocs en Scratch per convidar als jugadors a fer  un ús més responsable de l’aigua de l’escola. Aquí han comptat amb l’assessorament dels professionals del C.C. Jardins de la Pau i del Servei Educatiu i l’acompanyament d’alumnes de 2n d’ESO (els scracheros) de l’Institut Baldiri Guilera que, dividits en 4 grups durant tot el curs, estan programant videojocs de temàtica ambiental.

Al mateix Institut Baldiri Guilera hi ha un grup de nois i noies apassionats de la ciència i la tecnologia que tenen el repte d’aplicar el reg automàtic a l’hort del Institut a partir d’una maqueta que  estan creant amb la plataforma electrònica d’open-source anomenada Arduino. El projecte porta per nom, Domotització de l’hort del Institut i ha captat l’atenció del Centre Cívic Sant Jordi Ribera Baixa, que ha convidat a aquest grup de joves a participar i a aportar la seva experiència en els tallers de cultura digital que realitzen al centre. L’Institut Baldiri Guilera també compta amb un grup de reporters, els Medussill@s, que estan documentant i explicant els diferents projectes que es desenvolupen  a l’institut a través del blog La mirada de la Medusa, molts dels quals formen part d’IntersECCions.

Paral·lelament, mantenint la comunicació amb els altres centres, l’alumnat de 5è de l’Escola Galileo Galilei i els de 6è de l’Escola del Parc han centrat la seva investigació entorn el reciclatge de materials, tant dins com fora de l’escola. Actualment es troben en fase de creació de curtmetratges en Stop Motion i de video-tutorials educatius, respectivament, en els quals explicaran la recerca realitzada i aportaran diferents consells per transmetre els beneficis de reciclar correctament.

En el marc de l’entorn d’aprenentatge vinculat a aquest projecte en xarxa, centres i equipaments, mestres, educadors, dinamitzadors i tècnics de cultura i educació que treballen en el projecte  estan dissenyant conjuntament  un esdeveniment final obert a la ciutadania on mostrar el procés i els resultats de les investigacions d’aquests infants i joves entusiasmats amb la recerca científica, la tecnologia i la cultura digital.

Compartir

Noticies relacionades

la casa del vacío

divendres, 17 maig, 2019 - 08:00

Sessions escolars: una dieta sana de teatre, dansa, circ i música per fer-nos créixer

L'Artesà comença a caminar posant les escoles en les seves prioritats

dimecres, 15 maig, 2019 - 17:45

Els Malnascuts estrenen el resultat del seu procés de creació, PARK08820

Els Malnascuts és un laboratori de teatre per a joves entre 16 i 30 anys, professionals i no professionals. Va néixer...

dimecres, 15 maig, 2019 - 11:00

Jornada amb joves per compartir experiències sobre els estudis postobligatoris

El 9 de maig es va celebrar la II Jornada Joves amb Futur, un acte impulsat pel departament d’Educació de l’...