Esteu aquí

“Les fosses comunes de la Guerra Civil: estat de la qüestió” amb l’arqueòleg pratenc Jordi Ramos

Aquesta activitat forma part del programa d’activitats vinculades a l’exposició “El Prat 1939. La repressió franquista”

divendres, 26 novembre, 2021 - 12:00

El passat 22 de novembre es va realitzar la xerrada “Les fosses comunes de la Guerra Civil: estat de la qüestió”. Jordi Ramos és arqueòleg i treballa com arqueòleg a l’empresa ATICS SL. Entre les intervencions arqueològiques en les que ha participat, destaquen les realitzades a la ciutat de Barcelona i als espais patrimonials de la Guerra Civil arreu de Catalunya. En els darrers anys ha treballat en diferents campanyes per a l’identificació i obertura de fosses, en especial al País Valencià i a Mallorca.

Jordi Ramos va fer un repàs sobre l’estat de les exhumacions realitzades a l’Estat espanyol. La primera intervenció científica a una fossa comuna de la repressió va ser l’any 2000 al municipi de Priaranza del Bierzo. Des de llavors s’han engegat més de 300 projectes, gràcies a iniciatives de la societat civil, historiadors, arqueòlegs i associacions memorialístiques que han treballat per  recuperar les restes de les víctimes.

 

A Catalunya, des de l’any 2007, el Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya és l’organisme encarregat de la localització i identificació de persones desaparegudes durant la Guerra Civil i la dictadura franquista. Malgrat la feina feta fins ara, tal i com apuntava l’ historiador Jordi Ramos, encara hi ha  molta feina per fer.

La darrera activitat programada dins el cicle de xerrades, serà el dilluns 29 de novembre a les 19h. sobre Les dones i la repressió franquista. La xerrada anirà a càrrec de Marga Gómez, Joan Montblanc  i Olga Duque. A l’inici de l’acte la companyia Cia Ella escenificarà alguns fragments de l’obra teatral  Preses.

Podeu seguir totes les activitats del cicle i recuperar les xerrades realitzades al web de Memòria Històrica.

Compartir

Noticies relacionades

divendres, 30 maig, 2025 - 11:00

Una tarda per connectar emocions i ciència a l’Espai Familiar

La biòloga Camila Servin Barthet acompanya una trobada amb 17 famílies amb...

dimecres, 28 maig, 2025 - 13:15

Tanquem la primera edició del 'Molta Merda!'

Presentem el vídeo del procés de creació escènica comunitària, impulsat pel...

dilluns, 26 maig, 2025 - 10:00

Nova edició del Campus d'Arts en Viu per a joves

L'Artesà, La Capsa i L'Escola ofereixen aquesta proposta d'estiu del 30 de...