dimecres, 10 desembre, 2025 - 11:00
El Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Producció Agroecològica de l’INS Les Salines va assolir un gran èxit en la darrera edició de la Fira Avícola celebrada del 28 al 30 de novembre a la Granja de la Ricarda en obtenir el premi al millor gall de raça Pota Blava.
El guardó suposa un reconeixement al projecte de cria de galls i gallines Raça Prat engegat enguany pel Departament d’Agrària del centre, a través de la branca de ramaderia i manteniment de l’agrosistema del CFGM de Producció Agroecològica, i pel Departament d’Itinerari Formatiu Específic (IFE) per mitjà de l’Auxiliar en Cura d’Animals i Espais Verds.
Participació en la conservació de la Raça Prat
La proposta parteix de la voluntat de participació en la conservació de la Raça Prat de l’INS Les Salines com a entitat pratenca amb una branca d’estudis agropecuària.
Els galliners s’han situat en dues localitzacions, un galliner fix al mateix institut, i dos galliners mòbils situats a la masia de Can Comas, al Parc Agrari del Baix Llobregat. L’alumnat d’IFE, joves amb necessitats educatives especials associades a discapacitat intel·lectual lleu o moderada, ha gestionat el galliner fix per tal d’assolir de manera pràctica els coneixements dels mòduls professionals que es basen en la cura dels animals de granja i el manteniment de les instal·lacions ramaderes. Al seu torn, l’alumnat del CFGM de Producció Agroecològica ha administrat els galliners mòbils i ha treballat alhora la producció ramadera i el maneig de l’agrosistema. Així, ha conegut de primera mà la gestió d’una petita explotació ramadera, el manteniment i selecció d’una raça autòctona, la viabilitat d’una petita explotació agrària amb una doble producció i el benefici de la pastura en els animals.
Com continua el projecte
Després de la presència a la Fira Avícola, al mes de gener o febrer de 2026, està previst l’aparellament dels mascles i les femelles corresponents i el lliurament consegüent d’ous identificat a l’empresa Aviraut S.L. Posteriorment, els exemplars que convingui seran comercialitzats a nivell intern de l’institut i les gallines s’explotaran per a la posta d’ous. Al març del 2026 es tornarà a començar el cicle amb nous pollets.
La iniciativa compta amb la col·laboració de l’Associació de Criadors Raça Prat, la qual dona cobertura veterinària i assessorament tècnic; del Parc Agrari del Baix Llobregat, que cedeix una part de l’arborètum vell per a la instal·lació dels galliners mòbils; de l’empresa Aviraut S.L., que proporciona els animals i guia en la selecció genètica; i del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, que fa assistència en l’àmbit legal.
dijous, 4 desembre, 2025 - 11:15
dimecres, 3 desembre, 2025 - 11:45
dimarts, 2 desembre, 2025 - 08:15