Equitat de gènere a l’Ajuntament

 

Coincidint amb el procés d’aprovació definitiva del Reglament per a l’Equitat de Gènere, es celebra, el dia 8 de març, el Dia  Internacional de les Dones. El 59% de la nostra plantilla és femenina, amb un repartiment molt diferenciat per àrees i per grups professionals. Sabem que la igualtat legal, una obligació determinada clarament per la Constitució Espanyola des del 1978, no significa automàticament igualtat real, ja que ens trobem encara amb una tradició i un context masclistes i patriarcals que impliquen escletxes de gènere en les condicions laborals. Sabem també que aquestes escletxes són superiors al sector privat que al públic, en part per dèficits tant en les capacitats de pressió sindical com en els sistemes de garanties dins de les empreses, però això no ens ha de fer  ignorar que encara existeixen diferències i que aquestes s’expressen, en còmput general, fins i tot en les retribucions salarials, tal com es documenta a l’estudi realitzat per la Consultoria MIT.

Si analitzéssim què passa a les feines realitzades per les empreses que desenvolupen treballs per l’Ajuntament, el diagnòstic molt probablement empitjoraria. Aquests no són els únics motius per preocupar-nos. Hem de treballar també les mesures de conciliació, la prevenció de l’assetjament sexual, el llenguatge inclusiu, els mecanismes de selecció, promoció i formació i, en definitiva, tot allò que pugui tenir biaix de gènere i que per tant ens generi reptes per assolir majors graus d’equitat.

A la Comissió que està generant la proposta de relació de llocs de treball (RLT) hi participa la Marisol Rojas, responsable dels temes de transversalitat, per tal d’assegurar que anem avançant també en aquest marc. Em consta que la resta de la Comissió coincideix en aquest propòsit. Precisament, el Cafè virtual del dia 21 de març, amb la Marisol Rojas, ens permetrà conèixer millor el Reglament d’equitat de gènere.  Més endavant, quan estigui aprovat el Pla Intern d’Igualtat, en farem un altre. Convido a tothom, dones i homes de l’Ajuntament, a participar-hi.