Esteu aquí

Primeres trobades LECXIT del programa Interseccions: moments claus per a l’èxit del projecte

Vincles facilitadors d'aprenentatge entre infants i persones voluntàries

dilluns, 15 novembre, 2021 - 11:15

Comença un nou curs del LECXIT, el projecte de l'àmbit lector d'Interseccions que genera un vincle afectiu entre nens i nenes de primària i persones voluntàries de la ciutat per tal de fer sessions conjuntes de lectura oral en les quals es millora la comprensió i es promou el gaudi per la lectura. Aquest any el projecte celebra el seu desè aniversari de desplegament a la ciutat, impulsat per l'Ajuntament del Prat en col·laboració amb la Fundació Jaume Bofill

L’acollida del voluntariat, aterrem i ens coneixem

Abans d’iniciar les sessions de lectura amb els infants de primària és indispensable organitzar una trobada amb el grup de persones voluntàries que compartirà cada setmana espais, experiències, aprenentatges i objectius.

Durant aquesta sessió, a partir de les diferents dinàmiques de coneixença, el grup de voluntàries comença a compartir riures, interessos i motivacions. Si volem que el voluntariat estableixi un vincle positiu i de confiança amb els infants, primer cal promoure que aquest s’estableixi amb tot el grup voluntari, que estiguin còmodes i segures en el LECXIT i que les altres persones voluntàries esdevenguin fonts d’inspiració i energia per dur a terme les sessions de lectura amb els nens i nenes.

La figura dels i les voluntàries: mentors i mentores

Durant l’acollida del voluntariat, també és necessari clarificar els objectius del projecte per tal que siguin compartits per tot el grup. Les persones voluntàries han d’entendre a quina necessitat dóna resposta el projecte i quina serà la seva funció i rol dins d’aquest. En aquest punt és essencial remarcar que ells i elles seran mentors i mentores. El concepte de mentoria resulta cabdal dins del projecte: ser mentor o mentora suposa acompanyar a l’infant, caminar al seu costat perquè conegui el món de la lectura d’una manera propera, còmoda, divertida i que atengui al seu ritme i interessos.

El programa Lecxit acompanya als voluntaris i voluntàries

Des del LECXIT es proporcionen materials i recursos, com la Guia Pràctica per al voluntariat LECXIT, que faciliten a les persones voluntàries la seva tasca com a mentors i mentores, proposant activitats, estratègies i dinàmiques concretes pels diferents moments de la sessió de lectura.

L’acollida del voluntariat és un primer moment d’acompanyament a les persones voluntàries, que no ha de finalitzar en cap moment del curs. Les persones voluntàries són la peça clau del LECXIT i el seu benestar, comoditat i seguretat han de ser primordials en la tasca diària de l'equip dinamitzador del projecte.

Fem parelles lectores, juguem i ens trobem!

El primer dia del LECXIT és especial i diferent. És un moment on es respira emoció, una mica de vergonya, intriga i moltes ganes de passar-ho bé i de descobrir a la parella lectora.

Per poder establir les parelles lectores de manera aleatòria, es crea un joc; les persones voluntàries tenen la il·lustració d’un llibre i els infants el text que l’acompanya. Han d’anar deambulant per la classe, parlant amb una persona i una altra fins trobar a la persona correcta. Aquell moment és màgic, l’atzar ha volgut que dues persones s’acompanyin en l’experiència LECXIT!

Un cop s’han establert totes les parelles, és rellevant que dediquin la sessió a conèixer-se, compartir interessos, gustos, motivacions, etc. Aquest moment ha de ser en forma de diàleg, doncs, si el mentor o mentora vol conèixer a l’infant també s’ha de deixar conèixer ell o ella mateixa i explicar experiències, gustos lectors, hobbies, etc.

El vincle entre infants i voluntàries: l’essència del Lecxit

El més important d’aquesta primera sessió és que comencin a compartir estones de treball conjunt. Aquest serà el primer pas per establir un vincle de proximitat, respecte i estima indispensable per gaudir del LECXIT i que farà que l’infant llegeixi sense por a set jutjat ni a equivocar-se, un vincle que permeti crear un espai de seguretat per l’infant i la persona voluntària on poder crear, experimentar, confondre's i rectificar, reflexionar i expressar les seves opinions i idees.

Establir un vincle positiu amb l’infant és una tasca que s’ha de fer de manera continuada al llarg del curs. I per fer-ho, és indispensable que el voluntariat vingui al LECXIT amb entusiasme i energia, traslladant a l’infant les ganes d’estar amb ell o ella en aquell moment i adaptant la sessió als interessos i ritmes del nen o nena.

Aquest vincle és l’essència del LECXIT, la clau per promoure que els infants visquin la lectura com una experiència emocionant i divertida.

Compartir

Noticies relacionades

dimecres, 5 octubre, 2022 - 10:00

Jornada d'escoles d'arts amb la participació de L'Escola d'Arts en Viu

La Xarxa d'escoles municipals de música i arts de la Diputació organitza una...

dimarts, 4 octubre, 2022 - 17:00

Vols formar part del projecte “Eres Basura”?

El dissabte 8 d’octubre tindrà lloc la primera acció del projecte, que...

dimarts, 4 octubre, 2022 - 11:15

La lliçó inaugural dona la benvinguda al curs 2022-2023

El passat dijous 29 de setembre, l’auditori del Cèntric Espai Cultural va acollir la lliçó inaugural del curs 2022–2023. Un acte que té per objectiu ...