dimecres, 19 març, 2014 - 13:15
La Policia Local del Prat vol fer arribar a la població una sèrie de consells bàsics i útils per evitar ser víctima d'una estafa a causa d'una revisió falsa del gas, tant si es tracta de gas natural com de gasos liquats del petroli, propà i butà.
Per començar, l'única revisió de gas obligatòria és la que realitza Gas Natural, previ avís telefònic o per carta.
Les campanyes de promoció que fan empreses autoritzades per a la inspecció de gas en domicilis particulars (comunicats que solen penjar a les porteries) no tenen caràcter obligatori i, per tant, la no acceptació no afecta el subministrament de gas.
Com actua el fals tècnic?
Sense previ avís i amb l’excusa de realitzar una revisió rutinària, es presenta a l’habitatge vestit, normalment, amb una granota de treball.
Manifesta que és tècnic d’una empresa oficial del gas. Té l’habilitat comunicativa suficient per convèncer a la persona a què accedeixi a fer la revisió.
Per donar més credibilitat i facilitar l’engany es pot acreditar amb un carnet professional fotocopiat, amb la seva fotografia i el logotip d’una empresa fictícia.
Procura actuar sobre persones grans que viuen soles aprofitant la seva falta d’informació.
Per evitar que es pugui reclamar, l’estafador realitza un pressupost previ o un contracte de manteniment que fa signar a la víctima sense informar-la adequadament. D’aquesta forma pot justificar que la víctima va acceptar el pressupost del servei.
Un cop feta la revisió, troben algun defecte per reparar i pretenen cobrar la feina en efectiu. La factura pot ser superior a la tarifa de preus.
Cal anar amb compte: dins l’habitatge, aquesta persona pot aprofitar un descuit per furtar diners, joies i/o altres objectes de valor.
Què fer per prevenir-ho?
Sol·liciteu sempre la identificació d’instal·lador autoritzat. En aquest carnet ha de constar el DNI, el nom de l’empresa on treballa i el seu registre. El carnet vàlid és autoritzat per la Direcció General d’Energia i Mines (telèfon de consultes: 93 484 94 00).
En cas de dubte sobre la seva identificació, no el deixeu entrar a casa. Feu les comprovacions necessàries, si és possible amb l’ajut d’un familiar, veí o sol·licitant la presència de la policia.
Assegureu-vos que hagi passat el temps necessari per fer la nova revisió. La revisió periòdica obligatòria és cada 5 anys per a gas butà i per a gas natural.
No és obligatòria la revisió d’aparells mòbils, com pot ser una estufa. En aquest cas l’usuari pot canviar la goma quan estigui caducada o bé el regulador si s’espatlla.
No signeu cap document o contracte a l’acte. Si cal, sol·liciteu assessorament a una persona de confiança.
Sol·liciteu pressupost per escrit i detallat dels treballs a realitzar abans de permetre la reparació. Podeu decidir quina empresa es pot fer càrrec del servei de reparació.
Un cop feta la revisió, sol·liciteu la factura i el denominat Certificat de Revisió Periòdica. En aquest certificat han de constar les condicions en què es troba la instal·lació i, si s’escau, la correcció dels defectes. El document servirà per comprovar quan s’ha de tornar a realitzar la revisió.
No pagueu cap import si teniu algun dubte sobre el servei.
Procureu encarregar la revisió a un instal·lador autoritzat de confiança.
Què fer quan ens han estafat?
Si tot i això sou víctimes o testimonis d’una estafa cal que mantingueu la calma i aviseu immediatament a la policia a través del telèfon d’emergències gratuït 112 o directament al telèfon de la Policia Local, 092.
Faciliteu totes les dades possibles i espereu l’arribada dels agents
dimecres, 9 juliol, 2025 - 11:30
dilluns, 7 juliol, 2025 - 12:00
divendres, 4 juliol, 2025 - 14:00