Esteu aquí

La Generalitat adjudica les obres de l'estació intermodal

Està previst que les obres comencin durant el primer semestre de l'any vinent i que tindran una durada de tres anys. El pressupost és de 70 milions d'euros.

divendres, 26 novembre, 2010 - 13:22

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) de la Generalitat, a través de l'empresa pública Gisa, ha aprovat l'adjudicació provisional de les obres de construcció del Centre Intermodal del Baix  Llobregat, a la zona de l'actual estació de rodalia del Prat.

L'adjudicació ha recaigut sobre la unió temporal d'empreses (UTE) integrada per Comsa, SA, Dragados SA, i FCC Construcción SA, per 69,7 milions d'euros.

Aquesta estació es convertirà en un dels principals nusos de transport públic intermodal de la regió metropolitana de Barcelona. Les obres, que es cofinançaran amb els Fons Europeus de Desenvolupament Regional (Feder), començaran durant el primer semestre de l'any 2011 i tindran una durada d'uns tres anys.

TAV, rodalia, regionals, metro, bus, taxi...
El nou Centre Intermodal permetrà la connexió entre la línia del tren d'alta velocitat (TAV), els serveis ferroviaris de rodalia i mitja distància, l'enllaç ferroviari amb l'aeroport, el metro (L9, L2 i L1), i el transport públic col·lectiu per carretera, amb connexió amb els principals eixos viaris d'aquesta àrea com ara la C-31 i C-32. La instal·lació tindrà una superfície global de 47.000 metres quadrats.

Tot plegat farà que l'estació sigui un punt especialment estratègic en la xarxa de transport públic del territori, com també ho són ara l'estació de Sants i, en el futur, La Sagrera TAV, a Barcelona. Es calcula que el Centre Intermodal del Baix Llobregat donarà servei a 17 milions de viatgers i viatgeres l'any 2025.

Nexe entre la ciutat actual i el Prat Nord
El Centre Intermodal se situarà on ara hi ha l'estació de rodalia del Prat, en una àrea amb un important creixement urbanístic previst (Eixample Nord i Sector Seda) que donarà continuïtat al nucli urbà cap al nord. De fet, l'Ajuntament del Prat ha format part en tot moment de la comissió tècnica que ha anat fent el seguiment i les propostes sobre el projecte i les seves implicacions urbanístiques.

L'estació i els seus voltants s'han dissenyat de manera que quedin perfectament integrats en l'entorn urbanístic actual i futur. De fet, actuarà com enllaç o nexe d'unió entre la trama urbana actual i la que ha de créixer més enllà de les vies, en direcció nord. Aquesta instal·lació serà un gran pol d'atracció d'activitat social i econòmica i un punt de nova centralitat urbana.

El principal edifici del centre tindrà un disseny singular, de forma el·líptica, des del qual s'accedirà a les andanes subterrànies. El seu disseny va ser escollit en un concurs d'idees del qual va resultar guanyador el projecte presentat per una UTE integrada, entre altres, pel prestigiós arquitecte gallec César Portela.

Aquesta estació, amb eixos de 98 i 77 metres en planta i una altura de prop de 21 metres, serà un ambient únic i diàfan, que permetrà l'entrada de llum natural mitjançant un òcul central de 30 metres de diàmetre al centre de la coberta, i façanes de vidre.

Aquest edifici, que substituirà l'actual estació de rodalia, tindrà 6 accessos des del carrer que permetran la comunicació directa, o mitjançant escales i ascensor, a un gran vestíbul de 8.750 m2. Aquí se situaran les màquines expenedores de bitllets, les barreres tarifàries, l'atenció al client, així com serveis i seients per als viatgers. Des d'aquí s'enllaçarà amb les andanes del TAV i amb els serveis ferroviaris de rodalia i mitja distància, mitjançant escales i ascensors. També es podrà connectar amb la línia L9 del metro i amb els futurs perllongaments de les línies L1 i L2. D'altra banda, el nou edifici acollirà també una àrea amb cafeteria, restaurant i altres serveis, que es disposaran en dues plantes.

A l'exterior, l'edifici quedarà envoltat per dues àrees diferenciades per garantir l'accessibilitat del trànsit rodat, d'una banda, i dels vianants, de l'altra.  Així, al costat oest, es crearà una gran àrea rectangular preferentment destinada al transport públic rodat, de manera que acollirà la parada de les línies d'autobusos regulars i discrecionals, taxis, i espais previstos per parades de curta duració. Sota aquesta àrea, es construirà un aparcament per a vehicles privats soterrat.

Gran aparcament subterrani
Sota aquesta àrea destinada al transport rodat, es construirà un aparcament soterrat per a vehicles privats, amb capacitat per a 604 places per a cotxes, 122 places per a motocicletes i 180 places per a bicicletes, distribuïdes en tres nivells.

A la banda est de l'edifici, la futura urbanització comprèn habilitar un gran corredor de vianants per facilitar la mobilitat a peu, amb voreres, àrees enjardinades, i diferents elements de mobiliari urbà per al descans i comoditat de la ciutadania.

El procés constructiu i la planificació de les obres s'han dissenyat perquè els treballs siguin compatibles amb el manteniment del servei ferroviari de rodalies de l'estació actual del Prat i les necessitats de mobilitat dels viatgers.

Compartir

Noticies relacionades

Sant Jordi 2024

dimecres, 24 abril, 2024 - 14:00

Centenars de persones surten al carrer per celebrar la diada de Sant Jordi al Prat

El Parc de Fondo d’en Peixo es consolida com a centre neuràlgic d’unes...
Bus L22 Bellvitge

dimecres, 24 abril, 2024 - 10:30

Comencen les enquestes per al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible al Prat de Llobregat

A partir del dijous 25 d’abril, podreu rebre una trucada telefònica amb un o...
biodiverciutat

dimarts, 23 abril, 2024 - 08:00

BioDiverCiutat: El Prat participa en la competició internacional per a la biodiversitat urbana a través de BioPrat

El Prat s'uneix al City Nature Challenge, una competició global que celebra...