Esteu aquí

La barrera contra la intrusió salina a l'aqüífer resulta molt eficaç

L'alcalde del Prat i el conseller de Medi Ambient hi han fet una visita.

divendres, 3 setembre, 2010 - 16:02

L'alcalde del Prat, Lluís Tejedor; el conseller de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat, Francesc Baltasar; i el director de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), Manuel Hernández, han visitat avui diverses actuacions relacionades amb la creació d’una barrera destinada a frenar la intrusió salina a l’aqüífer del delta del Llobregat, producte de la seva sobreexplotació i de les obres del port durant els anys 70. Els controls demostren que aquesta barrera està sent molt eficaç per reduir la salinitat de l'aqüífer.
 
Per a revertir aquest procés de salinització l’ACA ha fet, entre d’altres accions, una barrera hidràulica que consisteix en la injecció a l’aqüífer d’aigua regenerada amb diferents tractaments.Això provoca l’increment d’aigua dolça a l’aqüífer i evita que l’aigua salada hi penetri terra endins. L'aigua, que s'injecta a la barrera a través de pous, procedeix de la Depuradora del Baix Llobregat, on avui s'ha fet la visita institucional.
 
La barrera hidràulica per a aturar la intrusió marina, que ha suposat una inversió total propera als 23 milions d’euros, és un projecte pioner a Europa per les seves característiques i ha comptat amb el finançament de Fons de Cohesió de la Unió Europea, del Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino, i de l’Agència Catalana de l’Aigua.
 
Dues fases

Aquest projecte s’ha desenvolupat en dues fases, la primera de les quals està activada des de març de 2007 i consisteix en la injecció de 2.500 m3/dia a tres pous de l’aqüífer.
 
Pel que fa a la segona fase, en servei des de l’abril d’enguany, consisteix en la injecció de 15.000 m3/dia a través de catorze pous, situats al marge esquerre i dret del riu.
 
Bons resultats

La injecció d’aigua va començar a finals del mes de març de 2007 i des d’aquesta data s’han injectat prop de 2 hectòmetres cúbics. Des del mateix any s’injecta de manera continua durant les 24 hores del dia.
 
Arran d’aquesta actuació, en gairebé tots els punts de control s’ha reduït clarament la salinitat de l’aigua i també ha disminuït la presència de clorurs.
 

Compartir

Noticies relacionades

dilluns, 27 abril, 2026 - 12:15

Oberta la convocatòria per al sorteig de 95 nous pisos de lloguer assequible a l’Eixample Sud

Les persones inscrites al registre d’habitatge protegit ja poden apuntar-se...

dilluns, 13 abril, 2026 - 12:30

S’inicien millores de reparació a la B-250 (Ronda Llevant) en horari nocturn

Els treballs s’executaran de nit, del 13 al 17 d’abril, i sempre es mantindrà...

dimecres, 8 abril, 2026 - 12:30

S’inicien les obres de millora del clavegueram del carrer Riu Túria i la reurbanització del carrer Esplugues de Llobregat

Les actuacions, que s’allargaran entre cinc i nou mesos, comportaran...