Esteu aquí

Integrar el riu a la ciutat

El tram urbà del Llobregat, entre el pont de l'autovia i el de Mercabarna, canviarà radicalment el seu aspecte, avui més semblant a un gran canal que no pas a un riu.

dimarts, 1 juny, 2004 - 12:59

El tram urbà del Llobregat, d'aproximadament un quilòmetre i mig, és avui dia un coll d'ampolla. Del pont de l'autovia en amunt, el riu té una capacitat de desguàs de 4.800 metres cúbics per segon, un volum similar al que tindrà el tram desviat, des del pont de Mercabarna fins al mar. El tram situat entre tots dos ponts, en canvi, té gairebé la meitat d'aquesta capacitat.

Per solucionar aquest embut, que en cas de fortes avingudes podria provocar el desbordament del Llobregat i la inundació de part del nucli urbà del Prat, l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), organisme de la Generalitat, ha fet un projecte de redimensionament d'aquest tram, per tal de dotar-lo de la capacitat de desguàs adient. El projecte, a més, preveu la integració del riu a la ciutat, ja que es tracta d'un tram de riu encaixonat entre grans murs de formigó, força artificialitzat i de molt difícil accés des del nucli urbà.

L'ACA acaba de treure a informació pública aquest projecte, que farà que el Llobregat recuperi, en aquest tram, un aspecte més natural i agradable, i que s'hi pugui accedir sense problemes des de la ciutat, per anar-hi a passejar.

Els grans murs de formigó, tant el del marge de Barcelona com el del Prat, es taparan amb talussos de terra que es recobriran de vegetació i per on baixaran rampes cap al riu, força semblants a les del camí del Sorral. Dos camins aniran paral·lels al riu: un per dalt dels talussos i un per sota, a la vora de l'aigua. Aquest darrer serà una espècie de moll o dic, una gran plataforma pavimentada que en cas de crescudes, quedarà negada per l'aigua. Aquests camins seran accessibles des de la ciutat a través de la ronda de Llevant, on caldrà posar semàfors per poder-la creuar amb seguretat.

Perquè el Llobregat augmenti la seva capacitat hidràulica en aquest tram, el projecte preveu donar-li més inclinació (el futur tram desviat estarà més enfonsat que l'actual), amb la qual cosa l'aigua circularà, també, més ràpidament. Igualment, caldrà ampliar la llum del pont del ferrocarril, és a dir, l'espai que queda sota el pont perquè hi passi l'aigua del riu. Aquest pont és massa baix i, a més, quan es va construir es va estrènyer el riu per evitar que fos massa llarg.

Compartir

Noticies relacionades

biodiverciutat

dimarts, 23 abril, 2024 - 08:00

BioDiverCiutat: El Prat participa en la competició internacional per a la biodiversitat urbana a través de BioPrat

El Prat s'uneix al City Nature Challenge, una competició global que celebra...
Tmetropolitana

dimarts, 16 abril, 2024 - 12:45

La Targeta rosa, la Targeta rosa reduïda i el passi d’acompanyant ara seran la T-Metropolitana

Durant els pròxims mesos, les persones que tenen aquesta targeta rebran a...

dimarts, 16 abril, 2024 - 12:00

L’aplicació ‘Amb tu, un Prat Millor’ resol gairebé 2.000 incidències durant 2023

La majoria de les peticions han fet referència a qüestions relacionades amb...