Esteu aquí

Es creen tres cooperatives escolars simulades: Crazy Kids, J.M.A i Maragall

El projecte permet apropar el món de l’economia social i solidària i els principis del cooperativisme a l’escola

dimarts, 29 gener, 2019 - 10:15

Les escoles Bernat Metge i Joan Maragall participen enguany al projecte Cultura Emprenedora a l’Escola, de la Diputació de Barcelona, que consisteix en la creació de cooperatives simulades amb l’alumnat de 5è de primària. En aquest cas han creat les cooperatives Crazy Kids, J.M.A i Maragall.

Aquest projecte permet apropar el món de l’economia social i solidària i els principis del cooperativisme a l’escola: la participació voluntària i oberta, la gestió democràtica, l’interès per la comunitat, la participació econòmica de les persones sòcies en un projecte comú...

Fases del procés

Tots l'alumnat implicat és socis fundador de la cooperativa. El procés dura tot el curs i consta de diverses fases: la constitució i legalització de la cooperativa (triant-ne el nom, els representants, elaborant els estatuts, determinant el capital social...), el disseny dels elements gràfics, l’elecció del producte a elaborar, la venda i, finalment, la destinació d’una part dels beneficis a projectes socials de la ciutat, elegits pel mateix alumnat. Els i les alumnes han decidit el nom de les cooperatives i dedicar-les a l’elaboració de productes artesanals a partir de material reciclat. 

Model econòmic alternatiu

Durant tot aquest procés, els infants no només desenvolupen competències formatives (lingüístiques, matemàtiques, digitals, artístiques...), sinó que també aprenen que hi ha un model econòmic alternatiu al tradicional, que posa el benestar de les persones al centre enlloc del lucre i els beneficis.  

Tot i ser una cooperativa simulada, l’objectiu és que l’experiència sigui el més real possible. Fins i tot s’han adreçat a l’Oficina d’Informació i Atenció Ciutadana (OIAC) per sol·licitar el registre de la cooperativa, amb tota la documentació pertinent. A més, l’Ajuntament del Prat els ha lliurat d’un NIF (simulat).

Suport d’entitats de l’economia social

Durant el primer trimestre del curs escolar, els i les  alumnes han donat els primers passos per posar en marxa la cooperativa, una fase inicial en què han fet diversos tallers i han rebut assessorament extern, principalment per part d’entitats de l’economia social i solidària del municipi, com la Cooperativa Obrera de Viviendas i Som Connexió (que els han assessorat sobre com formar una cooperativa i triar-ne el nom) i l’empresa d’inserció de disseny gràfic i multimèdia Inmenta, de l’Associació Saó Prat (per al disseny dels logotips). A més, l’entitat de finances ètiques Fiare els assessorarà per si necessiten demanar un crèdit per elaborar els productes. D’altra banda, els tècnics municipals d’economia social els van explicar les diferències entre les formes jurídiques de cooperativa i societat anònima, i els ajudaran a pensar a posar preus als seus productes. 

Durant els propers dos trimestres del curs escolar, l'alumnat desenvoluparà els prototips dels productes artesanals, els fabricaran i els posaran a la venda durant el mes de maig.

Compartir

Noticies relacionades

dijous, 14 febrer, 2019 - 08:00

Taller a batxillerat sobre llibertat i poder a les relacions sexuals i afectives

Hi participaran gairebé 230 alumnes dels instituts Ribera Baixa i Estany de...
Escola Pepa Colomer

dimarts, 12 febrer, 2019 - 13:00

La Generalitat crearà 25 nous instituts escola el curs vinent, un d'ells al Prat

L'actual Escola Pepa Colomer passarà a ser l'Institut Escola Pepa Colomer

dilluns, 11 febrer, 2019 - 08:45

L'Aula de Salut torna amb noves formacions gratuïtes sobre hàbits saludables

A més de l'alimentació i l'activitat física hi ha factors que influeixen molt...