Esteu aquí

118 "Prats", massa!

Hem de tendir cap a ciutats més sostenibles. Entre les estratègies per a aconseguir-ho s'inclouen l'Auditoria Ambiental del Prat i l'Agenda 21. La Petjada Ecològica és una eina que mesura el grau de sostenibilitat de les ciutats.

divendres, 20 desembre, 2002 - 01:00

La Petjada Ecològica és un índex de sostenibilitat que mesura l'impacte ambiental provocat per l'activitat d'una població:  la superfície de terreny que es necessita per  dur a terme la nostra vida quotidiana, l'energia i els productes agrícoles, ramaders i forestals que consumim,  les emissions a l'atmosfera que produïm ... Tot això, requereix una superfície del planeta, ja siguin camps agrícoles, pastures o  boscos que proporcionen fusta i absorbeixen les emissions de CO2 mitjançant la fotosíntesi.
S'ha calculat la Petjada Ecològica del Prat, que és de 6 hectàrees per càpita. Això vol dir que cada pratenc necessita 6 ha de territori per  mantenir el seu nivell de vida. Aquesta xifra és molt elevada, ja que "tot el Prat" necessitaria una àrea equivalent a 118 "Prats". A nivell més global, si dividim la superfície productiva de la Terra entre tots els seus habitants, a cada un li corresponen 1,5 ha. La nostra Petjada és molt superior, la qual cosa demostra que el nostre nivell de vida és insostenible, perquè utilitzem més recursos dels que disposem (distribuïts equitativament).
La Petjada Ecològica del Prat és tan gran a causa de la presència de moltes indústries al municipi, que consumeixen molts recursos i contaminen. Una petita fracció és deguda a l'aeroport. Sense comptabilitzar aquestes activitats, la Petjada de cada ciutadà del Prat és de 3,9 ha/càp., similar a les de Barcelona (3,5 ha/càp.) o Manresa (3,2 ha/càp.).
El consum d'energia és el que fa augmentar més la Petjada Ecològica. La major part  d'aquest consum correspon a les indústries, però una part gairebé igual d'important es deu al transport i al consum domèstic. Així doncs, si volem disminuir la nostra Petjada, hem d'utilitzar menys el cotxe i optar pel transport públic o la bicicleta, i hem de fer un ús racional de la calefacció i l'electricitat a casa nostra (no deixar llums encesos, no posar la calefacció molt forta i obrir finestres...). I les administracions haurien de promoure les energies renovables i la cogeneració d'energia a les indústries.
Tot i que la Petjada Ecològica del Prat sigui tan elevada, el seu impacte ambiental real és encara major, ja que la Petjada no té en compte alguns impactes com són la radioactivitat de l'energia nuclear, l'esgotament de recursos no renovables, l'eutrofització de les aigües, la pluja àcida, etc. Així doncs, encara queda molt per fer per arribar a la Sostenibilitat.

Raquel Idoate

Per saber-ne més
(informació demanada)

Compartir

Noticies relacionades

dilluns, 21 setembre, 2020 - 08:45

La pl. de l'Església serà més accessible i tindrà més ombra

Les obres, proposades pels pressupostos participatius, han començat aquesta...

divendres, 18 setembre, 2020 - 14:45

Engega un procés participatiu per a un nou Pla Local d’Habitatge

Un cop fetes l’anàlisi i la diagnosi de la situació de l’habitatge al Prat,...

divendres, 18 setembre, 2020 - 13:30

La Generalitat activa l'alerta per inundacions a causa dels ruixats

Del migdia de divendres al de dissabte es poden superar els llindars de 30 mm...