SORELL (Sostenibilitat i Reutilització de llibres)
El projecte SORELL (Sostenibilitat i Reutilització de Llibres) és un projecte de ciutat que té per objectiu promoure un consum més racional i sostenible, afavorint l’estalvi de recursos, el reciclatge i la reutilització de materials en els centres educatius.
S'inspira en els valors de cooperació, solidaritat, proactivitat i responsabilitat, entre d'altres, per intentar incorporar-los a la cultura de l'organització escolar i garantir així la seva continuïtat en el temps.
Els principis que fonamenten aquest marc de treball es troben tant en l'àmbit educatiu, com en el social i l'ambiental.
Molts dels centres educatius de la ciutat tenen una llarga tradició en aquesta línia de treball, que es va iniciar l’any 2007 amb un projecte municipal de Reutilització de llibres. En aquests centres la comunitat escolar es va implicar en aquest projecte i , aquest fet ha estat la base per definir el projecte SORELL
El projecte SORELL s’inicia el curs 2012-2013, amb l’objectiu de promoure sinèrgies per afavorir la participació i el compromís en el disseny d'estratègies i actuacions per racionalitzar l'ús dels llibres, el material escolar i el cost de les activitats educatives, i així aconseguir la sostenibilitat dels recursos que s’inverteixin, tant des de les administracions com des de les famílies.
Per al desenvolupament del projecte és necessari un treball alineat i en xarxa entre els centres i tots els agents que hi estan implicats. En aquest sentit, és i ha estat especialment interessant compartir aquelles experiències, iniciatives i accions que constitueixin pràctiques de referència.
El projecte s'emmarca en les accions de la xarxa local de centres docents Al Prat, escoles més sostenibles, per la contribució a la sostenibilitat.
-
Constitució d’una comissió mixta de treball, formada per membres de tots els sectors de la Comunitat Eductiva:
- Ajuntament: dos membres del dept. d’Educació i un membre del dept. de Medi Ambient.
- Departament d’ensenyament de la Generalitat: un membre de la inspecció educativa i un membre del Centre de Recursos Pedagògics.
- Sector docent: un representant dels equips directius centres de primària, un representant dels centres educatius de secundària, un representant del professorat de secundària.
- Famílies: dos representants de les AMPA (primària i secundària).
- Elaboració d’un document marc que serveixi de guia als centres educatius per desenvolupar el projecte SORELL propi.
- Vinculació de les subvencions per a libres de text i materials als centres educatius a l'elaboració i presentació d'un projecte de reutilització de llibres i material.
- Incorporació d’aquest projecte en l’agenda de treball dels Caps d’estudi dels centres educatius d’educació infantil i primària, i secundària obligatòria, i en els Plans Anuals de Centre (PAC).
- Elaboració i anàlisi d’eines de diagnosi i seguiment del projecte als centres educatius.
- Suport econòmic dels centres educatius a través de la Subvenció anual per a l'adquisició de llibres de text i materials escolars.
- Suport econòmic a les AMPA per a l’impuls del projecte a través de la Subvenció anual per a projectes educatius de les AMPA
La viabilitat i idoneïtat del projecte es reafirma amb la implantació del mateix, el curs 2016-2017, a la pràctica totalitat dels centres educatius del Prat.
Al curs 2015-20165, l'impacte del projecte es visualitza amb una reducció mitjana del 50% de la despesa en llibres i materials escolars per a les famílies, que en alguns centres educatius arriba a ser del 80%.
Un dels valors més destacats i satisfactoris de la iniciativa és la generació d'espais de treball conjunts als centres educatius entre equip directiu, docents i AMPA, que ha permés l'augment de sinèrgies entre els diferents agents de la comunitat educ
Links d'interès
Informació relacionada
Suport a les AFA i les AMPA
Les AFA i les AMPA són un actiu en l’àmbit educatiu que cal fomentar, cuidar i potenciar.
Al Prat, escoles més sostenibles
Xarxa de centres educatius que fomenten la sostenibilitat i comparteixen experiències.