Orientacions generals sobre l’ús responsable de pantalles

Recomanacions generals per l'ús saludable de pantalles

  • Abans dels 6 anys: eviteu-ne l’ús.
  • De 6 a 12 anys: màxim 1 hora al dia amb supervisió
  • Adolescents: màxim 2 hores al dia amb control parental fins als 16 anys
  • Àpats i dormitoris.
  • Abans d’anar a dormir
  • En espais de socialització.
  • Fomentar l'activitat física.
  • Assegurar un bon descans.
  • Tenir consciència del temps d’ús. Utilitzar mecanismes de control de les aplicacions.
  • Supervisar l’ús i escollir continguts educatius.
  • Prioritzar la interacció social en la vida real. 
  • Pactar de forma conjunta un pla familiar per al benestar digital.
  • Esdevenir un model d’ús equilibrat.
  • Fomentar alternatives a l’oci digital.
  • Supervisar i acompanyar l’ús de la tecnologia.
  • Explicar els riscos d’internet i les xarxes socials.

Promoure un equilibri saludable entre tecnologia i vida real!

Recomanacions per franges d'edat

Etapa 0-3 anys

Durant l'etapa de 0 a 3 anys s’estableixen les bases de les capacitats motores, lingüístiques i emocionals. L'exploració, el vincle afectiu i la interacció són imprescindibles per garantir un bon desenvolupament.

Zero exposició a pantalles

Poden interferir en el desenvolupament emocional, cognitiu i físic. Les pantalles no són un xumet digital.

  • Retard en el llenguatge: menys interacció verbal amb les persones adultes
  • Dificultats d'atenció i concentració: els canvis ràpids d’escena, els colors brillants i sons intensos i el ritme accelerat de la imatge sobreestimulen el sistema nerviós.
  • Retard en el desenvolupament motor i social: menys temps per gatejar, caminar i interactuar amb altres infants
  • Dependència i dificultats emocionals: es pot convertir en un recurs per calmar-se en lloc d’aprendre autoregulació emocional.
  • Menys creativitat i joc simbòlic: les pantalles limiten el joc lliure i la imaginació.

Relacions personals: la  base del desenvolupament

  • Convé evitar els dispositius durant l’alletament i els àpats, i prioritzar el contacte visual i la conversa per a una comunicació afectiva.
  • El contacte directe amb adults referents és essencial per crear vincles afectius i per al desenvolupament social.

Promogueu activitats sensorials i motrius

  • Fomenteu activitats que impliquin els sentits: tocar, olorar, escoltar i observar, per estimular el desenvolupament cognitiu i motor.
  • El joc físic i l'exploració de l'entorn ajuden a consolidar habilitats bàsiques.

Mireu de ser un exemple familiar

  • Les persones adultes han de ser models d’ús responsable de la tecnologia.
  • Les persones adultes han de fer un ús equilibrat de les pantalles per  ajudar els infants a establir una relació sana amb la tecnologia.

Establir rutines saludables

  • Mireu de crear moments sense pantalles: durant els àpats, a l'hora d’anar a dormir i en activitats familiars. Això afavoreix la relació familiar i garanteix un descans adequat.

Ajudeu els vostres infants a explorar i descobrir

  • Aprofiteu les passejades per interactuar amb l’entorn, per estimular la curiositat, observar i conversar.

Busqueu moments de calma

  • Dediqueu temps a activitats tranquil·les; alentiu el ritme diari per reduir l’estrès.

Eviteu la velocitat digital

  • Fugiu de l’acceleració que provoquen les pantalles. Freneu i gaudiu del present a la vida real. Penseu a desactivar les notificacions quan esteu compartint temps amb els vostres infants.

El joc és essencial

  • Prioritzeu el joc amb elements naturals, sensorials i simbòlics per desenvolupar la creativitat, la intel·ligència i la imaginació.
  • L'avorriment estimula la creativitat perquè impulsa la ment a cercar noves idees i solucions de manera espontània.
  • Prepareu un kit d’entreteniment per a viatges, restaurants, sales d’espera...

Etapa 3-6 anys

L’etapa de 3 a 6 anys es caracteritza pel desenvolupament del pensament simbòlic, la millora de la motricitat, l’adquisició del llenguatge, l’autonomia creixent i l’inici de la socialització a través del joc.

Zero exposició a pantalles

  • És recomanable reduir al mínim el contacte dels infants amb les pantalles. Pot interferir en el desenvolupament emocional, cognitiu i físic.
  • Problemes de son: la llum blava altera la producció de melatonina.
  • Major risc d'obesitat infantil: menys moviment físic i més temps sedentari
  • Retard en el llenguatge: menys interacció verbal amb els adults
  • Dificultats d'atenció i concentració: els canvis ràpids d’escena, els colors brillants i sons intensos i el ritme accelerat de la imatge sobreestimulen el sistema nerviós.
  • Retard en el desenvolupament emocional i social: manca d’habilitats socials, irritabilitat i baixa tolerància a la frustració
  • Immediatesa i manca d’avorriment: les pantalles limiten el joc lliure, la creativitat i la imaginació. Creen hàbit a la velocitat i dificultat per adaptar-se a situacions pausades.

Sempre amb acompanyament

  • En cas d’utilitzar dispositius, sempre cal veure els continguts amb un adult i fomentar el diàleg sobre allò que es mira.

La pantalla no és una cangur

  • Pot afectar el vincle amb les persones adultes referents.
  • No és un substitut de l’atenció ni de l’afecte.

Promoció d’hàbits saludables

  • L’avorriment i la descoberta fomenten la creativitat.
  • Els àpats són moments per compartir, sense distraccions digitals.

Exposició passiva

  • Eduqueu sobre l’impacte que pot tenir la televisió engegada de fons en el benestar i la concentració de tots els membres de la família.

Sigueu els seus influencers!

  • El vostre ús de pantalles és un exemple.
  • La pantalla pot esdevenir un lladre de temps, gestioneu l’ús que en  feu els adults. Els infants prendran exemple.

Joc i creació

  • Oferiu activitats de dibuix, pintura i manualitats.
  • Proporcioneu objectes per manipular amb diferents materials i textures.
  • Feu construccions amb blocs, modeleu amb plastilina o jugueu amb jocs de taula senzills.

Activitats físiques

  • Gaudiu dels parcs infantils i dels espais a l’aire lliure.
  • Aprofiteu l’entorn del Delta per fer sortides caminant, amb bicicleta, patins...

Contes i música

  • Expliqueu contes o feu titelles per estimular la imaginació. Visiteu la biblioteca municipal i aprofiteu les activitats que ofereix.
  • Descobriu i aprofiteu l’oferta d’activitats familiars de la ciutat (www.elprat.cat/agenda).

Promogueu la interacció social i familiar

  • Jugueu en família.
  • Feu els àpats en família i compartiu com ha anat el dia.
  • Participeu en tasques quotidianes i incloeu els infants en activitats familiars com cuinar, parar taula o fer feines de casa adequades a la seva edat.

Eviteu la velocitat digital

  • Fugiu de l’acceleració que provoquen les pantalles. Gaudiu del present a la vida real. Penseu a desactivar les notificacions quan esteu compartint temps amb els vostres infants.

Etapa 6-12 anys

L'etapa de 6 a 12 anys es caracteritza per un augment de l'autonomia i la consciència dels infants sobre si mateixos. Comencen a establir relacions més profundes amb el seu entorn social i experimenten canvis físics ràpids. La capacitat d'atenció i la presa de decisions complexes augmenten, i desenvolupen el desig i la motivació per aconseguir objectius personals i socials. És una etapa de construcció de la identitat, de recerca de l'acceptació social i d'exploració de nous interessos i passions.

  • Dificultats d'atenció: menor capacitat de concentració i d'atenció prolongada
  • Problemes de son: la llum blava de les pantalles afecta la producció de melatonina.
  • Problemes de visió: fatiga, sequedat i irritació ocular
  • Ansietat i estrès: els continguts inadequats poden augmentar el neguit.
  • Baixa autoestima: les comparacions socials a les xarxes poden disminuir la confiança en un mateix.
  • Aïllament social: menor temps dedicat a interaccions cara a cara
  • Dificultats en habilitats socials: menor desenvolupament de l'empatia i les relacions personals.

Temps d'ús equilibrat

  • Màxim 1 hora al dia, temps escolar i deures inclosos
  • Els dispositius han de fer-se servir preferiblement en espais comuns. Eviteu instal·lar pantalles a l’habitació dels infants.
  • L’ús equilibrat de les pantalles els ajudarà a establir una relació sana amb la tecnologia.

Pauses de les pràctiques digitals

  • Animeu els vostres fills i filles a fer pauses durant les connexions.
  • Reguleu l’ús de videojocs: familiaritzeu-vos amb la classificació PEGI. (Pan European Game Information. https://www.pegi.info)

Potencieu la creativitat i la lectura

  • Animeu els infants a llegir llibres, còmics o contes adaptats a la seva edat.
  • Animeu-los a fer manualitats, a dibuixar, a escriure històries. 

Supervisió familiar

  • Fomenteu la creació en lloc del consum. Prioritzeu activitats com el dibuix digital, la programació bàsica, etc.
  • Configureu la protecció parental en la xarxa domèstica i en els dispositius abans que els infants en facin ús.
  • Parleu-los sobre ciberseguretat.
  • Com en totes les etapes, mireu de ser un exemple positiu en interacció familiar.

Fomenteu activitats esportives a l'aire lliure

  • Animeu els infants a practicar esports.
  • Feu excursions, jugueu al parc o gaudiu de jocs tradicionals.
  • Informeu-vos i participeu en les activitats que organitza l’Ajuntament els caps de setmana.

Jocs de taula i activitats socials

  • Gaudiu de moments de joc compartit.
  • Participeu en grups de teatre, música o activitats.

Assigneu responsabilitats

  • Animeu els vostres fills i filles a cuinar, cuidar mascotes o fer petites tasques.
  • Creeu experiments científics senzills o reptes.

Gaudiu de temps en família

  • Busqueu espais per poder conversar, compartiu els moments dels àpats...
  • Planifiqueu sortides culturals, com visites a museus o tallers educatius.

 

 

Etapa 12-16 anys

L'etapa de 12 a 16 anys es caracteritza per canvis físics ràpids, desenvolupament de la identitat, major autonomia i recerca de l'acceptació social. Els adolescents experimenten fluctuacions emocionals, augmenten la seva capacitat de raonament, estableixen relacions profundes i en aquesta etapa apareix el desig sexual i amorós.

  • Dificultats d'atenció: menor capacitat de concentració i atenció prolongada
  • Problemes de son: la llum blava de les pantalles afecta la producció de melatonina.
  • Problemes de visió: fatiga, sequedat i irritació ocular
  • Ansietat i estrès: els continguts inadequats poden augmentar el neguit.
  • Baixa autoestima: les comparacions socials a les xarxes poden disminuir la confiança en un mateix.
  • Aïllament social: menor temps dedicat a interaccions cara a cara
  • Dificultats en habilitats socials: menor desenvolupament de l'empatia i les relacions personals.

Temps d'ús equilibrat:

  • Límit diari: pacteu un màxim de 2 hores diàries, inclosos el temps escolar i els deures.
  • Pauses regulars: regla 20/20/20: cada 20 minuts de pantalla, cal mirar a 20 metres de distància durant 20 segons.
  • Mireu de retardar l'edat en què els entregueu el primer mòbil intel·ligent (amb connexió a internet).

Continguts adequats:

  • Si els permeteu accedir a dispositius, us recomanem que instal·leu eines de control parental, entre altres mesures. 
  • Supervisió: convé que conegueu els continguts que veuen els adolescents.
  • Educació digital: eduqueu els vostres fills i filles adolescents sobre els riscos d'internet. Preveniu-los del ciberassetjament.

Hàbits saludables:

  • Activitat física: fomenteu que facin almenys una hora d'activitat física diària. 
  • Son: per garantir un bon descans, eviteu que facin servir pantalles l'hora abans d'anar a dormir.

Espais lliures de pantalles

  • Dormitoris: eviteu les pantalles als dormitoris. Recupereu el despertador analògic.
  • Eviteu les pantalles durant els àpats.
  • Els i les adolescents han d’aprendre a reconèixer quan les pantalles són un lladre de temps.

Interacció social

  • Relacions cara a cara: fomenteu les interaccions socials cara a cara.
  • Activitats en grup: participeu en activitats comunitàries i grupals.
  • L'edat mínima recomanada per accedir a les xarxes socials és de 16 anys.

Contingut de qualitat i seguretat digital

  • Prioritzeu aplicacions educatives, documentals i continguts que promoguin el creixement personal.
  • Fomenteu l'ús de pantalles orientat a l'estudi, la recerca i la creativitat. 

Gaudiu de temps en família

  • Busqueu espais per poder conversar, compartiu els moments dels àpats...
  • Crear un "pàrquing de mòbils" us pot ajudar: designeu moments i llocs per deixar els dispositius (per a tota la família).

Etapa +16 anys

Us animem a llegir aquestes recomanacions amb els vostres fills i filles majors de 16 anys, a conversar-hi sobre el que heu llegit i a arribar a acords sobre un bon ús de les pantalles.

Autogestió del temps de pantalla

  • Prioritzeu activitats diverses: combineu l'ús de pantalles amb activitats esportives, culturals i socials. Establiu moments lliures de tecnologia: sopars en família, abans d'anar a dormir i primeres hores del matí.
  • Descanseu adequadament: eviteu l’ús de pantalles una hora abans d’anar a dormir, per millorar la qualitat del son. Deixeu el mòbil fora de l’habitació.

Relacions saludables en l'entorn digital

  • Cuideu la vostra privacitat: configureu correctament la seguretat dels vostres perfils i compartiu informació amb responsabilitat. Fomenteu interaccions positives: respecteu els altres a les xarxes socials i eviteu situacions de ciberassetjament.
  • Consulteu fonts fiables: verifiqueu la informació abans de compartir-la per evitar la desinformació.
  • Consulteu el capítol “Com funcionen les pantalles? Els trucs per captar la nostra atenció” a la guia que trobareu en aquesta mateixa web.

Benestar emocional i ús responsable

  • Escolteu les vostres emocions: si les xarxes socials us generen estrès o comparacions negatives, preneu-vos pauses. Equilibreu el temps en línia i fora de línia: dediqueu temps de qualitat en espais físics a les vostres amistats i a la família.
  • Utilitzeu la tecnologia amb propòsit: cerqueu continguts que aportin aprenentatge, entreteniment de qualitat i benestar.

Seguretat i drets digitals

  • Gestioneu contrasenyes segures: canvieu-les periòdicament i eviteu compartir-les. Denuncieu el contingut inadequat: si detecteu assetjament, contingut perjudicial o ús de la vostra imatge sense el vostre consentiment, utilitzeu les eines de denúncia de les plataformes.
  • Conegueu els vostres drets digitals: informeu-vos sobre l’ús de dades personals i sobre la normativa de privacitat.

Quan els podem entregar el primer mòbil?

És recomanable que els nostres fills i filles no tinguin el primer mòbil abans dels 14 anys, i moltes veus endarrereixen aquesta edat fins als 16 anys, com a molt d’hora. Així ho defensa, per exemple, l’Associació Adolescència Lliure de Mòbils. Amb el lema “La infantesa és massa curta per passar-la davant d’un mòbil”, aquesta entitat agrupa famílies preocupades per l’accés precoç d’infants i adolescents als telèfons mòbils intel·ligents i els riscos psicològics, conductuals i socials d’aquests dispositius amb accés a internet i a les xarxes socials. El seu objectiu és empoderar les famílies per tal de promoure un pacte social perquè el màxim nombre de llars endarrereixin l’entrega del primer smartphone als seus fills i filles, i treballar per a un bon ús per a aquells que ja el tenen i els adults de la família.

 

Abans d’entregar el primer telèfon als nostres infants:

  • Pregunteu-vos quina és la raó principal per la qual el vostre fill o filla  necessita un mòbil.
  • Assegureu-vos que l’infant és prou madur per entendre les responsabilitats que comporta tenir un telèfon mòbil.
  •  Configureu-li el temps d’ús, el nivell de seguretat i privacitat del dispositiu: control parental, límits d’instal·lació d’app, ubicació...

En el moment de lliurar-lo:

Després de donar-li el mòbil:

  • Feu-li un seguiment actiu i positiu.
  • Fomenteu l’equilibri digital.
  • Mantingueu una comunicació oberta i regular amb els vostres fills i filles sobre quin ús fan de les pantalles.

Necessiteu ajuda?

Adreceu-vos als punts TIC de la ciutat.