Orientacions generals sobre l’ús responsable de pantalles
Recomanacions generals per l'ús saludable de pantalles
Límits de temps d'ús
- Abans dels 6 anys: eviteu-ne l’ús.
- De 6 a 12 anys: màxim 1 hora al dia amb supervisió
- Adolescents: màxim 2 hores al dia amb control parental fins als 16 anys
Espais lliures de pantalles
- Àpats i dormitoris.
- Abans d’anar a dormir
- En espais de socialització.
Hàbits saludables
- Fomentar l'activitat física.
- Assegurar un bon descans.
- Tenir consciència del temps d’ús. Utilitzar mecanismes de control de les aplicacions.
- Supervisar l’ús i escollir continguts educatius.
- Prioritzar la interacció social en la vida real.
El paper de les persones adultes
- Pactar de forma conjunta un pla familiar per al benestar digital.
- Esdevenir un model d’ús equilibrat.
- Fomentar alternatives a l’oci digital.
- Supervisar i acompanyar l’ús de la tecnologia.
- Explicar els riscos d’internet i les xarxes socials.
Promoure un equilibri saludable entre tecnologia i vida real!
Recomanacions per franges d'edat
Consulta un quadre resum amb recomanacions per franges d'edat!
Etapa 0-3 anys
Durant l'etapa de 0 a 3 anys s’estableixen les bases de les capacitats motores, lingüístiques i emocionals. L'exploració, el vincle afectiu i la interacció són imprescindibles per garantir un bon desenvolupament.
Zero exposició a pantalles
Poden interferir en el desenvolupament emocional, cognitiu i físic. Les pantalles no són un xumet digital.
- Retard en el llenguatge: menys interacció verbal amb les persones adultes
- Dificultats d'atenció i concentració: els canvis ràpids d’escena, els colors brillants i sons intensos i el ritme accelerat de la imatge sobreestimulen el sistema nerviós.
- Retard en el desenvolupament motor i social: menys temps per gatejar, caminar i interactuar amb altres infants
- Dependència i dificultats emocionals: es pot convertir en un recurs per calmar-se en lloc d’aprendre autoregulació emocional.
- Menys creativitat i joc simbòlic: les pantalles limiten el joc lliure i la imaginació.
Relacions personals: la base del desenvolupament
- Convé evitar els dispositius durant l’alletament i els àpats, i prioritzar el contacte visual i la conversa per a una comunicació afectiva.
- El contacte directe amb adults referents és essencial per crear vincles afectius i per al desenvolupament social.
Promogueu activitats sensorials i motrius
- Fomenteu activitats que impliquin els sentits: tocar, olorar, escoltar i observar, per estimular el desenvolupament cognitiu i motor.
- El joc físic i l'exploració de l'entorn ajuden a consolidar habilitats bàsiques.
Mireu de ser un exemple familiar
- Les persones adultes han de ser models d’ús responsable de la tecnologia.
- Les persones adultes han de fer un ús equilibrat de les pantalles per ajudar els infants a establir una relació sana amb la tecnologia.
Establir rutines saludables
- Mireu de crear moments sense pantalles: durant els àpats, a l'hora d’anar a dormir i en activitats familiars. Això afavoreix la relació familiar i garanteix un descans adequat.
Ajudeu els vostres infants a explorar i descobrir
- Aprofiteu les passejades per interactuar amb l’entorn, per estimular la curiositat, observar i conversar.
Busqueu moments de calma
- Dediqueu temps a activitats tranquil·les; alentiu el ritme diari per reduir l’estrès.
Eviteu la velocitat digital
- Fugiu de l’acceleració que provoquen les pantalles. Freneu i gaudiu del present a la vida real. Penseu a desactivar les notificacions quan esteu compartint temps amb els vostres infants.
El joc és essencial
- Prioritzeu el joc amb elements naturals, sensorials i simbòlics per desenvolupar la creativitat, la intel·ligència i la imaginació.
- L'avorriment estimula la creativitat perquè impulsa la ment a cercar noves idees i solucions de manera espontània.
- Prepareu un kit d’entreteniment per a viatges, restaurants, sales d’espera...
Etapa 3-6 anys
L’etapa de 3 a 6 anys es caracteritza pel desenvolupament del pensament simbòlic, la millora de la motricitat, l’adquisició del llenguatge, l’autonomia creixent i l’inici de la socialització a través del joc.
Zero exposició a pantalles
- És recomanable reduir al mínim el contacte dels infants amb les pantalles. Pot interferir en el desenvolupament emocional, cognitiu i físic.
- Problemes de son: la llum blava altera la producció de melatonina.
- Major risc d'obesitat infantil: menys moviment físic i més temps sedentari
- Retard en el llenguatge: menys interacció verbal amb els adults
- Dificultats d'atenció i concentració: els canvis ràpids d’escena, els colors brillants i sons intensos i el ritme accelerat de la imatge sobreestimulen el sistema nerviós.
- Retard en el desenvolupament emocional i social: manca d’habilitats socials, irritabilitat i baixa tolerància a la frustració
- Immediatesa i manca d’avorriment: les pantalles limiten el joc lliure, la creativitat i la imaginació. Creen hàbit a la velocitat i dificultat per adaptar-se a situacions pausades.
Sempre amb acompanyament
- En cas d’utilitzar dispositius, sempre cal veure els continguts amb un adult i fomentar el diàleg sobre allò que es mira.
La pantalla no és una cangur
- Pot afectar el vincle amb les persones adultes referents.
- No és un substitut de l’atenció ni de l’afecte.
Promoció d’hàbits saludables
- L’avorriment i la descoberta fomenten la creativitat.
- Els àpats són moments per compartir, sense distraccions digitals.
Exposició passiva
- Eduqueu sobre l’impacte que pot tenir la televisió engegada de fons en el benestar i la concentració de tots els membres de la família.
Sigueu els seus influencers!
- El vostre ús de pantalles és un exemple.
- La pantalla pot esdevenir un lladre de temps, gestioneu l’ús que en feu els adults. Els infants prendran exemple.
Joc i creació
- Oferiu activitats de dibuix, pintura i manualitats.
- Proporcioneu objectes per manipular amb diferents materials i textures.
- Feu construccions amb blocs, modeleu amb plastilina o jugueu amb jocs de taula senzills.
Activitats físiques
- Gaudiu dels parcs infantils i dels espais a l’aire lliure.
- Aprofiteu l’entorn del Delta per fer sortides caminant, amb bicicleta, patins...
Contes i música
- Expliqueu contes o feu titelles per estimular la imaginació. Visiteu la biblioteca municipal i aprofiteu les activitats que ofereix.
- Descobriu i aprofiteu l’oferta d’activitats familiars de la ciutat (www.elprat.cat/agenda).
Promogueu la interacció social i familiar
- Jugueu en família.
- Feu els àpats en família i compartiu com ha anat el dia.
- Participeu en tasques quotidianes i incloeu els infants en activitats familiars com cuinar, parar taula o fer feines de casa adequades a la seva edat.
Eviteu la velocitat digital
- Fugiu de l’acceleració que provoquen les pantalles. Gaudiu del present a la vida real. Penseu a desactivar les notificacions quan esteu compartint temps amb els vostres infants.
Etapa 6-12 anys
L'etapa de 6 a 12 anys es caracteritza per un augment de l'autonomia i la consciència dels infants sobre si mateixos. Comencen a establir relacions més profundes amb el seu entorn social i experimenten canvis físics ràpids. La capacitat d'atenció i la presa de decisions complexes augmenten, i desenvolupen el desig i la motivació per aconseguir objectius personals i socials. És una etapa de construcció de la identitat, de recerca de l'acceptació social i d'exploració de nous interessos i passions.
- Dificultats d'atenció: menor capacitat de concentració i d'atenció prolongada
- Problemes de son: la llum blava de les pantalles afecta la producció de melatonina.
- Problemes de visió: fatiga, sequedat i irritació ocular
- Ansietat i estrès: els continguts inadequats poden augmentar el neguit.
- Baixa autoestima: les comparacions socials a les xarxes poden disminuir la confiança en un mateix.
- Aïllament social: menor temps dedicat a interaccions cara a cara
- Dificultats en habilitats socials: menor desenvolupament de l'empatia i les relacions personals.
Temps d'ús equilibrat
- Màxim 1 hora al dia, temps escolar i deures inclosos
- Els dispositius han de fer-se servir preferiblement en espais comuns. Eviteu instal·lar pantalles a l’habitació dels infants.
- L’ús equilibrat de les pantalles els ajudarà a establir una relació sana amb la tecnologia.
Pauses de les pràctiques digitals
- Animeu els vostres fills i filles a fer pauses durant les connexions.
- Reguleu l’ús de videojocs: familiaritzeu-vos amb la classificació PEGI. (Pan European Game Information. https://www.pegi.info)
Potencieu la creativitat i la lectura
- Animeu els infants a llegir llibres, còmics o contes adaptats a la seva edat.
- Animeu-los a fer manualitats, a dibuixar, a escriure històries.
Supervisió familiar
- Fomenteu la creació en lloc del consum. Prioritzeu activitats com el dibuix digital, la programació bàsica, etc.
- Configureu la protecció parental en la xarxa domèstica i en els dispositius abans que els infants en facin ús.
- Parleu-los sobre ciberseguretat.
- Com en totes les etapes, mireu de ser un exemple positiu en interacció familiar.
Fomenteu activitats esportives a l'aire lliure
- Animeu els infants a practicar esports.
- Feu excursions, jugueu al parc o gaudiu de jocs tradicionals.
- Informeu-vos i participeu en les activitats que organitza l’Ajuntament els caps de setmana.
Jocs de taula i activitats socials
- Gaudiu de moments de joc compartit.
- Participeu en grups de teatre, música o activitats.
Assigneu responsabilitats
- Animeu els vostres fills i filles a cuinar, cuidar mascotes o fer petites tasques.
- Creeu experiments científics senzills o reptes.
Gaudiu de temps en família
- Busqueu espais per poder conversar, compartiu els moments dels àpats...
- Planifiqueu sortides culturals, com visites a museus o tallers educatius.
Etapa 12-16 anys
L'etapa de 12 a 16 anys es caracteritza per canvis físics ràpids, desenvolupament de la identitat, major autonomia i recerca de l'acceptació social. Els adolescents experimenten fluctuacions emocionals, augmenten la seva capacitat de raonament, estableixen relacions profundes i en aquesta etapa apareix el desig sexual i amorós.
- Dificultats d'atenció: menor capacitat de concentració i atenció prolongada
- Problemes de son: la llum blava de les pantalles afecta la producció de melatonina.
- Problemes de visió: fatiga, sequedat i irritació ocular
- Ansietat i estrès: els continguts inadequats poden augmentar el neguit.
- Baixa autoestima: les comparacions socials a les xarxes poden disminuir la confiança en un mateix.
- Aïllament social: menor temps dedicat a interaccions cara a cara
- Dificultats en habilitats socials: menor desenvolupament de l'empatia i les relacions personals.
Temps d'ús equilibrat:
- Límit diari: pacteu un màxim de 2 hores diàries, inclosos el temps escolar i els deures.
- Pauses regulars: regla 20/20/20: cada 20 minuts de pantalla, cal mirar a 20 metres de distància durant 20 segons.
- Mireu de retardar l'edat en què els entregueu el primer mòbil intel·ligent (amb connexió a internet).
Continguts adequats:
- Si els permeteu accedir a dispositius, us recomanem que instal·leu eines de control parental, entre altres mesures.
- Supervisió: convé que conegueu els continguts que veuen els adolescents.
- Educació digital: eduqueu els vostres fills i filles adolescents sobre els riscos d'internet. Preveniu-los del ciberassetjament.
Hàbits saludables:
- Activitat física: fomenteu que facin almenys una hora d'activitat física diària.
- Son: per garantir un bon descans, eviteu que facin servir pantalles l'hora abans d'anar a dormir.
Espais lliures de pantalles
- Dormitoris: eviteu les pantalles als dormitoris. Recupereu el despertador analògic.
- Eviteu les pantalles durant els àpats.
- Els i les adolescents han d’aprendre a reconèixer quan les pantalles són un lladre de temps.
Interacció social
- Relacions cara a cara: fomenteu les interaccions socials cara a cara.
- Activitats en grup: participeu en activitats comunitàries i grupals.
- L'edat mínima recomanada per accedir a les xarxes socials és de 16 anys.
Contingut de qualitat i seguretat digital
- Prioritzeu aplicacions educatives, documentals i continguts que promoguin el creixement personal.
- Fomenteu l'ús de pantalles orientat a l'estudi, la recerca i la creativitat.
Gaudiu de temps en família
- Busqueu espais per poder conversar, compartiu els moments dels àpats...
- Crear un "pàrquing de mòbils" us pot ajudar: designeu moments i llocs per deixar els dispositius (per a tota la família).