8 d’abril, Dia del Poble Gitano

Activitat que pretén apropar la cultura del poble gitano a l'alumnat i combatre prejudicis i conductes xenòfobes a través del reconeixement de les tradicions i els valors propis. Es faran servir dinàmiques i activitats participatives que permetin interactuar a l'alumnat.
Vectors del Currículum
- Ciutadania democràtica i consciència global
- Universalitat
Competències específiques
- Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 10
- Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 2
- Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 5
- Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 9
- Competències de la matèria de Ciències Socials 1
- Competències de la matèria de Ciències Socials 2
- Competències de la matèria de Ciències Socials 3
- Competències de la matèria de Ciències Socials 5
- Competències de la matèria de Ciències Socials 6
- Competències de la matèria de Ciències Socials 7
- Competències de la matèria de Ciències Socials 8
Objectius
1. Reflexionar al voltant de la cultura gitana donant a conèixer les tradicions i els valors que la representen a través de referents positius.
2. Destacar el paper de la dona dins de la cultura gitana, així com el paper de la mediació i el diàleg entre cultures.
3. Apropar la llengua romaní (caló) a l'alumnat, donant a conèixer arrels lingüistiques romanís de l'actual llengua catalana i castellana.
Activitats
Introducció a la cultura gitana amb una breu xerrada de presentació amb dues dinàmiques participatives per part de l'alumnat (kahoot i dinàmica dels globus)
Materials de suport:
Caldrà disposar d'una sala amb taules i cadires. Suport digital (pantalla i ordinador)
Persones destinatàries
Educació primària, Educació secundàriaSabers
Saber primària:
- Interpretació de les accions de les persones com a subjectes en la història, dels diferents grups socials, relacions, conflictes, creences i condicionants per entendre que el present és el resultat de les accions del passat
- Coneixement de les expressions culturals i artístiques de l’entorn per comprendre l’època en què va ser creat com a resultat d’una manera d’entendre el món en el seu context temporal
- Ubicació i relació de fets i esdeveniments de les grans etapes històriques en eixos cronològics, digitals i analògics, per entendre el temps històric
- Reflexió sobre el paper dels invisibles (dones, infants, pobres...) en la història, per entendre els principals moviments en defensa dels seus drets, la situació actual i els reptes de futur
-
Valoració de la diversitat familiar com a element on per aprofundir en els drets de les persones i els valors dels drets humans
-
Reconeixement de la identitat i de la diversitat cultural: l’existència de realitats diferents i aproximació a les diferents ètnies i cultures presents en l’entorn, per afavorir la integració, rebutjar les actituds discriminatòries tot afavorint i afavorir la cultura de la pau i la no-violència
- Identificació i valoració dels costums, tradicions i manifestacions etnicoculturals de l’entorn, mostrant respecte per la diversitat cultural que conviu entorn de la cohesió social per afavorir la cultura de la pau i no-violència
- Valoració de la diversitat d’identitats, etnicocultural i de llengües de l’Estat espanyol, per afavorir una ciutadania més implicada en la defensa de les minories
Sabers secundària:
-
Aplicació dels conceptes bàsics de demografia a la comprensió de dinàmiques demogràfiques actuals i els moviments migratoris, analitzant-ne les seves causes i conseqüències
- Conscienciació i accions per a l’accés universal als béns bàsics i per a un repartiment just de la riquesa que permeti avançar cap a una societat més equitativa
- Descripció de les persecucions i conflictes per motius religiosos i ideològics, i paral·lelismes amb fets o situacions de l’actualitat
- Respecte i acceptació de l’altre, incorporant visions i perspectives contraposades d’un relat o d’una interpretació
- Reconeixement dels factors de diversitat social, etnicocultural i de gènere i la seva contribució a la cultura i a la societat
- Identificació de les característiques de les cultures originàries d’indrets sotmesos a la dominació i a l’aculturació
- Participació en activitats que promoguin actituds de respecte envers persones i col·lectius per mitjà del diàleg i d’una aproximació intercultural
- Col·laboració en la prevenció i resolució de conflictes des d’un enfocament restauratiu en entorns escolars i comunitaris
- Participació en projectes que promoguin el respecte i la solidaritat amb persones i col·lectius desfavorits de l’entorn i la cohesió social.