8 d’abril, Dia del Poble Gitano

Temes: Educació
Categories: Activitats educatives
Nivell educatiu: Educació primària, Educació secundària
Eix temàtic: Diversitat

Activitat que pretén apropar la cultura del poble gitano a l'alumnat i combatre prejudicis i conductes xenòfobes a través del reconeixement de les tradicions i els valors propis. Es faran servir dinàmiques i activitats participatives que permetin interactuar a l'alumnat.

Vectors del Currículum

  • Ciutadania democràtica i consciència global
  • Universalitat

Competències específiques

  • Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 10
  • Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 2
  • Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 5
  • Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 9
  • Competències de la matèria de Ciències Socials 1
  • Competències de la matèria de Ciències Socials 2
  • Competències de la matèria de Ciències Socials 3
  • Competències de la matèria de Ciències Socials 5
  • Competències de la matèria de Ciències Socials 6
  • Competències de la matèria de Ciències Socials 7
  • Competències de la matèria de Ciències Socials 8

Objectius

1. Reflexionar al voltant de la cultura gitana donant a conèixer les tradicions i els valors que la representen a través de referents positius.

2. Destacar el paper de la dona dins de la cultura gitana, així com el paper de la mediació i el diàleg entre cultures.

3. Apropar la llengua romaní (caló) a l'alumnat, donant a conèixer arrels lingüistiques romanís de l'actual llengua catalana i castellana. 

Activitats

Introducció a la cultura gitana amb una breu xerrada de presentació amb dues dinàmiques participatives per part de l'alumnat (kahoot i dinàmica dels globus)

Materials de suport:

Caldrà disposar d'una sala amb taules i cadires. Suport digital (pantalla i ordinador)

Persones destinatàries

Educació primària, Educació secundària

Sabers

Saber primària:

Interpretació de les accions de les persones com a subjectes en la història, dels diferents grups socials, relacions, conflictes, creences i condicionants per entendre que el present és el resultat de les accions del passat

Coneixement de les expressions culturals i artístiques de l’entorn per comprendre l’època en què va ser creat com a resultat d’una manera d’entendre el món en el seu context temporal

Ubicació i relació de fets i esdeveniments de les grans etapes històriques en eixos cronològics, digitals i analògics, per entendre el temps històric

Reflexió sobre el paper dels invisibles (dones, infants, pobres...) en la història, per entendre els principals moviments en defensa dels seus drets, la situació actual i els reptes de futur

Valoració de la diversitat familiar com a element on  per aprofundir en els drets de les persones i els valors dels drets humans

Reconeixement de la identitat i de la diversitat cultural: l’existència de realitats diferents i aproximació a les diferents ètnies i cultures presents en l’entorn, per afavorir la integració, rebutjar les actituds discriminatòries  tot afavorint i afavorir la cultura de la pau i la no-violència

- Identificació i valoració dels costums, tradicions i manifestacions etnicoculturals de l’entorn, mostrant respecte per la diversitat cultural que conviu  entorn de la cohesió social per afavorir la cultura de la pau i no-violència

Valoració de la diversitat d’identitats, etnicocultural i de llengües de l’Estat espanyol, per afavorir una ciutadania més implicada en la defensa de les minories

Sabers secundària:

Aplicació dels conceptes bàsics de demografia a la comprensió de dinàmiques demogràfiques actuals i els moviments migratoris, analitzant-ne les seves causes i conseqüències

Conscienciació i accions per a l’accés universal als béns bàsics i per a un repartiment just de la riquesa que permeti avançar cap a una societat més equitativa

Descripció de les persecucions i conflictes per motius religiosos i ideològics, i paral·lelismes amb fets o situacions de l’actualitat 

Respecte i acceptació de l’altre, incorporant visions i perspectives contraposades d’un relat o d’una interpretació

Reconeixement dels factors de diversitat social, etnicocultural i de gènere i la seva contribució a la cultura i a la societat

Identificació de les característiques de les cultures originàries d’indrets sotmesos a la dominació i a l’aculturació

Participació en activitats que promoguin actituds de respecte envers persones i col·lectius per mitjà del diàleg i d’una aproximació intercultural

Col·laboració en la prevenció i resolució de conflictes des d’un enfocament restauratiu en entorns escolars i comunitaris

Participació en projectes que promoguin el respecte i la solidaritat amb persones i col·lectius desfavorits de l’entorn i la cohesió social.