La bassa

Aquesta activitat utilitza com a recurs didàctic principal els hàbitats dels diferents centres docents del Prat (INS Baldiri Guilera i INS Salvador Dalí). La visita a l’hàbitat permet observar, conèixer i agafar mostres dels diferents organismes. 

Vectors del Currículum

  • Aprenentatge Competencial
  • Ciutadania democràtica i consciència global

Competències específiques

  • Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 5
  • Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 6

Objectius

- Conèixer els animals i les plantes dels estanys, un dels ecosistemes més singulars del delta del Llobregat, i els tipus de relacions que s'estableixen entre ells

- Fomentar el respecte vers el medi aquàtic en la recollida de mostres per a l’observació i experimentació

- Aprendre com funciona un ecosistema natural i els diferents elements que hi intervenen.

- Fomentar les conductes que permeten mantenir els espais naturals i utilitzar-los com a espai d’aprenentatge i lúdic.

-Analitzar les interaccions entre els diferents elements d’aquests espais

- Valorar Conèixer els hàbitats escolars i aprendre a respectar-los.

Activitats

Durant la sessió, primer s'identifiquen els diferents elements que integren la bassa i després es capturen i s'identifiquen organismes que es troben a l'aigua i  se'n valora l'estat ecològic i la funció que hi fan. 

Presentació de l’ecosistema de la bassa i investigació dels seus factors biòtics (flora i fauna) i abiòtics (característiques de l’aigua). Explicarem el funcionament de l’ecosistema i la importància dels espais renaturalitzats en l’ambient urbà, tot remarcant la importància de tenir-ne cura.

Te una durada d'un matí sencer

Materials de suport:

Salabrets, pinzells, safates, pots, lupes de mà, fitxes per identificar micro invertebrats aquàtics i de vegetació de ribera, termòmetre, bosses, lupes binoculars, plaques petri, mural bassa

Persones destinatàries

5è Primària

Alumnat de 5è de cicle superior de primària

Sabers

Cultura científica: Iniciació a l’activitat científica

  • Selecció de tècniques d’indagació (observacions, identificació i classificació, formulació de preguntes i prediccions, planificació i realització d’experiments i recerques, cerca de patrons, creació de models, cerca d’informació i de dades, experiments amb control de variables, comunicació dels resultats…) adequades a les necessitats de la investigació.

  • Utilització d’instruments i dispositius (analògics i digitals) apropiats per a l’observació i la mesura precises d’acord amb les necessitats de les diferents preguntes, problemes i investigacions.

Societats i territoris: Reptes del món actual

  • Anàlisi de la Terra com a sistema, relacionant els elements que la conformen, les interaccions entre aquests i els canvis que provoquen en la vida quotidiana i en l’entorn.

Observacions

La sessió es desenvolupa en un dels dos centre educatius de secundària que tenen bassa, en funció de la seva disponibilitat i de la proximitat al centre participant.

Aquesta activitat complementa l'activitat "Coneguem el Delta".