El bosc a la sorra

 

Reconeixement sensorial i d’exploració de la vegetació i els animals de la Pineda de Can Camins.

L’activitat consisteix en la descoberta de la pineda de Can Camins. Organitzats en petits grups de treball i seguint unes senzilles indicacions de l’educador/a aniran descobrint els principals elements del bosc: els pins, el sòl, la vegetació i la fauna més característica, de manera que al final hauran recollit tota una sèrie de dades que els permetran valorar com és l’ecosistema i quines relacions  s’hi estableixen.

Vectors del Currículum

  • Aprenentatge Competencial
  • Ciutadania democràtica i consciència global

Competències específiques

  • Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 2
  • Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 5
  • Competències de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural 6

Objectius

  • Comprendre com viuen els animals i les plantes del litoral.
  • Valorar la singularitat de la pineda litoral com a espai natural.
  • Entendre la pineda litoral com un espai on han de ser compatibles la conservació i l’ús lúdic.
     

Activitats

L’activitat consisteix en la descoberta de la pineda de Can Camins. Els infants s’organitzaran en grups per anar descobrint els principals elements, biòtics i abiòtics, del bosc: els pins, el sòl, la vegetació i la fauna més característica, de manera que al final hauran recollit tota una sèrie de dades que els permetran valorar com és l’ecosistema i quines  relacions s’hi estableixen donen. L'activitat té una durada d'un matí sencer.

Materials de suport:

Material didàctic: quadern de camp i mural de suport; diferents elements de mesura: termòmetre, higròmetre, pots lupa, fitxes de vegetació, rastres diversos, reclams i peluixos de l'avifauna de la pineda 

Persones destinatàries

3r Primària

Alumnat de 3r d’educació primària

Sabers

Cultura científica: Iniciació a l’activitat científica

  • Selecció de tècniques d’indagació (observacions, identificació i classificació, formulació de preguntes i prediccions, planificació i realització d’experiments i recerques, cerca de patrons, creació de models, cerca d’informació i de dades, experiments amb control de variables, comunicació dels resultats…) adequades a les necessitats de la investigació

  • Utilització d’instruments i dispositius (analògics i digitals) apropiats per a l’observació i la mesura precises d’acord amb les necessitats de les diferents preguntes, problemes i investigacions

Cultura científica: La vida al nostre planeta

  • Estudi i anàlisi de les característiques dels diferents ecosistemes com a espais on els factors abiòtics i biòtics es mantenen en equilibri, per entendre i prendre bones decisions respecte a l’ús dels recursos naturals del planeta

  • Identificació de les característiques pròpies de les plantes i els animals que permeten classificar-los i diferenciar-los en subgrups relacionats amb la capacitat adaptativa al medi: obtenció d’energia, relació amb l’entorn i perpetuació de l’espècie, i varietats autòctones

  •  

Societats i territoris: Lliçons del passat

  • Coneixement del patrimoni natural i cultural per valorar-lo i preservar-lo

Observacions

El transport pot ser subvencionat. Hi ha possibilitat d'accedir-hi amb transport públic.

Per a la sortida, cal que l'alumnat porti aigua, gorra, calçat còmode, esmorzar i segons l'època, repel·lent de mosquits.

Aquesta activitat es fa durant el segon trimestre del curs escolar.