Mòdul IV. Eines per millorar el benestar emocional.  Les drogues i jo. Sexualitat i relacions.

Temes: Educació
Nivell educatiu: Mares i Pares
Eix temàtic: Educació per la salut

El mòdul "Adolescència i Salut" pretén treballar els diferents àmbits de la salut des d’una perspectiva transversal i integral .Les sessions s'han dissenyat tenint present  el moment evolutiu  de l'alumnat al qual van dirigides.

En un primer moment, es treballen aspectes que reforcen l’adquisició d’habilitats socials, la negociació i el reconeixement, i la gestió de les emocions. En un segon moment, es tracten, de manera preventiva i enriquidora, aspectes específics de la salut: promoció de la utilització del preservatiu, valoració sobre les relacions en la parella, el consentiment i l'inici en les relacions sexuals  i reflexió sobre el consum de drogues i els seus efectes. 

El treball de totes les temàtiques es farà incorporant la mirada al món digital.

Vectors del Currículum

  • Benestar Emocional
  • Coeducació

Competències específiques

  • Competències de la matèria de Biologia i Geologia 5
  • Competències de la matèria de Ciències Socials 8
  • Competències de la matèria d’Educació Física 1
  • Competències de la matèria d’educació en valors cívics i ètics 1
  • Competències de la matèria d’educació en valors cívics i ètics 4

Objectius

  • Desenvolupar habilitats socials per a la millora de les relacions interpersonals.
  • Adquirir un millor coneixement de les emocions pròpies i aprendre a gestionar-les.
  • Identificar les emocions de la resta de persones.
  • Fomentar el benestar digital.
  • Coneixer com afecta les nostres emocions, l'ús de les pantalles.
  • Afavorir un vivència positiva i enriquidora de la sexualitat.
  • Promoure l’ús del preservatiu com la forma més adequada de prevenció.
  • Fer conèixer  les infeccions de transmissió sexual i els seus mecanismes de transmissió.
  • Reconèixer i potenciar les habilitats per negociar unes relacions afectives i sexuals lliures i segures.
  • Entendre les relacions sexuals com a font de comunicació i plaer.
  • Establir l'hàbit de pensar abans de publicar continguts a la xarxa.
  • Reflexionar sobre les consequències  que suposa exposar-se a la xarxa.
  • Reflexionar sobre el paper de les drogues en les relacions de grup.
  • Pensar com les drogues afecten les nostres emocions.
  • Fomentar la responsabilitat i la presa de decisions envers el consum de drogues.

Activitats

  • Treball a l’aula de la proposta didàctica del Mòdul IV, amb els tutors i tutores
  • Tallers formatius a l’aula, a càrrec de professionals especialitzats:
    • Eines per millorar el benestar emocional  (2 hores)
    • Les drogues i jo (1 hora)
    • Sexualitat i relacions (3 hores)

Persones destinatàries

4t ESO, Mares i Pares, Professorat

Alumnat de 4t d’ESO i AMPA / AFA i professorat.

Sabers

Autoconeixement i autonomia moral:

  • Construcció de l’autoconcepte i la identitat personal en un context plural, a partir de la identificació de les pròpies capacitats, tant físiques i sensorials, com cognitives i emocionals.
  • Manifestació d’actituds de superació personal, basades en la resiliència i la perseverança, en la relació amb un mateix, amb els altres i amb l’entorn.

Educació emocional. Gestió personal i emocional: Desenvolupament de la consciència, regulació i autonomia emocional com a capacitat de reconèixer, gestionar i autoregular les emocions (superació, perseverança, estrès, autocontrol en les situacions de contacte…) en contextos fisicoesportius.

Conscienciació del risc i de les conseqüències que poden suposar algunes pràctiques, comportaments i hàbits poc saludables (drogues, alcohol, suplements, dopatge).

Autoconeixement i autonomia moral:

  • Identificació i presa de consciència dels riscos que implica l’ús acrític, l’abús i la sobreexposició a les xarxes socials en la preservació de la privacitat i la vulneració de la pròpia identitat i la dels altres en la societat actual.
  • Investigació, reflexió i debat sobre situacions relatives al consum de drogues (incloent-hi aquelles de curs legal) destacant els efectes perjudicials sobre la salut dels consumidors i les persones del seu entorn proper.

Educació emocional: integració crítica i constructiva de la interdependència entre els aspectes afectius i el desenvolupament de la sexualitat, implicant-se de forma responsable en la millora del benestar emocional individual i col·lectiu en les relacions entre iguals.

Educació emocional. Habilitats socials i valors: Comunicació assertiva, respecte per la resta i col·laboració i cooperació responsable i activa en contextos motrius diversos.

Equitat de gènere i d'opcions afectivosexuals.

Observacions

Els continguts de la formació s'adaptaran a les persones a qui s'adreça: famílies o professorat.