Mòdul III. Autoimatge. Cànnabis, què? Cos i emoció. Sempre connectat!

El mòdul "Adolescència i Salut" pretén treballar els diferents àmbits de la salut des d’una perspectiva transversal i integral. Les sessions s’han dissenyat tenint present el moment evolutiu de l'alumnat al qual van dirigides.
En un primer moment, es treballen aspectes que afavoreixen la construcció de l’autoimatge dels joves i la reforcen davant la pressió dels iguals. En un segon moment, es tracten, de manera preventiva i enriquidora, aspectes específics de la salut: hàbits saludables, com s'expressen les emocions a través del cos, cànnabis, i ús i abús de les xarxes socials.
El treball de totes les temàtiques es farà incorporant la mirada al món digital.
Vectors del Currículum
- Benestar Emocional
- Coeducació
Competències específiques
- Competències de la Competència Personal, social i d’aprendre a aprendre 2
- Competències de la matèria de Biologia i Geologia 5
- Competències de la matèria de Ciències Socials 2
- Competències de la matèria d’Educació Física 1
- Competències de la matèria d’educació en valors cívics i ètics 1
Objectius
- Contrarestar els efectes de la nostra crítica negativa pel que fa a la nostra imatge personal.
- Pensar com afecta la nostra imatge personal els cànons de bellesa digital.
- Reflexionar sobre la pressió del món digital sobre la nostra imatge.
- Fomentar el benestar digital.
- Mostrar empatia cap als companys i companyes, també a les xarxes.
- Ser capaç d’adquirir hàbits per tenir una vida saludable.
- Prendre consciència dels beneficis d’adoptar un estil de vida actiu.
- Adquirir hàbits de son saludables.
- Conèixer i reconèixer com s’expressen les emocions a través del cos.
- Reflexionar sobre propostes de millora o canvi en els hàbits en relació amb l’ús de les noves tecnologies.
- Fomentar l'esperit crític sobre les relacions personals a través de les noves tecnologies.
- Aportar informació i conèixer les conseqüències legals associades al consum de cànnabis.
- Reflexionar sobre la presa de decisions en el consum de cànnabis.
- Reflexionar sobre les consequències que suposa exposar-se a la xarxa.
- Establir l' hàbit de pensar abans de publicar continguts o fotos a la xarxa.
Activitats
- Treball a l’aula de la proposta didàctica del Mòdul III, amb els tutors i tutores
- Tallers formatius a l’aula, a càrrec de professionals especialitzats:
- Autoimatge (1 hora)
- Cànnabis, què? (2 hores)
- Cos i emoció (2 hores)
- Sempre conectat! 2 (hores)
(1hora)
Persones destinatàries
3r ESO, Mares i Pares, ProfessoratAlumnat de 3r d’ESO i AMPA / AFA i professorat.
Sabers
- Benestar i sensibilitat (sabers+D18:D20 1, 2, 3).
- Expressió de les emocions a partir d’un concepte assertiu sobre la pròpia imatge i de la sensibilitat i el respecte per la diversitat.
- Superació dels estereotips i els prejudicis i actitud oberta per incorporar les experiències i sabers dels altres.
- Consolidació d’hàbits de salut física i mental, individuals i col·lectius.
- Valoració i ús d’hàbits higiènics i conductes saludables (hores de son, pràctica regular d’activitat física) que assegurin la qualitat de vida.
- Valoració de situacions de conflicte i desenvolupament d’accions de prevenció enfront les relacions abusives i el maltractament entre iguals en l’entorn educatiu.
- Investigació, reflexió i debat sobre situacions relatives al consum de drogues (incloent-hi aquelles de curs legal) destacant els efectes perjudicials sobre la salut dels consumidors i les persones del seu entorn proper.
- Valoració i ús d’hàbits higiènics i conductes saludables (hores de son, pràctica regular d’activitat física) que assegurin la qualitat de vida.
- Utilització autònoma de tècniques de millora de la postura corporal, la respiració i la relaxació aconseguint el benestar físic i mental.
- Valoració del desenvolupament d’hàbits encaminats a la conservació de la salut física, mental i social (higiene de son, hàbits posturals, ús responsable de les noves tecnologies, exercici físic, desplaçaments segurs, control de l’estrès…).
- Identificació i presa de consciència de les conseqüències d’un mal ús i abús de les noves tecnologies, en el temps de lleure, que poden derivar en conductes addictives relacionades tant amb l’ús dels dispositius com amb els continguts que ofereixen.
Observacions
Els continguts de la formació s'adaptaran a les persones a qui s'adreça: famílies o professorat.