Mòdul I. Qui soc i com em sento. Àpats saludables. Ei, tabac!

El mòdul "Adolescència i Salut" pretén treballar els diferents àmbits de la salut des d’una perspectiva transversal i integral. Les sessions s'han dissenyat tenint present el moment evolutiu de l'alumnat al qual van dirigides.
En un primer moment, es treballen aspectes relacionats amb l'autoestima, la imatge personal i la imatge digital. En un segon moment, es tracten aspectes específics de la salut: alimentació, tabac i vapeig.
Per desenvolupar-los, hi intervenen professionals especialitzats externs.
El treball de totes les temàtiques es farà incorporant la mirada al món digital.
Vectors del Currículum
- Benestar Emocional
- Coeducació
Competències específiques
- Competències de la Competència Personal, social i d’aprendre a aprendre 1
- Competències de la Competència Personal, social i d’aprendre a aprendre 2
- Competències de la matèria de Biologia i Geologia 5
- Competències de la matèria de Ciències Socials 8
- Competències de la matèria d’Educació Física 1
- Competències de la matèria d’educació en valors cívics i ètics 4
Objectius
- Desenvolupar la capacitat de reflexionar i pensar sobre si mateix/a i aconseguir una major autoacceptació.
- Ser capaç de reconèixer les emocions pròpies i de gestionar-les positivament.
- Reflexionar sobre la influència del món digital a la nostra autoestima.
- Fomentar una visió realista i positiva de si mateix i de les possibilitats pròpies.
- Fomentar l'esperit crític al voltant dels missatges que ens arriben sobre la imatge corporal.
- Reconeixer els cànons de bellesa digital i la seva influència sobre la nostra autoimatge.
- Valorar la importància de les imatges al món digital.
- Aportar coneixements perquè els i les joves valorin positivament una alimentació sana i equilibrada.
- Aconseguir una major capacitat per prendre decisions sobre l'alimentació.
- Afavorir l’abstinència o el retard en l’inici del consum de tabac.i el vapeig
- Coneixer els efectes del consum de tabac i el vapeig sobre la nostra salut.
- Fomentar el benestar digital.
- Reflexionar sobre les conseqüències que suposa exposar-se a la xarxa.
- Establir l'hàbit de pensar abans d'enviar continguts o fotos a la xarxa.
Activitats
- Treball a l’aula de la proposta didàctica del Mòdul I, amb els tutors o tutores
- Tallers formatius a l’aula, a càrrec de professionals especialitzats:
- Qui soc i com em sento (4 hores)
- Alimentació (1hora)
- Ei, tabac! (1 hora)
Persones destinatàries
1r ESO, Mares i Pares, ProfessoratAlumnat de 1r d’ESO i AMPA/AFA/professorat.
Sabers
- Gestió de les Emocions.
- Importància del valor nutricional dels aliments per mantenir una alimentació i una hidratació saludables.
- Anàlisi dels efectes que poden suposar els comportaments i hàbits saludables i no saludables en la salut.
- Investigació, reflexió i debat sobre situacions relatives al consum de drogues (incloent-hi aquelles de curs legal) destacant els efectes perjudicials sobre la salut dels consumidors i les persones del seu entorn proper.
Observacions
Es pot fer una formació complementària adreçada a les famílies i professorat Els continguts s'adaptaran a les persones a qui s'adreci.