Mòdul I. Qui soc i com em sento. Àpats saludables. Ei, tabac!

Temes: Educació
Nivell educatiu: Mares i Pares, Professorat
Eix temàtic: Educació per la salut

El mòdul "Adolescència i Salut" pretén treballar els diferents àmbits de la salut des d’una perspectiva transversal i integral. Les sessions s'han dissenyat tenint present el moment evolutiu  de l'alumnat al qual van dirigides.

En un primer moment, es treballen aspectes relacionats amb l'autoestima, la imatge personal i la imatge digital.  En un segon moment, es tracten  aspectes específics de la salut: alimentació, tabac i vapeig.

Per desenvolupar-los, hi intervenen professionals especialitzats externs.

El treball de totes les temàtiques es farà incorporant la mirada al món digital. 

Vectors del Currículum

  • Benestar Emocional
  • Coeducació

Competències específiques

  • Competències de la Competència Personal, social i d’aprendre a aprendre 1
  • Competències de la Competència Personal, social i d’aprendre a aprendre 2
  • Competències de la matèria de Biologia i Geologia 5
  • Competències de la matèria de Ciències Socials 8
  • Competències de la matèria d’Educació Física 1
  • Competències de la matèria d’educació en valors cívics i ètics 4

Objectius

  • Desenvolupar la capacitat de reflexionar i pensar sobre si mateix/a i aconseguir una major autoacceptació.
  • Ser capaç de reconèixer les emocions pròpies i de gestionar-les positivament.
  • Reflexionar sobre la influència del món digital a la nostra autoestima.
  • Fomentar una visió realista i positiva de si mateix i de les possibilitats pròpies.
  • Fomentar l'esperit crític al voltant dels missatges que ens arriben sobre la imatge corporal.
  • Reconeixer els cànons de bellesa digital  i la seva influència sobre la nostra autoimatge.
  • Valorar la importància de les imatges al món digital.
  • Aportar coneixements perquè els i les joves valorin positivament una alimentació sana i equilibrada.
  • Aconseguir una major capacitat per prendre decisions sobre l'alimentació.
  • Afavorir l’abstinència o el retard en l’inici del consum de tabac.i el vapeig
  • Coneixer els efectes del consum de tabac i el vapeig   sobre la nostra salut.
  • Fomentar el benestar digital.
  • Reflexionar sobre les conseqüències que suposa exposar-se a la xarxa.
  • Establir l'hàbit de pensar abans d'enviar continguts o fotos a la xarxa.

Activitats

  • Treball a l’aula de la proposta didàctica del Mòdul I, amb els tutors o tutores
  • Tallers formatius a l’aula, a càrrec de professionals especialitzats:
    • Qui soc i com em sento (4  hores)
    • Alimentació (1hora)
    • Ei, tabac! (1 hora)
       

Persones destinatàries

1r ESO, Mares i Pares, Professorat

Alumnat de 1r d’ESO i AMPA/AFA/professorat.

Sabers

  • Gestió de les Emocions.
  • Importància del valor nutricional dels aliments per mantenir una alimentació i una hidratació saludables.
  • Anàlisi dels efectes que poden suposar els comportaments i hàbits saludables i no saludables en la salut.
  • Investigació, reflexió i debat sobre situacions relatives al consum de drogues (incloent-hi aquelles de curs legal) destacant els efectes perjudicials sobre la salut dels consumidors i les persones del seu entorn proper.

Observacions

Es pot fer una formació complementària adreçada a les famílies i professorat  Els continguts   s'adaptaran a les persones a qui s'adreci.