El Laboratori de l'Energia -NOVA-

L’activitat per a alumnes de 1r i 2n d'ESO consta d’una introducció als diferents aparells que utilitzen energia elèctrica en el dia a dia. A continuació, s’expliquen els conceptes d’energia, potència i estalvi energètic mitjançant el Laboratori de la Casa de l’Energia. Aquest laboratori és un espai demostratiu on es visisualitza la diferent eficiència d'alguns electrodomèstics. Seguidament, es proposarà als alumnes fer una acció de comunicació vinculada als conceptes treballats.
L’activitat per a alumnes de 3r i 4t d'ESO consta d’una introducció a l’elevat consum energètic de les societats actuals i una explicació breu del funcionament de la xarxa elèctrica espanyola. A continuació, es repassa la importància de l’estalvi energètic i es treballen els conceptes de factura i de comunitats energètiques. Seguidament, es proposa als alumnes un joc de rol per demostrar el funcionament de les comunitats energètiques.
Finalment, es farà una reflexió conjunta amb els alumnes perquè valorin què han après.
Vectors del Currículum
- Aprenentatge Competencial
- Ciutadania democràtica i consciència global
Competències específiques
- Competències de la matèria de Física i Química 2
- Competències de la matèria de Física i Química 5
Objectius
- Conèixer conceptes clau sobre eficiència i transició energètica.
- Valorar l'impacte ambiental del consum d'energia.
- Conscienciar-se sobre els beneficis ambientals, econòmics i socials de l'estalvi energètic.
- Conèixer com autopodruir energia i compartir-la: el valor de les comunitats d'energia.
Activitats
L’activitat per a alumnes de 1r i 2n d'ESO consta d’una introducció als diferents aparells que utilitzen energia elèctrica en el dia a dia. A continuació, s’expliquen els conceptes d’energia, potència i estalvi energètic mitjançant el Laboratori de la Casa de l’Energia. Aquest laboratori és un espai demostratiu on es visisualitza la diferent eficiència d'alguns electrodomèstics. Seguidament, es proposarà als alumnes fer una acció de comunicació vinculada als conceptes treballats.
L’activitat per a alumnes de 3r i 4t d'ESO consta d’una introducció a l’elevat consum energètic de les societats actuals i una explicació breu del funcionament de la xarxa elèctrica espanyola. A continuació, es repassa la importància de l’estalvi energètic i es treballen els conceptes de factura i de comunitats energètiques. Seguidament, es proposa als alumnes un joc de rol per demostrar el funcionament de les comunitats energètiques.
Finalment, es farà una reflexió conjunta amb els alumnes perquè valorin què han après.
Té una durada de dues hores.
Materials de suport:
Factura model de consum de llum. Fitxes i targetes del joc de rol
Persones destinatàries
Educació secundàriaAlumnat de 1r, 2n, 3r i 4t d'ESO
Sabers
Habilitats científiques bàsiques
- Ús del llenguatge científic, incloent-hi l’ús adequat de representacions, sistemes d’unitats i eines matemàtiques, per aconseguir una comunicació argumentada en diferents entorns científics i d’aprenentatge
- Interpretació i producció d’informació científica en diferents formats i amb diferents mitjans per desenvolupar un criteri propi basat en allò que el pensament científic aporta a la millora de la societat
L’energia
- Elaboració fonamentada d’hipòtesis sobre el medi ambient i la sostenibilitat a partir de les diferències entre fonts d’energia renovables i no renovables i el seu contrast amb dades reals i la presa argumentada de decisions
- Anàlisi crítica dels diferents processos d’obtenció d’energia elèctrica, per desenvolupar consciència sobre la necessitat de l’estalvi energètic i la conservació sostenible del medi ambient i la societat
L’energia
- Formulació i comprovació d’hipòtesis sobre les diferents formes d’energia i les seves aplicacions a partir de les seves propietats i del principi de conservació, per resoldre problemes relacionats amb l’energia mecànica en situacions quotidianes i de rellevància social
- Estimació de valors d’energia i consums energètics en situacions quotidianes mitjançant l’aplicació de coneixements, la cerca d’informació contrastada, l’experimentació i el raonament científic per debatre i comprendre la importància de l’energia a la societat i el seu ús responsable
Reptes del món actual: objectius de desenvolupament sostenible
- Valoració de les accions, tant individuals com col·lectives, que permeten avançar en la implantació de l’Agenda 2030
Compromís cívic: consciència ambiental
- Implicació en la defensa de la biodiversitat i la protecció del medi ambient